Mogelijkheden en onmogelijkheden van een fusie tussen reddingsbrigades en KNRM

Auteur Topic: Mogelijkheden en onmogelijkheden van een fusie tussen reddingsbrigades en KNRM  (gelezen 13534 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
lijkt me verstandig

9910001
9910001


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
dat is inderdaad een leuk idee de grotere werkplaats stond volgens mij toch al op de planning . maar heeft rn een beetje gelijkwaardige werkplaats als de knrm


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
De discussie is lastig en er moet bij beide partijen heel wat gaan gebeuren. er zijn 2 spelers op de markt die het zelfde doel hebben en dat is het bestrijden van verdrinkingsongevallen. Daarnaast hebben we nog te maken met de Rode tak. De brandweer is namens de burgemeester van de gemeente belegd met openbare veiligheid, en zoekt( of hebben al) een sterke partner nodig die het aan de kust of op de randmeren op wil knappen, anders moet de brandweer het zelf gaan doen.

Zowel de reddingsbrigade als de KNRM treden repressief op op en rond de kust. een drenkeling heeft het baat bij dat hij zsm gered word (toch?? of begrijp ik het verkeerd) Het maakt een drenkeling niet echt uit door wie hij uit het water getrokken word of niet (toch??) en het zou niet uit moeten maken of deze persoon nou in zoet of zout water ligt te verdrinken of iets wat er tussenin zit (brak). en ook niet of de drenkeling nu aan het verdrinken is in lutjebroek of appelscha. er zou zsm hulp geboden moeten worden. Daar is zelfs nog wetgeving voor gemaakt ook!!

als ik directeur zou zijn van een veiligheidsregio (zal ik nooit worden) zou ik deze taak overlaten aan maar een partij. en dat is de sterkste partij met de grootste capaciteit. een verantwoordelijke organisatie en een aanspreekpunt waar direct een op een afspraken mee gemaakt zouden kunnen worden, een partner die alles regelt op het gebied van veiligheid aan de kust. Zelf ben ik een reddingsbrigade man in hart en nieren maar ik ben bang dat RN deze strijd zou kunnen gaan verliezen tenzij er een goede samenwerking gaat komen tussen de beide partijen. Gelukkig word dat rond meeste kustplaatsen goed opgepakt zijn er volgens wat ik zie wel goede verhoudingen.

er is op dit gebied nog een heleboel te regelen.  ;D ;D


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Nog even wat vergeten sorry,

in een veiligheidregio zijn er meestal meerdere reddingsbrigades. ieder vaak door een eigen gemeente ondersteund, de ene reddingsbrigade rijdt met een brandweerwagen de ander heeft middelen gekregen om een eigen wagen te kopen, en er zijn ook brigades die nog geen koelkast kunnen kopen zodra deze stuk is op de post!!  reddingsbrigade jantje heeft afspraken zus en reddingsbrigade pietje heeft afspraken zo!!



Stel Nu kom ik als brandweerman of als ambulance broeder (want die rijden door de gehele regio) aan waar de reddinsgsbrigade is gevestigd en ik doe het verkeerd omdat ik net vorige week het bij de andere reddingsbrigade net anders heb gedaan, dat werkt niet. Dit word voor een veiligheidregio erg lastig om gezien te worden als volwaardig hulpverlenigspartner, maar niet onmogelijk

Ik zeg niet dat het in alle regio's zo is maar ik probeer eigenlijk te zeggen "reddingsbrigades steek in je regio 6x per jaar de koppen bij elkaar, doe hier en daar wat water bij de wijn en kom tot een gezamelijk protocol of procedure. regel het met je veiligheidsregio en je bent als reddingsbrigade een veel sterkere partner waardoor je gezamelijk veel serieuzer genomen word. Daarna zou er eens serieus gekeken kunnen worden of de reddingsbrigades nog steeds samen moeten gaan werken met de KNRM of dat het zo kan blijven. Het probleem is vaak alleen nog dat er een behoorlijke bestuurlijke slagkracht achter de besturen zou moeten zitten en dat is dan vaak weer een probleem.

LASTIG LATSIG, IK BEN ER NOG NIET UIT VOOR MEZELF


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Dit gebeurt in noord holland noord al jaren, en dit na ieders tevredenheid.

9910001
9910001


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Noord-Holland Noord is een voorbeeld van hoe het wel moet. In Zuid-Holland Zuid weten de brigades elkaar gelukkig ook erg goed te vinden, op evenementengebied wordt regelmatig samengewerkt. Vanuit Zeeland kan ik me nog een voorbeeld herinneren waar een brigade het moeilijk maakte voor twee andere en de gemeente besloot de strandwacht in een eigen stichting te organiseren. Die stichting draait nu naar volle tevredenheid.

De fusie tussen KNRM en Reddingsbrigade lijkt me voorlopig nog toekomstmuziek vanwege de verschillen in organisatiestructuur. De KNRM is een stichting die Top-Down georganiseerd is. Er is een landelijk bureau van waaruit de strategie wordt bepaald waarna de plaatselijke commissies dit implementeren op de reddingstation. De Reddingsbrigade is op een sportbondwijze waarbinnen elke vereniging een eigen rechtspersoon is die gebruik KAN maken van de service van Reddingsbrigade Nederland. Deze zelfstandigheid maakt aansturing en besluitvorming erg lastig. Ook de diversiteit in activiteiten van verenigingen maakt het een moeilijk aan te sturen geheel. Er zijn clubs die alleen maar zwemmen, varen of strandwachten.

