Mogelijkheden en onmogelijkheden van een fusie tussen reddingsbrigades en KNRM

Auteur Topic: Mogelijkheden en onmogelijkheden van een fusie tussen reddingsbrigades en KNRM  (gelezen 13547 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
www.reddingsbrigade.nl/rvr

Wel leuk dat RVR maar dit plan is alleen geschreven voor de optreden in rampen situaties, het plan is aangeboden aan de minister ter beslissing of beoordeling en dit heeft nog niets te maken met het vervullen van de lokale taken. er zal door de minister besloten moeten worden of RN de taak krijgt om bij water rampen op deze manier te opereren. Dit gaat een boel geld kosten en een heleboel manuren voor leden. Ook moet hier het bondsbestuur en de commissies naar aangepast worden.

Het zou er wel mooi bij aansluiten. Maar dan moet het plan in 2 delen geschreven worden. 1 optreden bij calamiteiten, dat wat er nu is en 2 optreden in de lokale taken die de reddingsbrigades hebben opgenomen.

Het zal in een aantal regio´s  misschien wel geregeld zijn maar er zijn ook reddingsbrigades die al piepen als er een meter over elkaars gebied gevaren word.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
even wat stof van een heel oud topic afhalen wegens actualiteiten 98uiye

Dit krantenartikel flitst voorbij op FB en Twitter: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/metropool/article27142918.ece/KNRM-en-Reddingsbrigade-samenvoegen_?lref=r_regionaal

Maar je hebt een login nodig om het te lezen en die heb ik dus niet...

De kop 'KNRM en Reddingsbrigade samenvoegen?' is erg interessant, maar het is en blijft een krantenkop dus ik ben vooral benieuwd naar de inhoud. Is er echt iets bekend van een serieuze poging, of heeft er ergens lokaal iemand in frustratie iets geroepen en maakt de krant er een vette kop van?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: joostvankempen link=msg=1288191 date=1407530366
even wat stof van een heel oud topic afhalen wegens actualiteiten 98uiye

Dit krantenartikel flitst voorbij op FB en Twitter: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/metropool/article27142918.ece/KNRM-en-Reddingsbrigade-samenvoegen_?lref=r_regionaal

Maar je hebt een login nodig om het te lezen en die heb ik dus niet...

De kop 'KNRM en Reddingsbrigade samenvoegen?' is erg interessant, maar het is en blijft een krantenkop dus ik ben vooral benieuwd naar de inhoud. Is er echt iets bekend van een serieuze poging, of heeft er ergens lokaal iemand in frustratie iets geroepen en maakt de krant er een vette kop van?

Ik heb de originele tekst ondertussen, kan vanwege copyright helaas niet hier geplaatst worden. In het artikel staan wel interessante quotes van zowel de directeur Reddingsbrigade Nederland als een woordvoerder van de KNRM waarbij ze erkennen dat er op de werkvloer vaak goed wordt samengewerkt, maar dat de bestuurlijke verhoudingen al enige tijd niet goed zijn. Maar ze geven daarbij ook aan dat ze op korte termijn de gesprekken weer willen oppakken.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


KNRM Lifeguard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • KNRM Lifeguards
Hierbij het bovengenoemde artikel:

IJMUIDEN - De samenvoeging van KNRM en Reddingsbrigade Nederland die op dit moment door beide organisaties wordt onderzocht, kan zeker voordelen opleveren. ,,Bij sommige reddingen zoals voor surfers bij Wijk aan Zee, vaart een KNRM-boot met 2000 pk vanuit IJmuiden, terwijl je die surfer ook kunt oppikken met twee man op een waterscooter die de reddingsbrigade heeft. Bij samenvoeging kunnen we de reddingsmiddelen en vrijwilligers veel efficiënter inzetten’’, zegt Kees Brinkman van KNRM.

Op naar één nationale reddingsorganisatie op het water
Oorspronkelijk richt de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (georganiseerd in een stichting) zich op de scheepvaart. Maar de laatste jaren schuiven de zeeredders op naar het strand; van oudsher het domein van de reddingsbrigade. Op de Friese Waddeneilanden heeft KNRM posten ingericht voor ’lifeguards’. KNRM stuurde deze week zelfs een berichtje uit over de Pieterman, een visje dat in je voet kan prikken als je door de branding loopt. Zoiets deden de zeeredders van de KNRM vroeger nooit.

Voordelen


Inmiddels zijn er al reddingsposten zoals bij Katwijk en Egmond waar de redders intensief samenwerken. Hoorn huurt een KNRM boot met bemanning van de reddingsbrigade. Bij Wassenaar werkt de reddingsbrigade zelfs onder KNRM-vlag.

Zwemmend
De reddingsbrigades langs de kust zijn vooral zomers actief, georganiseerd in verenigingen en sterk in zwemmend redden. Sinds een jaar zijn de reddingsbrigades officieel partner bij ’search and rescue-acties’ van de Kustwacht. Directeur Raymond van Mourik van Reddingsbrigade Nederland: ,,We hebben al vaker meegemaakt dat jongens van een strandpost een KNRM-boot over het duin zagen komen om een zeiler vlak voor de kust te redden, terwijl wij de boot al in het water hadden. Op het water telt iedere seconde. Als ze ons hadden gealarmeerd, waren we veel eerder uitgerukt. We moeten meer samenwerken en dat samengaan, zal er vast een keer van komen.’’

In 2008 werd al eens onderzoek gedaan naar ’incidentenbestrijding op het water’. Maar de organisaties kwamen toen niet tot elkaar. ,,Door verschillen van inzicht over de organisatie dreven we wat uit elkaar’’, zegt Kees Brinkman van de KNRM. Terwijl bij beide reddingsclubs soms dezelfde vrijwilligers actief zijn.

Prullenmand
Op bestuurlijk niveau is er nog wat ’animositeit’ over de samenwerking. Er is al eens een convenant opgesteld dat later weer in de prullenmand verdween. Ook steekt het de Reddingsbrigade dat bij Wassenaar en op een deel van de Waddeneilanden de KNRM-vlag wappert. Van Mourik: ,,Op de werkvloer is geen discussie, maar bestuurlijk wel. De gesprekken worden binnenkort weer opgepakt. De samenwerking moet van twee kanten komen en het doel zal altijd verbetering van het reddingswerk moeten zijn.’’

Mede door afbouw van subsidies aan de reddingsbrigades zullen de organisaties wel naar elkaar toe groeien, verwacht Brinkman. De kunst is om op een gezamenlijke koers uit te komen. Brinkman verwacht dat de veiligheidsregio Noord-Holland Noord, toonaangevend voor hulpverlening op het water, als proeftuin zal worden gebruikt om de verschillende reddingsclubs te laten samensmelten.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Dat klinkt veelbelovend O0
Ik denk dat er grote voordelen uit gehaald kunnen worden, beide organisaties hebben zo hun sterke kanten waarmee ze elkaar goed kunnen aanvullen en verder kunnen versterken. Dat het primaire doel moge prevaleren! :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Citaat van: KNRM Lifeguard link=msg=1288702 date=1407756550
Directeur Raymond van Mourik van Reddingsbrigade Nederland: ,,We hebben al vaker meegemaakt dat jongens van een strandpost een KNRM-boot over het duin zagen komen om een zeiler vlak voor de kust te redden, terwijl wij de boot al in het water hadden. Op het water telt iedere seconde. Als ze ons hadden gealarmeerd, waren we veel eerder uitgerukt. We moeten meer samenwerken en dat samengaan, zal er vast een keer van komen.’’

Bijzondere reactie... Het komt op mij wat negatief, of misschien is arrogant een beter woord, over.
Op zich wel goed dat men kennelijk wel wil samenwerken. Voor een directeur lijkt mij dat makkelijk in daden om te zetten, want waar een wil is is een weg... Toch?

