Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 57666 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 9 juni 2010, 13:51:24
Qua bevoegdheden niets, het is alleen aanvullende scholing, kennis en evt. materiaal.

Is het dan niet makkelijk te regelen, net als de jaarlijkse bijscholing van de standaard EHBO-cursussen?

Met een 1 avondje herhaling per jaar  ben je er echt niet... zeker niet voor basis opgeleide EHBO-er, wel eens een evenementje doet bij de plaatselijke paardesport.. En dat zijn enige praktijk ervaring is...

Er komt stiekum best wel wat bij kijken..


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #21 Gepost op: 9 juni 2010, 14:28:58
Wie kent het principe KISS? Keep it simple, stupid.

Een bloeddruk meting in de EHBO sfeer zou niets bijdragen aan de inhoud van de hulpverlening. Als je namelijk wacht totdat er een wezenlijk bloeddrukdaling is bij een ongevalsslachtoffer dan ben je al te laat. De betekent dat je slachtoffer al in een diepe shock verkeert. Het zou veel beter zijn om de ademhalingsfrequentie en de polsfrequentie in de gaten te houden. Dit zijn de subtiele tekenen van een beginnende shock.

Daarnaast is het interpreteren van een bloeddruk ook lastig. Leeftijd, gezondheid, medicijngebruik, erfelijke factoren spelen allen een rol in het verhaal. Bovendien, ik zie de meerwaarde niet; of je moet interessant doen een meerwaarde vinden....

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #22 Gepost op: 9 juni 2010, 17:00:28
met kijken, luisteren (pols) voelen kom je al een heel eind als ehv-er
en je moet het niet moeilijker maken als het kan (net de belastingdienst)


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #23 Gepost op: 9 juni 2010, 17:18:18
Ik vind dat je dat niet moet laten doen door iemand met de basis ehbo. Het lijkt me wel een goed plan om dat te laten doen door iemand met lpev. Ehbo is namelijk vooral behandeling gericht terwijl lpev meer richten ambulance gaat.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #24 Gepost op: 9 juni 2010, 19:49:55
Wat is lpev?


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #25 Gepost op: 9 juni 2010, 20:01:34
daar ben ik ook benieuwd naar Rader, zeker omdat zij richting ambulance gaan ;)
- - - - - - - - - - - - -
wat WM, Delta en o.a. mijn persoontje duidelijk willen maken, is het schoenmaker blijf bij je leest principe.

Ik denk dat WM daar al een heel duidelijk voorbeeld aangeeft door zijn shock verhaal
neem daarin mee mijn advies het voelen van de pols en bel 112 ;)

ieder truukje valt te leren en dat is ook met bloeddruk meten
maar de interpretatie er van ( zie tekst WM) is een essentieel iets.

Om mezelf als voorbeeld te stellen ik ben een hypotensief (lage bloeddruk) persoontje.
In de zomer is voor mij 90/60 normaal en functioneer ik prima
wat zou je dan met je metingen willen gaan doen?
Om iets te kunnen beoordelen, moet je het hele plaatje compleet proberen (aller relevante info) te krijgen
als de ambulance en zelfs wij op de SEH dat soms niet kunnen :-\
Ik vind het heel goed dat mensen verder leren na te denken, verder te denken dat hun neus lang is
maar je moet dan ook wel kritisch naar je zelf toe zijn, in hoe verre kan ik een handeling toepassen en is het relevant in de hulpverlening die ik wil geven?


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #26 Gepost op: 9 juni 2010, 20:24:22
Wat is lpev?

Landelijk Protocol Eerste hulp Verlening. Je bent dan een stapje hoger dan EHBO maar staat nog wel onder de Rapid Responder etc. Deze afbeelding laat goed zien hoe het werkt.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #27 Gepost op: 9 juni 2010, 20:31:08
Nou een stapje hoger is misschien wat overdreven als ik het zo bekijk.
Er is meer aandacht voor methodisch handelen en protocollen die de oorsprong vinden in de phtls.

Maar ik herinner me topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,17538.0.html weer, voordat we off topic gaan hier.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #28 Gepost op: 9 juni 2010, 21:03:36
Even ter verduidelijking: dit is hoe de LPEV het zelf weergeeft, ik vind het meer een goedkope imitatie van de reanimatieketen.



Prima als men wat dieper op de stof wil in gaan, maar ik betwijfel of het EHBO-land goed doet, deze versnippering van opleidingen.
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 9 juni 2010, 21:19:25
Wat mij betreft mag iedereen bloeddruk meten, zolang het so het toelaat.
Maar op basis van een losstaande meting kun je geen enkele conclusie trekken
Het so is meestel niet rustig na een incident, hij is vaak erg geschrokken en dan moet je rekening houden met de stress factor.

Wat ik wel zinvol vind is het aanleren van het goed controleren van de polsslag en ademhaling (tijdstip controle, frequentie, volume en regelmaat).
Je kunt dat letterlijk met blote handen doen. Noteer de objectieve waardes en geef die door aan de AVK.