Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 57443 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #30 Gepost op: 10 juni 2010, 08:47:28
Prima als men wat dieper op de stof wil in gaan, maar ik betwijfel of het EHBO-land goed doet, deze versnippering van opleidingen.
En waarom nemen we alleen genoegen met één niveau EHBO opleiding?
Versnippering is wellicht niet het juiste woord, maar ik denk dat je meer moet gaan denken in de richting van nivellering en daar springen enkele organisaties op in.
Als iedereen op het niveau basisonderwijs t/m groep 8 wordt opgeleid dan zullen er ook niet grootste zaken dingen kunnen worden ontwikkeld en dan zijn wij ook snel uitgepraat met elkaar.

Bloeddruk meting, temperatuurmeting zijn geen voorbehouden handelingen en worden dagelijks regelmatig door bijna iedereen uitgevoerd.
Wat is het wezenlijke verschil tussen thuis meting en een meting op straat. De handeling blijft hetzelfde.

Het zegt mij wellicht niets als ik als onwetende EHBO-er een bovendruk van 250+ meet, maar als professional zal ik echt achter mijn oren moeten gaan krabbelen.
Weet wat je meet, weet hoe je meet, weet wat je er mee kan doen.
Vertrouw je de gemeten waarden niet, afgewogen tegen de omstandigheden, dan schakel je professionele hulp in.
Het gaat om het interpreteren van de gemeten gegevens.
Als er een EHBO opleiding is die hierop dieper en uitgebreider op in gaat, wat zijn dan de bezwaren.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #31 Gepost op: 10 juni 2010, 08:59:09
Bloeddruk meting, temperatuurmeting zijn geen voorbehouden handelingen en worden dagelijks regelmatig door bijna iedereen uitgevoerd.

Volgens mij zijn er zat mensen die nooit hun bloeddruk opnemen.


Het zegt mij wellicht niets als ik als onwetende EHBO-er een bovendruk van 250+ meet,

Waarom zou je het dan doen?


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #32 Gepost op: 10 juni 2010, 11:50:03
Waarom zou je als EHBO-er (welk nivo dan ook) je gaan bezig houden met bloeddrukmeten? Zoals aangegeven zijn er andere zaken waar je je op kunt richten, die makkelijker zijn uit te voeren en die voor een ongeoefend persoon ook veel minder tijd in beslag nemen. Wat is het doel van je meting: extra info voor de ambu? Eén van de eerste dingen die het ambu-team (indien nodig) zal doen is een bloeddruk meten. Wat op dat moment prettiger is om te weten is hoe is het verloop van de klinische verschijnselen bij het slachtoffer geweest: kleur, bewustzijn, bloedverlies, polsfrequentie en temperatuur / vochtigheid van de huid. Dit zijn zaken die je kunt zien en voelen en die echt al heel veel zeggen over de circulatoire toestand van een slachtoffer.
Zoals ik bijvoorbeeld ook met regelmaat SIGMA-leden hoor spreken over RR-meten, dan lijkt het een doel op zich en geen middel voor om tot een beeld van een toestand van een slachtoffer te komen.
Zoals al door andere werd aangegeven: hou het simpel en richt je in de EHBO op die handelingen die eenvoudig zijn uit te voeren. RR-meten lijkt eenvoudig, maar ook zonder de interpretatie ervan is het lastiger dan je denkt.

Sterker nog: als het er echt op aan komt dan kan een slachtoffer door een ambu-team al in het ziekenhuis zijn afgeleverd zonder dat zij een bloeddruk hebben gemeten. Als ambu-pleeg heb ik me dan meer bezig gehouden met het algemene beeld en de klinische verschijnselen van het slachtoffer. Ik heb om een beeld te krijgen van de circulatie wel een 8-tal punten die ik kan benoemen en 1 ervan is de bloeddruk.


Het lijkt weer een discussie te worden van profs tegen EHBO-ers, maar soms hebben die profs ook wel weer wat meer zicht op bepaalde zaken.
Geloof niet alles wat je denkt.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #33 Gepost op: 10 juni 2010, 12:06:39
Volgens mij zijn er zat mensen die nooit hun bloeddruk opnemen.