Op het water is geen plek voor arrogantie als iedere seconde telt.  :D
 98uiye


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: ZwinKuil link=msg=1289467 date=1408026883
Bijzondere reactie... Het komt op mij wat negatief, of misschien is arrogant een beter woord, over.
Op zich wel goed dat men kennelijk wel wil samenwerken. Voor een directeur lijkt mij dat makkelijk in daden om te zetten, want waar een wil is is een weg... Toch?

Op het water is geen plek voor arrogantie als iedere seconde telt.  :D
 98uiye

Die directeur zit op kantoor en als hij niet op kantoor zit is hij bij een receptie etc. of is hij onderweg van de ene receptie naar de andere (om elkaar te vertellen hoe ze druk ze het hebben) of hij is helaas (zeggen ze dan altijd) in vergadering en recepties en vergaderingen dat vinden ze toch oh zo vervelend.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Citaat van: ZwinKuil link=msg=1289467 date=1408026883
Bijzondere reactie... Het komt op mij wat negatief, of misschien is arrogant een beter woord, over.
Op zich wel goed dat men kennelijk wel wil samenwerken. Voor een directeur lijkt mij dat makkelijk in daden om te zetten, want waar een wil is is een weg... Toch?

Op het water is geen plek voor arrogantie als iedere seconde telt.  :D
 98uiye

Ik heb dat op het strand ook wel eens meegemaakt... Tegenwoordig zijn de afspraken met bv. kustwacht een stuk beter en worden beide partijen gealarmeerd.


Rescue_tube

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Proud to be a Lifeguard
Citaat
Op 24 juni 2013 hebben de directeuren van de Kustwacht NL en Reddingsbrigade Nederland een ‘Letter of Intent’ ondertekend. Dit document bekrachtigd de samenwerking tussen het Kustwachtcentrum (KWC) en de Reddingsbrigades in de alarmering van waterincidenten langs de Noordzeekust. Vanaf 2010 zijn er ervaringen opgedaan in de veiligheidsregio’s Noord-Holland Noord,



OOOOO ja sorry dat was ook zo helemaal vergeten.   098uo


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: Thor link=msg=1289479 date=1408029972
Die directeur zit op kantoor en als hij niet op kantoor zit is hij bij een receptie etc. of is hij onderweg van de ene receptie naar de andere (om elkaar te vertellen hoe ze druk ze het hebben) of hij is helaas (zeggen ze dan altijd) in vergadering en recepties en vergaderingen dat vinden ze toch oh zo vervelend.

En heel eerlijk gezegd is dat toch ook zijn werk? Als de redders redden, dan mag de directeur op die recepties zorgen dat er geld is om dat te doen. Ook de uitspraken in de pers passen in dat straatje. Die hebben helemaal niks met de praktijk te maken (waarschijnlijk is het een heel oud voorbeeld of niet eens echt gebeurt), maar gaan om beeldvorming met als doel de huid zo duur mogelijk te verkopen.

Het blijkt uit allerlei wetenschappelijke onderzoeken dat een gelijkwaardige fusie eigenlijk niet bestaat. De KNRM heeft verreweg het meeste geld en werkt professioneler, dus grote kans dat zij de bovenliggende partij worden. Dan vind ik het prettig dat de directeur alles op alles zet om voor het personeel, de vrijwilligers en de leden van de Reddingsbrigade het meeste eruit te halen.

Ja, op het water is geen plek voor arrogantie als elke seconde telt. Daarom werken we op het water gewoon goed samen. Maar als je op die manier een fusie in gaat, lopen of straks alle vrijwilligers weg, of moeten onze jeugdleden ineens dubbele contributie gaan betalen, of moet ik straks ineens mijn boot inleveren, of wat dan ook.. Het klinkt heel hard, maar laat die directeur maar een beetje arrogant doen, dan is de kans groter dat er afspraken gemaakt gaan worden waar ook alle leden 'ja' op kunnen zeggen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch