Mogelijkheden en onmogelijkheden van een fusie tussen reddingsbrigades en KNRM

Auteur Topic: Mogelijkheden en onmogelijkheden van een fusie tussen reddingsbrigades en KNRM  (gelezen 13533 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Beste waterredders en andere forumleden,

In diverse topics komen geluiden naar voren over samenwerking tussen reddingsbrigades en KNRM enerzijds en concurrentie cq. landjepik tussen deze partijen anderzijds.

Daarom leek het mij wel een leuk idee om een topic te openen waar gediscussierd kan worden over samenwerking danwel concurrentie. Of: de mogelijkheden en onmogelijkheden van een eventuele samenvoeging. Diverse berichten hierover zijn al de revue gepasserd, maar door dat in één topic te concentreren wordt het verhaal wellicht duidelijker en completer.

Mede voor de (betrekkelijke) buitenstaander; een doel van het forum is immers ook om kennis en informatie uit te wisselen met hulpverleners van andere diensten O0


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Om een kleine aftrap te geven: ik ben voorstander van een samenvoeging, omdat ik denk dat beide partijen elkaar veel te bieden hebben en samen een (nog) sterke(re) organisatie kunnen vormen.

Een paar pluspunten op een rijtje.

Reddingsbrigade:
+ Opgenomen in regling optische en geluidssignalen
+ Hulpverleningsstriping (BZK model)
+ Convenant (of contract?) met BZK voor overstromingsrampen
+ Grote kweekvijver met jeugd, zwemmende brigades, enz.
+ Vaak goede aansluiting met de andere overheidshulpdiensten / inbedding veiligheidsregio
+ Ervaring met bewaking (strand / evenementen)

KNRM:
+ State-of-the-art materialen
+ Goede naam
+ Financieel sterke organisatie
+ Sterke achterban van donateurs
+ Convenant met kustwacht voor SAR
+ Repressief sterk (24/7)

Een pluspunt van de één betekent natuurlijk niet direct een minpunt voor de ander, maar dit is wel iets wat ze elkaar te bieden hebben. Tel je dat bij elkaar op, krijg je m.i. een sterke waterreddingsorganisatie die ook naar de voorgrond kan treden als autoriteit (als in: deskundig) en zich daarmee sterk kan profileren. Zowel naar de burger als naar Veiligheidsregio's, Kustwacht, Rijksoverheid, enz.

Geredeneerd vanuit de overheid is het denk ik ook makkelijker om één organisatie te hebben waar je zaken mee doet in risico- en crisisbeheersing.


Goed, ik zit er klaar voor... Hit me ;D (gently please)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Haha, Maarten - een beetje te 'IVK' gedacht dunkt me. Je zoekt nog een project voor je afstudeerscriptie begrijp ik? ;D

Even to the point. Ik denk dat je te maken hebt met een vreselijk cultuurverschil binnen deze twee organisatie (zie mijn achtergrond). Reddingsbrigades Nederland en de KNRM kunnen in mijn ogen niet met elkaar en niet zonder elkaar, ze vullen elkaar namelijk prima aan. Deze twee organisaties hebben echter wel allebei hun eigen expertise, de Reddingsbrigades Nederland met hun ervaring met strandbewaking (al gaat de KNRM dat nu ook proberen) en de KNRM met het zwaardere werk op zee. Ook in financieel oogpunt zie ik een fusie niet gebeuren, de KNRM is een stichting (met goede naam) en Reddingsbrigades Nederland enkel een overkoepelende organisatie (met een minder bekende naam). Een fusie is nog heel ver weg, maar een betere samenwerking is natuurlijk helemaal niet weg!
343, never forget.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Je zoekt nog een project voor je afstudeerscriptie begrijp ik? ;D

Pffoe, praat me er niet van. Voor m'n afstuderen heb ik een onderwerp wat zo mogelijk nog complexer is O0 >:D
Nee, dit vind ik gewoon een leuk onderwerp om over te redeneren / discussieren.

Een fusie is nog heel ver weg, maar een betere samenwerking is natuurlijk helemaal niet weg!

Mooi gesproken 8)

De verschillen in taakstelling - om daar even op in te gaan - zijn opzich wel helder, maar op verschillende fronten zie je vervaging van de grenzen ontstaan. Kijk bijvoorbeeld naar de KNRM danwel RB sations in Dordrecht en bij de randmeren. Die taken zijn in grote lijn hetzelfde en enkele RB's (Dordt, Huizen) zijn zelfs KNRM station geworden. De strandbewaking - ook zo'n thema - haalde je zelf al aan en als je de wandelgangen van het forum moet geloven wil de KNRM zich gaan roeren in overstromingsgebied.


Ennuh: je kan nooit té IVK denken natuurlijk hea ^-^
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
De KNRM gaat zich vanaf dit seizoen bezighouden met strandbewaking op Terschelling. Niet om Reddingsbrigades Nederland in de weg te zitten, maar puur omdat er op Terschelling nog geen brigade actief was en de strandbewaking jarenlang in handen was van de gemeente (wat niet altijd even effectief was). Er wordt nu een hoop geld voor uitgetrokken en ik volg de ontwikkeling met nieuwsgierigheid.
343, never forget.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Het is hoog tijd voor meer samenwerken.

Dan denk ik aan een gezamelijk servicecenter en samen opleiden en natuurlijk samen oefenen.

Dat had 10 jaar terug al geregeld moeten zijn en lijkt er nu eindelijk van te komen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Ik denk dat het e.e.a. op bestuurlijk gebied elkaar in de weg zit... bij RN moet de boel wat meer uniform geregeld worden...terwijl naar mijn idee de KNRM daar soms wat te ver in door slaat. De niet-landelijke-directie-bobo structuur van de RB's is juist een sterk punt... nu heeft iedere brigade de mogelijkheid om zich aan te passen aan de lokale omstandigheden en benodigdheden(maar dan moet het nog wel in een wat uniformer en soms kwalitatiever en profesioneler jasje en wat meer geld op de plank voor het mooie).

Ik moet er niet aan denken dat we straks overal hetzelfde krijgen als de RNLI. Want het is dan wel leuk uniform... maar je hebt in Scheveningen nou eenmaal andere omstandigheden dan in Bloemendaal om maar even wat te verzinnen... En wat zou er gebeuren met het grote aantal klein-binnenwater brigades?  

Ik heb wel eens geruchten gehoord dat de KNRM enkele grote kustbrigades heeft benaderd voor een soort van overname... ze zouden als antwoord hebben gekregen: NEEN! (Weet iemand daar meer van?)

Daarnaast krijg ik soms (aldanniet terecht) het idee dat de KNRM zichzelf ziet als de grote broer van RN... daar mogen ze ookweleens mee stoppen in het kader van de samenwerking.

Joost (En er mag dan wel een extreem goed plan op tafel komen voordat de ALV van RN met een fusie o.i.d. zal instemmen)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
bij RN moet de boel wat meer uniform geregeld worden

Met de nieuwe opleidingsstructuur wordt er mijns inziens een aardige slag gemaakt wat betreft uniformering en professionalisering van Redned. Wat betreft de middelen in gebruik bij de RNLI (Arancia IRB en Yamaha RWC) zie ik ook niet zo'n groot probleem als dit landelijk zou worden ingevoerd. Ik ben wel benieuwd wat het effect zal zijn van de nieuwe opleidingen op het ledenbestand van de verenigingen in de toekomst.
Wat betreft de taakstelling van beide organisaties, zeker aan het strand zie ik toch duidelijk twee verschillende taken door verschillende eenheden met elk hun eigen specialiteit met enige overlap.
Ook binnen verenigingen wordt er verschillend gedacht m.b.t. samengaan i.p.v. samenwerken en oefenen.

Kees  123chill


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
De KNRM gaat zich vanaf dit seizoen bezighouden met strandbewaking op Terschelling. Niet om Reddingsbrigades Nederland in de weg te zitten, maar puur omdat er op Terschelling nog geen brigade actief was en de strandbewaking jarenlang in handen was van de gemeente (wat niet altijd even effectief was). Er wordt nu een hoop geld voor uitgetrokken en ik volg de ontwikkeling met nieuwsgierigheid.

Je hoort mij ook zeker niet zeggen dat de KNRM dat doet om de RB in de weg te zitten, maar ik geef aan dat de taakstellingen en activiteiten van beide organisaties dichter naar elkaar toe groeien. En daar is die strandbewaking een voorbeeld van.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Volkomen terecht die opmerking over de te ver doorgeschoten uniformering van de KNRM. Zo liggen de boten van de KNRM Huizen op een lift uit het water om ze tegen de invloeden van het zoute water van het Gooimeer te beschermen.

Zoals Joost terecht opmerkt is juist de kracht van RN dat ze de Reddingsbrigades in staat stelt zich optimaal in te stellen op de lokale behoeften.

Hier ziet de plaatselijke KNRM kans om de reddingsbrigades binnen een paar jaar behoorlijk tegen zich in het harnas te jagen door juist daar een stokje voor te willen steken en de pogingen de reddingsbrigades te degraderen tot "blijf maar lekker thuis, we roepen wel als we jullie echt nodig hebben". Gelukkig lukt dit nog niet helemaal of eigenlijk helemaal niet, de reddingsbrigades worden er nog scherper van zelfs, maar de dreiging is er wel:

"Lieer, of je rol is uitgepleeld".

Henk