Beide organisaties hebben natuurlijk hun "facilitaire dienstverlening", hierbij verschillen de organisaties aardig in grootte en capaciteit en geen van beide wil ondergesneeuwd raken. Misschien kunnen ze elkaar heel goed aanvullen. Hard zwemmende KNRMérs tijdens een ILSE wedstrijd of een beachflags een toekomstbeeld??? Wie het weet mag het zeggen.


(Deze tekst is op persoonlijke titel)
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Wat ik uit het RVR verhaal begrijp is dat het de bedoeling is dat de 'operationele bedrijven' van de reddingsbrigades enigsinds worden los gehaalt van de verenigingsbesturen, en dat er meer op regionale/landelijke schaal aangestuurd gaat worden.

En ik zie eigenlijk steeds meer modelijkheiden in een fusie, alleen dan NIET in RNLI stijl. Ik denk meer aan een complete herziening van de kusthulpverlening, waarbij het 'RB gedeelte' dus alle acties op het strand en het banken gebied uitvoert (de wal/wipperploegen worden dus opgenomen in de alarmploegen). En de KNRM boten, worden ingezet voor de taken verder op zee (gecoordineerd door KWC) of ter ondersteuning van de KHV-eenheden (Gecoordineerd door GMK/ CP's) en bemand door een speciale groep vrijwilligers (ik doop het maar even de nautische dienst :P). Dit alles op lokale, regionale & landelijke schaal aangestuurd, maar wel binnen een democratisch bestuur.  

Voor het grootschalig binnenwater zie ik dan een kruisbestuiving van een reddingsbrigade en een KNRM station voor me (ongeveer á la Blaricum, Naarden etc.), waarbij er dus ook actief gepatrouilleerd wordt en ook de mogelijkheid bestaat om gealarmeerd te worden door zowel het KWC als de GMK.

Tevens moeten die operationele brigades aan rivieren, klein/middelgroot binnenwater of met een uitruktaak niet vergeten worden! En zie ik ook graag een 'Landelijke meldkamer waterhulpdiensten' verschijnen, waarbij de SAR + KHV operaties, maar ook overstromingshulp, SOAD e.d. daar vanuit worden gecoordineerd worden! Of dat het KWC of iets nieuws in Driebergen of Ijmuiden zou moeten worden zou ik niet weten ;)

Tot zover even wat hersenspinsels van mij, uiteraard is dit niet een geweldig en volmaakt plan maar even een voorzetje  ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
En ik zie eigenlijk steeds meer modelijkheiden in een fusie, alleen dan NIET in RNLI stijl.

Waarin verschilt de RNLI stijl voornamelijk ten opzichte van wat jij nu voorstelt? (ik ben niet goed op de hoogte van de RNLI werkwijze namelijk).


Verder ben ik het wel eens met je verhaal. Simpel gesteld ziet het er dan volgens mij zo uit:
Je hebt één reddingsorganisatie (KNRBM voor mij part :P) met twee klanten:
A. De veiligheidsregio's voor veiligheidszorgzorg binnen de gemeentegrenzen
B. De kustwacht voor SAR-taken in het Kustwachtgebied.

Alleen hier zit misschien het gevaar van conflicterende situaties in:
waarbij er dus ook actief gepatrouilleerd wordt en ook de mogelijkheid bestaat om gealarmeerd te worden door zowel het KWC als de GMK.

Beide organisaties (KWC en GMK) zullen wensen/eisen dat jij ook beschikbaar bent als je gealarmeerd wordt. Dat wordt lastig als je voor de één al bezig bent met een klus en de ander dus 'nee' moet verkopen. Gaat de gealarmeerde eenheid dan zelf kiezen welke melding ze pakken? Twee aansturende instanties lijkt mij een lastig fenomeen... Je zou ervoor kunnen kiezen de centrale posten te alarmeren, welke vervolgens bepalen wat er ingezet moet worden. Dan is de CP de aansturende instantie.

Tevens moeten die operationele brigades aan rivieren, klein/middelgroot binnenwater of met een uitruktaak niet vergeten worden! En zie ik ook graag een 'Landelijke meldkamer waterhulpdiensten' verschijnen, waarbij de SAR + KHV operaties, maar ook overstromingshulp, SOAD e.d. daar vanuit worden gecoordineerd worden! Of dat het KWC of iets nieuws in Driebergen of Ijmuiden zou moeten worden zou ik niet weten ;)

Nog een meldkamer erbij? Er zijn er al zoveel ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik vind dat de besturen/directies alles in het werk moeten stelen om het mogelijk te maken voor de werkvloer om lekker samen hun ding te doen. Niet denken in problemen maar in oplossingen. "Wat kunnen we doen om het makkelijker en beter te maken voor de (en niet "onze") jongens".

Alles lekker en gladjes laten verlopen, zoals vanmiddag hier op de Randmeren. Hè, wat geeft dat een lekker tevreden gevoel...

Henk