Incidenten plofkraak en/of ramkraak op geldautomaat en/of winkel

Auteur Topic: Incidenten plofkraak en/of ramkraak op geldautomaat en/of winkel  (gelezen 242974 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Valt me op dat de zogenaamde plofkraken ernstig toenemen.

Voor de leken:

Plofkraak

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
 
Bij een plofkraak maken criminelen een gat in een geldautomaat en laten daarna gas door het gat naar binnen lopen. De geldautomaat wordt vervolgens van afstand tot ontploffing gebracht waarna de bankbiljetten kunnen worden meegenomen.



Al enige malen met (groot) gevaar voor omwonende. Zo is er recentelijk een gehele woonwijk ontruimt in Badhoevedorp nadat agenten de daders stoorde en zij de gasflessen achterlieten, is er in Zwanenburg een bankfiliaal verwoest door een ''foutje'' en is afgelopen weekeinde een pinautomaat plus aangrenzende winkel zwaar beschadigd geraakt in Zaanstreek-Waterland.

Misschien ''leuk'' om dit topic even aan te houden als verzamel topic.


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2010, 19:20:56
Ik herinner me een gevalletje plofkraak in Ridderkerk, met een handgranaat. 1 of 2 gewonden te betreuren (daders) En pogingen met behulp van gasflessen, is mij ook eens ter ore gekomen. Wat mensen al niet verzinnen... de shovel is ook eventjes populair geweest, toch?


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2010, 19:43:20
En nu zijn korpsen in Hollands-Midden al een paar keer uitgerukt voor een CO2-alarm in zo'n pinautomaat. Wat blijkt, als preventie tegen plofkraken hebben banken een CO2-installatie in de pinautomaten gebouwd. Als er nu gas in gebracht in het apparaat wordt dat gemeten en wordt de automaat gevuld met CO2 waardoor het gas niet tot ontbranding kan komen. Echter als het CO2-alarm afgaat, of het nu echt of storing is, wordt de brandweer gebeld om een CO2-meting te doen. De RBHM is al bezig om hiertegen te ageren, het is een probleem voor de banken en niet voor de brandweer.

Ik herinner me een gevalletje plofkraak in Ridderkerk, met een handgranaat. 1 of 2 gewonden te betreuren (daders) En pogingen met behulp van gasflessen, is mij ook eens ter ore gekomen. Wat mensen al niet verzinnen... de shovel is ook eventjes populair geweest, toch?
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2010, 20:29:39
Wat ik mij nu afvraag is hoeveel er succesvol zijn verlopen? Ze blijven het maar proberen.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2010, 23:08:40
Volgens mij blijft er weinig over van de flappen in de tapper na zo'n plofkraak. Het is hetzelfde als met het overvallen van geldlopers met een plofkoffer. De buit is niks, maar ze blijven het toch proberen. ???

Of er wordt niet naar buiten gebracht dat er toch buit is?
:-\


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2010, 02:54:06
Volgens mij blijft er weinig over van de flappen in de tapper na zo'n plofkraak. Het is hetzelfde als met het overvallen van geldlopers met een plofkoffer. De buit is niks, maar ze blijven het toch proberen. ???

Of er wordt niet naar buiten gebracht dat er toch buit is?
:-\

Ik ben al meerdere nieuwsberichten tegengekomen waaruit blijkt dat er wel degelijk flinke geldbedragen worden buitgemaakt.

Bron: NOS.nl

Pinautomaat in Hoogeveen opgeblazen
Update: woensdag 14 apr 2010, 13:47

In Hoogeveen is vannacht bij een tankstation een pinautomaat van de Rabobank opgeblazen. De daders hebben daarbij meer dan 100.000 euro buitgemaakt.
Het tankstation is van voorzitter Ewout Klok van de belangenvereniging van tankstations (BETA) in Nederland.
Volgens Klok is er sprake van een plofkraak. "Er gaan twee slangen met gas naar binnen en dan blazen ze de hele kluis op", zei hij vanochtend in het Radio 1 Journaal.
Bij de plofkraak is veel schade ontstaan. "Het is met zo'n kracht gegaan, de muren zijn ontzet en het plafond ligt eruit. Wij zitten met de rotzooi."
Op het tankstation hangen camera's en volgens Klok zijn de daders goed te zien. "Ze staan nog net niet glimlachend in beeld", zei Klok.
Ondanks de schade ging het tankstation vanochtend gewoon open.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2010, 07:35:59
Volgens mij blijft er weinig over van de flappen in de tapper na zo'n plofkraak. Het is hetzelfde als met het overvallen van geldlopers met een plofkoffer. De buit is niks, maar ze blijven het toch proberen. ???

Of er wordt niet naar buiten gebracht dat er toch buit is?
:-\

Door de klap word als het goed is het gehele apparaat uit elkaar gedrukt. Ik heb foto's gezien van honderden (hele) briefjes op straat  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2010, 09:06:55
Volgens mij blijft er weinig over van de flappen in de tapper na zo'n plofkraak. Het is hetzelfde als met het overvallen van geldlopers met een plofkoffer. De buit is niks, maar ze blijven het toch proberen. ???

Of er wordt niet naar buiten gebracht dat er toch buit is?
:-\

Die koffers schijnen ook te openen te zijn zonder dat de verfbom het geld kan beschadigen. Het lijkt me niet handig om het hoe of wat hier te plaatsen.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2010, 09:14:37
3 mei jl. was er ook een poging tot een plofkraak in Elburg,
Poging tot plofkraak pinautomaat

ELBURG - Bij de Rabobank in Elburg hebben onbekenden geprobeerd de pinautomaat te forceren door met gas een explosie te veroorzaken. Dat is niet gelukt.

Bij de pinautomaat aan de Paterijstraat stond in de nacht van zondag op maandag een gasfles, waarvan de slang in de automaat zat. Er is niemand aangehouden.

De politie stelt een onderzoek in en is op zoek naar tips en getuigen.
Bron:
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/576801/Poging-tot-plofkraak-pinautomaat.htm  
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2010, 09:22:06
Pinautomaat opgeblazen in Gorinchem
Criminelen hebben in de nacht van dinsdag op woensdag een pinautomaat in Gorinchem opgeblazen.

De explosie was zo krachtig, dat ook de gevel van de SNS-bank aan de Koningin Wilhelminalaan er aan moest geloven. De daders zijn er met een onbekende buit vandoor gegaan, vertelde een woordvoerster van de politie. Op de grond lagen nog een aantal bankbiljetten.

Omwonenden zagen meerdere verdachten in een donkere auto vertrekken. Zij zijn nog voortvluchtig, ondanks wegafzettingen en een zoektocht in de regio.
Bron: FOK.nl