Bloeddruk meten: handmatig, of automatisch?

Auteur Topic: Bloeddruk meten: handmatig, of automatisch?  (gelezen 15623 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Gepost op: 8 juni 2010, 16:16:02
Zoals de titel al vraagt, ben ik benieuwd naar motivaties van mede forumleden. Is de 'handmatige' bloeddruk meting een museumstuk of toch niet?




Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2010, 16:24:37
De handmatige versie is natuurlijk accurater en vertrouwder, mits je het goed doet. Het is maar de vraag of de (vaak in China gemaakte...) automatische meters het goed aangeven. Als het er dus op aankomt, gebruik je de handmatige manier. Een (niet al te moeilijke) vaardigheid die iedereen zou moeten leren :)

Ik heb ook gehoord van patiënten die expliciet om de 'oude vertrouwde' bloeddrukmeting vroegen, omdat de elektrische apparaten zeer deden aan de arm en niet fijn zaten. Ook qua comfort voor de patiënt denk ik daarom dat de handmatige bloeddrukmeting (mits goed uitgevoerd) de beste is.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2010, 16:30:42
Of iedereen dat zou moeten leren lijkt mij een discutabel punt. Als je het niet goed uitvoerd en daar eem conclusie uittrekt ben je niet goed bezig.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #3 Gepost op: 8 juni 2010, 16:40:02
Of iedereen dat zou moeten leren lijkt mij een discutabel punt. Als je het niet goed uitvoerd en daar eem conclusie uittrekt ben je niet goed bezig.

Iedereen die het nodig gaat hebben dan :)

Overigens spreek je jezelf een beetje tegen: als iemand het verkeerd uitvoert, is het juist de bedoeling dat deze leert hoe dat goed te doen.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #4 Gepost op: 8 juni 2010, 16:45:03
Dat vind jij. Ik bedoel maar, laat het met een 'ouderwetse' bloeddrukmeter over aan mensen die er verstand van hebben. Straks mogen we in het ziekenhuis onze eigen ECG's gaan maken en beoordelen.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #5 Gepost op: 8 juni 2010, 16:48:33
Dat vind jij. Ik bedoel maar, laat het met een 'ouderwetse' bloeddrukmeter over aan mensen die er verstand van hebben. Straks mogen we in het ziekenhuis onze eigen ECG's gaan maken en beoordelen.

Wat vind jij dan? Dat we mensen die het verkeerd uitvoeren dat moeten laten doen, zonder ze te scholen? ;) ECG's zijn alweer heel anders, de doorsnee EHBO'er kan daar ook niets mee.

Voor verdere discussie over o.a. dit onderwerp maak ik even een nieuw topic aan, zal hier zo mogelijk de link even posten.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #6 Gepost op: 8 juni 2010, 16:51:07
Een ehbo er heeft die bevoegdheid niet eens. Dat gaat toch niemand doen, zich laten scholen. Alleen maar administratieve rompslomp, en het kan gratis bij de huisarts, zonder afspraak.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 8 juni 2010, 19:55:59
De discussie over het feit of iedereen het moet kunnen of niet loopt al in
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,40593.msg772934/topicseen.html#msg772934

Dus gaan we hier on topic.



Ambulancepersoneel doet het niet handmatig, maar ze kunnen het allemaal nog wel.
In ziekenhuizen wordt het veelal nog handmatig gedaan, is mijn ervaring.
Behalve als er regelmatig een tensie gemeten moet worden. Dat gaat dan weer automatisch.
Huisartsen zie je ook steeds meer de automaat gebruiken.
Kortom het is heel verschillend en beslist nog geen museumstuk.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #8 Gepost op: 8 juni 2010, 21:00:48
De automaten willen somsnog wel eens vreemde uitslagen geven. Ik meet dan ook 2 keer bij de patiënt.
Meestal pak ik gewoon de handmeter. Even snel, zo niet sneller en zeker zo betrouwbaar.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #9 Gepost op: 8 juni 2010, 22:59:17
Sneller meten is ook gelijk het zwakke punt van handmatig meten. Door snel ontluchten van de band is er een grote kans op een foutieve meting (dit is echter wel afhankelijk van de hartfrequentie). Een automatische meter kan zowel bij het oppompen als het ontluchten van de band een meting doen. Echter, volgens de regeltjes mag men de eerste meting niet gebruiken.
Geloof niet alles wat je denkt.