Waarom zou je het dan doen?
Er zijn ook zat mensen die nooit EHBO handelingen uitvoeren en geen EHBO diploma hebben.
Ze kunnen gelukkig wel EHBO leren. Zie diverse cursus aanbiedingen van vele organisaties.

Zo kunnen ook EHBO-ers geleerd worden om bloeddruk te meten, met als belangrijke voorwaarde dat zij dit in hun opleiding en gedurende herhalingstrainingen op zeer regelmatige basis herhalen.
Het interpreteren van een bloeddruk is lastig omdat geen enkele EHBO-er weet wat de normale bloeddruk van een slachtoffer is.
Het is dan ook een indicatie en zegt absoluut niets over een afwijkende bloeddruk bij een ongeluk of stoornis.
Ken mensen die onder normale omstandigheden een bloeddruk van 120/60 hebben, maar ook die 200/130. Wat is dan normaal en wat is dan afwijkend?
Laat dus de interpretatie van de bloeddruk maar over aan de professionals.

Bloeddruk meten is dan ook niet voor iedere EHBO-er weggelegd en er zit dan natuurlijk ook weer een kosten aspect aan vast van welke opleiding en tot welk niveau wil ik mij laten opleiden.
Van het laagste leken ehbo niveau zijnde reanimatie t/m de hoogst haalbare (leken) first responder, daar zit een wereld van verschil in. (komt het weer : nivellering).
De handeling bloeddruk meten past daarom ook niet in een standaard EHBO opleiding zoals van het OK ,maar is voor gevorderde EHBO-ers die meerkennis willen vergaren en terdege (willen) beseffen dat bloeddrukmeting slechts een momentopname en uitsluitend een indicatie is bij een EHBO inzet.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 10 juni 2010, 17:07:14
Bloeddruk meten standaard in de basis opleiding: nee wat mij betreft niet.

Voor de voortgezette opleiding/ evenementen opleiding waar je regelmatig (alcohol en andere drugs) gebruikers langere tijd monitort: Ja wellicht
Hier meet je niet alleen momentwaarden maar je kijkt hier ook naar trends.
Vaak is er een arts of pleeg aanwezig en fungeert de ehbo'er als 'extra handje' "Wil je bij die mevrouw/mijnheer even de de bloeddruk, pols, temp en saturatie meten ?"
Soms kan de gevorderde ehbo'er dit zelf interpreteren.

Maar de vraag of het in de basis moet komen kan dus wat mij betreft met Nee beantwoord worden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #35 Gepost op: 10 juni 2010, 17:25:18
zijn er ook mensen die een bloeddruk meter op de post/in hun tas hebben?
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #36 Gepost op: 10 juni 2010, 17:28:15
zijn er ook mensen die een bloeddruk meter op de post/in hun tas hebben?
En is deze ook aanwezig op EHBO-posten bij evenementen?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #37 Gepost op: 10 juni 2010, 20:50:21
Beetje afhankelijk van het evenement, de EHBO organisatie en het aanwezige personeel hebben wij regelmatig extra apparatuur, van losse bloeddrukmeter en pulsoxymeter tot corpuls (ECG /bloeddruk/saturatie/temp)
bij eenvoudige evenementen alleen wat standaard verbandmateriaal, hangt verder ook sterk af van het evenemnt, de vergunning, risicoinventarisatie etc (EHBO op bls of als nivo, steeds meer vergunningen eisen EHBO op als nivo)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #38 Gepost op: 10 juni 2010, 21:29:11
Wie maakt de ECG's dan, bij zo'n evenement? Is dat een toevallig aanwezige verpleegkundige of een EHBO'er met een aanvullende opleiding?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #39 Gepost op: 10 juni 2010, 21:34:51
Iedere gevorderde EHBO'er kan een ritmestrook of 6 afleidingen maken, een aantal kunnen ook een 12 afleidingen maken, interpreteren is soms arts soms pleeg en soms doet een enthousiaste EHBO ook nog iets op dat gebied, maar dat is echt een uitzondering.  ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources