GRIP 2 VOS 4 Noodlanding Boeing 737 Royal Air Maroc - Schiphol 06-06-2010

Auteur Topic: GRIP 2 VOS 4 Noodlanding Boeing 737 Royal Air Maroc - Schiphol 06-06-2010  (gelezen 57034 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

just me

  • Boa OV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
op de site van abradio.nl staan aan aantal foto's

http://www.abradio.nl/web/show/nieuws/9687/vliegtuig_met_motor_in_de_brand_laag_over_haarlem_%5Bupdate%5D

Linkje toegevoegd.
Dinges
Mod.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Geen fouten gemaakt bij noodlanding Schiphol'

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1386784.ece/Geen_fouten_gemaakt_bij_noodlanding_Schiphol
ANP op 07 juni '10, 07:02, bijgewerkt 07 juni '10, 12:30
 
SCHIPHOL - Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) concludeert in een eerste onderzoek naar de Boeing 737 van Royal Air Maroc die zondagavond even voor tien uur een noodlanding maakte op luchthaven Schiphol dat de piloot van het vliegtuig niets te verwijten valt. Het vliegtuig kwam in botsing met vogels. De Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt de noodlanding.

Door de botsing ontstond volgens de woordvoerder forse schade aan een van de twee motoren en de romp van het vliegtuig. De woordvoerder zei dat de motor niet in brand heeft gestaan, maar dat deze volgens de normale procedure is stilgezet. Er was wel rookontwikkeling. Sommige ooggetuigen die het toestel laag boven Haarlem hadden zien vliegen, spraken over brand in de motor.

...
Samen sterk in de hulpverlening!


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Ergens las ik al een bericht dat er kerosine geloosd werd boven die wijk in Haarlem. Vaag heb ik ook wel eens gehoord dat het lozen van kerosine een standaard procedure is, om de kans op (grote) brand bij een crash te beperken. Aangezien deze kist aan het vertrekken was, zal 'ie aardig vol hebben gezeten met brandstof.

De volgende vragen rijzen op in mijn hoofd;

Is er nu werkelijk kerosine geloosd?
Gebeurt dat in panieksituaties dan ook 'zomaar' boven een woonwijk, of moet er eerst toestemming voor komen?
Zijn er speciale gebieden (bijvoorbeeld Markermeer/Noordzee, Westeinderplas las ik zojuist ergens ook...) waarboven bij voorkeur geloosd zou moeten worden?
Hoeveel liter (kg) kerosine heeft zo'n vliegmasjien aan boord?
Vervliegt kerosine snel?
Wat merk je als burger van zo'n lozing?
Is het lozen van kerosine gevaarlijk? (Volksgezondheid, inademen, explosiegevaar)
Krijg je je wasgoed nog schoon?


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Is er nu werkelijk kerosine geloosd?
Heel simpel: nee, want een 737 kan dat helemaal niet...

En is dumpen van kerosine niet bedoelt om het gewicht omlaag te brengen. Er is namelijk een maximum landingsgewicht. Een volgelanden en volgetankte jumbo zal daar boven zitten. Om veilig te landen zal er dus kerosine verstookt of geloost moeten worden.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Waarom gaat er een redvoertuig mee naar VOS meldingen?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Waarom gaat er een redvoertuig mee naar VOS meldingen?

Voor het geval een glijbaan niet werkt??


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Waarom gaat er een redvoertuig mee naar VOS meldingen?

Omdat je een vliegtuig niet in komt met je huis-tuin-en-keukenladder? :P
Bij een daadwerkelijke crash kan ik me voorstellen dat een RV ook wel van pas komt bij eventuele 'takel'werkzaamheden of om aan de bovenzijde van het toestel te werken.

Zomaar een redenering hoor :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Ergens las ik al een bericht dat er kerosine geloosd werd boven die wijk in Haarlem. Vaag heb ik ook wel eens gehoord dat het lozen van kerosine een standaard procedure is, om de kans op (grote) brand bij een crash te beperken. Aangezien deze kist aan het vertrekken was, zal 'ie aardig vol hebben gezeten met brandstof.

De volgende vragen rijzen op in mijn hoofd;

Is er nu werkelijk kerosine geloosd?
Gebeurt dat in panieksituaties dan ook 'zomaar' boven een woonwijk, of moet er eerst toestemming voor komen?
Zijn er speciale gebieden (bijvoorbeeld Markermeer/Noordzee, Westeinderplas las ik zojuist ergens ook...) waarboven bij voorkeur geloosd zou moeten worden?
Hoeveel liter (kg) kerosine heeft zo'n vliegmasjien aan boord?
Vervliegt kerosine snel?
Wat merk je als burger van zo'n lozing?
Is het lozen van kerosine gevaarlijk? (Volksgezondheid, inademen, explosiegevaar)
Krijg je je wasgoed nog schoon?

http://www2.vlieghinder.nl/knipsels_pmach/050816__NHD__Piloten_lozen_clandestien_kerosine_in_luchtruim.gif
Ik moet zeggen dat het het laatste jaar boven de kaag nog maar zelden gebeurd.

Een direct gevolg is stankoverlast, maar dit is meestal na een aantal minuten tot een uur weer verdwenen. Volgens mij blijft de wasgoed gewoon schoon.

Op lange termijn vergroot het aantal gevallen van oorontsteking bij kinderen behoorlijk (significant). Helaas kan ik nu het artikel die het onderzoek naar het verband tussen oorontsteking bij kinderen en kerosine niet vinden.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Hoe kan het dat er VOS 4 afgegeven is terwijl er maar 162 inzittenden in het toestel waren?

Citaat
VOS 4    Incident waarbij externe hulpdiensten nodig zijn    * Mayday call bij vliegtuigen met ≥ 250 mensen aan boord GRIP 2

Citaat komt van de site van Brandweer Schiphol
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Omdat je een vliegtuig niet in komt met je huis-tuin-en-keukenladder? :P
Bij een daadwerkelijke crash kan ik me voorstellen dat een RV ook wel van pas komt bij eventuele 'takel'werkzaamheden of om aan de bovenzijde van het toestel te werken.

Zomaar een redenering hoor :)

Daarnaast is er bij de vorige crash redelijk veel moeite gedaan om slachtoffers (horizontaal) uit een weiland te krijgen.

Wat overigens wel een vraag is, waarom de hele karavaan naar UGS A is gereden, terwijl er bekend was dat het vliegtuig op de Polderbaan ging landen en tot stilstand is gekomen bij UGS C ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !