foto's maken bij controle

Auteur Topic: foto's maken bij controle  (gelezen 3927 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112Bemmel

  • Gast
Gepost op: 13 juni 2010, 23:32:37
hallo,
ik had even een vraagje aan de agenten hier.
Er was vandaag een alcohol controle hier in Bemmel en nu hebben we hier foto's van gemaakt voor onze site onderandere maar net toen we de laatste foto wouden maken zei een agent tegen ons dat we geen foto's mochten maken en de rest had er nog niks van gezegt.
Nu is mijn vraag waarom zou hij dit niet gewilt hebben en zouden jullie het wel toestaan? En volgens mij mag je altijd foto's maken als je op de openbare weg bent.

Alvast bedankt,

MVG,
Roy, 112Bemmel




LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2010, 23:35:58
Misschien dat de agent geen behoefte heeft om op elke 112 site te staan. Ik zie eerlijk gezegd het nut er ook niet van in om bij de zoveelste controle foto's te maken. Ik kan het me wel voorstellen, de politie staat al niet goed bij de gemiddelde hollander.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2010, 16:45:02
Ik kan het me wel voorstellen, de politie staat al niet goed bij de gemiddelde hollander.

Volgens mij zijn alcohol & (technische) verkeerscontrole's nog zo'n beetje het enige waar wél respect voor opgebracht word.
Anders dan bij radar&lasercontrole's

Ík heb tenminste nog nóóit te horen gekregen tijdens een alcoholcontrole dat we boeven moesten gaan vangen party
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2010, 16:45:43
Op flitsservice.nl lees je wel eens teksten die beginnen met 'Na ons gemeld te hebben bij de commandant/leiding...' en dan een verhaal met foto's. Als je het op die manier doet, dus je eerst kenbaar maakt bij 'de baas' en eventueel d.m.v. een hesje bij de rest van het personeel, is er m.i. niets aan de hand. Gezichten maak je sowieso al onherkenbaar, en wanneer een agent begint te muiten, plaats je die foto gewoon niet, zo houd je het spelletje leuk.

Wat je daarnaast ook kan doen is een mail-adres vragen waarnaar je jouw resultaat van die dag/avond kan sturen, zodat de agenten (of bureau) de uitwerking kan zien van hun coulance t.o.v. (amateur)pers. Moet je het natuurlijk wel meteen goed doen, en niet onzinnige teksten plaatsen ten nadele van de politie, zoals de onzinnigheid van die ene controle etc.

Ik zou het in ieder geval wel leuk vinden om een soort van (foto)reportage terug te vinden in het mooie-inzetfoto's-topic. O0


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2010, 18:10:37
Hun coulance t.o.v. de pers?? Waarin zijn ze dan coulant? Dat ze iemand die foto's maakt, dat laten doen? Inderdaad, zolang je op de openbare weg staat mag je in beginsel fotograferen wat je wilt. Natuurlijk is het handig om iets te doen met de tips hierboven, maar "je mag hier geen foto's maken" is nergens op gebaseerd.
greetz,  Enrique


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2010, 18:32:56
Hun coulance t.o.v. de pers?? Waarin zijn ze dan coulant? Dat ze iemand die foto's maakt, dat laten doen? Inderdaad, zolang je op de openbare weg staat mag je in beginsel fotograferen wat je wilt. Natuurlijk is het handig om iets te doen met de tips hierboven, maar "je mag hier geen foto's maken" is nergens op gebaseerd.
Klopt. En dan ga je daarover in discussie met oom agent. Resultaat: in ieder geval géén foto's van desbetreffende actie en ook niet bij volgende acties waar dezelfde oom agent bij aanwezig is.

Zoals al eerder gezegd: meldt je even bij de leider, zeg wat de bedoeling is, en wacht rustig af of het een "ja" of een "nee" wordt.  :)

En wat is "de pers" in dit geval? Die hebben over het algemeen een perskaart die vaak gewoon toegang geeft tot dit soort controles.  ;)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2010, 18:39:13
Goed, coulance is misschien niet helemaal het juiste woord. Maar wat ik bedoel is dat wanneer je zoiets in samenspraak doet met datgene wat je fotografeert, de sfeer/relatie tussen pers en politie positief blijft. Want als je wel foto's maakt (hoeveel je ook in je recht staat) terwijl de politie dat niet wil, wordt het resultaat er ook niet beter op.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2010, 18:40:22
En waar pers staat kan ook (amateur)fotograaf gelezen worden.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2010, 18:42:24
Klopt. En dan ga je daarover in discussie met oom agent.

Nee hoor, dan ga je gewoon, zonder iemand te hinderen, de foto's maken die je wilt vanaf de openbare weg.  ;D

Maar tuurlijk, dat is gewoon het normale menselijke verkeer: kleine moeite om effe te zeggen wat je wilt gaan doen enzo. En dat geldt ook voor de andere kant: je weet als diender dat iedereen tegenwoordig een camera heeft en van alles op internet zet. Als je dus aan het werk bent kun je gefotografeerd of gefilmd worden. So be it. Dan kan je beter op een normale manier vragen of de fotograaf/filmer iets/iemand niet of beperkt wil fotograferen/filmen, dan brullen "je mag geen foto's maken". Van iemand van een bijzondere dienst (AT ofzo) kan ik me zo'n opmerking nog enigszins voorstellen, maar ik ben een beetje allergisch voor figuren die gelijk van alles lopen te roepen op een toon van "ik ben de baas en jij gaat nu weg want ik wil dit en dat niet".
greetz,  Enrique


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2010, 18:47:27
Tuurlijk snap ik wat je bedoeld en ik heb ook heel weinig negatieve ervaringen onderweg. Het gaat er maar even om hoe het moet als je ergens onbekend bent...  :)

@Frank: de bovenstaande aanhalingen waren niet van jezelf, hoe weet je dan of ze anders bedoeld waren....  ::)