Bloeddruk meten: handmatig, of automatisch?

Auteur Topic: Bloeddruk meten: handmatig, of automatisch?  (gelezen 15575 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2010, 21:54:11
Sjonge, ik pak wat er voor het grijpen ligt. Is dat de  automatische, dan doen we die. Komt daar iets heel exotisch uit, dan meet ik hem handmatig nog ff na.
Als die automatische niet in de buurt is, heb ik een simpele maar prachtige instelbare band voor het grijpen liggen (en natuurlijk ook een stethoscoop....)
Dan mag die automatische wel nauwkeuriger zijn, maar wat noem je een verschil? Ik rond altijd op 5 af, ook de automatische.
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2010, 22:44:47
Soms is het gewoon heel erg handig wanneer je automatisch kunt meten, denk bijvoorbeeld aan de pleeg achter in een rijdende ambulance, die ook nog eens zijn voorwaarschuwing moet doen, zijn rittenformulier moet invullen, medicatie of andere zaken moet verzorgen en een beetje praten met de patiënt.
Handen tekort, vaak lawaai en dan is een extra automatisch handje wel handig.
In de acute situatie is de precieze waarde vaak ook niet zo interessant, de trend soms des te meer.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2010, 23:04:15
Precies! Als je handen tekort komt, is zo'n automatische erg handig.
Patient zit toch te wachten op Ome Doc en ik moet nog vanalles inkloppen en een verslag maken.
Kan ie mooi ondertussen bloeddrukje meten. Allebei blij zou ik zeggen!  O0
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2010, 16:59:55
soms kan je beter even die paar seconden langer de tijd nemen om een goede band te pakken, dan dat je de verkeerde band omdoet.Als je een verkeerde band omdoe, dan is de kans groot dat het niet goed gemeten wordt.Zonde van jouw en de patient zijn of haar tijd;)

groeten
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 19 juni 2010, 18:25:24
Mee eens maar het ging toch om automatisch vs handmatig en niet juiste maat manchet vs te groot of te klein ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #25 Gepost op: 19 juni 2010, 19:09:23
je bent scherp jacques ;D, maar zeker ook bij de handmatige moet je wel blijven kijken naar de juiste manchet


dejong

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • A- verpleegkundige, SEH -verpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2010, 13:38:51
in acute situaties de elektrische. mits deze ineens ernstig afwijkend is (al dan niet verwacht) meet ik hem het liefst over met de hand, mocht dit in deze acute situatie mogelijk zijn (denkend aan tijd, overige handelingen lawaai etc)
Maaaar... ik geef de voorkeur aan handmeters dit om de volgende (al eerder genoemde) redenen:
- vaak is de handgemeten nauwkeuriger
- tevens hoor je de kracht van de hartslag (zwak, sterk)
- is de hartslag regelmatig of niet

mijn conclusie: handmeter fijner en nauwkeuriger, elektrische meter is sneller en efficienter doordat andere handelingen ondertussen gedaan kunnen worden


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #27 Gepost op: 24 augustus 2010, 12:52:39
Wanneer bij ons een patient plots snel achteruit gaat, dan wilt de arts op mijn huidige afdeling graag dat wij dit dan met de handmatige meten.Vaak wanneer iemand zo ernstig achteruit gaat, dan is het vaak ook zo dat de automatische tensiemeter dit niet of niet goed gemeten krijgt.Dan geeft hij meestal een foutmelding aan.Met de handmatige is de bloeddruk dan nog wel soms redelijk vast te stellen.

Binnenkort krijgen we gelukkig nieuwere tensie meters, dus hopelijk zijn deze beter 8)
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #28 Gepost op: 24 augustus 2010, 13:58:38
Ik heb niet zo'n grote voorkeur.
Alleen bij 'gevaarlijke' patiënten gebruik ik altijd de automatische.
Jeweetwel, dat er 2 agenten voor de deur zitten en er 1 meegaat naar binnen als jij wat bij de patiënt moet doen. ???
Band om de arm, stap achteruit en op veilige afstand op de waarden wachten.

Bij handmatige meting sta je toch vaak in de 'gevarenzone' omdat er niet zoveel rek in een stethoscoop zit  ::)


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #29 Gepost op: 25 augustus 2010, 21:30:56
nou ja, ik heb NOG niet meegemaakt dat ik onder strikte beveiliging bij iemand naar binnen moest, maar wat niet is, kan nog komen!
Automatisch is gewoon lekker makkelijk.Omdoen, aanzetten en laten meten.Ondertussen kan je nog even lunchen, krantje lezen, keertje naar de wc en dan kan je op je gemak kijken of er nog bijzondere afwijkingen zijn >:D
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [