P2000

Auteur Topic: P2000  (gelezen 11006 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 14 september 2004, 17:01:24
Ohh vertel...... hahahaha

We zijn benieuwd hoor.

Ach we blijven het op de voet volgen, wat en welke pager het word, we zien het wel......

We hebben nooit met rotzooi gewerkt dus nu ook niet...

/\/\ario


welja,ik geloof dat ze bij de regio al het een en ander voor elkaar hebben gebokst ;)


HR2O

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 14 september 2004, 22:56:14
Gooi toch weg die nep pagers.., kijk hier maar eens:

http://www.tac9.com/twowaypagers.htm

dan heb je pas een echte pager, lol ;D


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 15 september 2004, 14:15:26

Gisteren (dinsdag 14-9) zijn de aangepaste Infostream pagers aan testen onderworpen. Ik heb z'n vermoeden dat ze wederom niet door de keuring zijn gekomen. Wie weet meer?

Groeten, Peter.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 25 oktober 2004, 14:23:15

Gisteren (dinsdag 14-9) zijn de aangepaste Infostream pagers aan testen onderworpen. Ik heb z'n vermoeden dat ze wederom niet door de keuring zijn gekomen. Wie weet meer?

Groeten, Peter.


Ik:


De infostream is een australische pager met als optie het FLEX protocol. De brandweer is met een aantal aanvullende eisen gekomen waaraan de pager moet voldoen. Er is één bedrijf dat het programmeren in FLEX van de infostream machtig is en heeft een poging gewaagd. Nu is de pager afgekeurd vanwege reeksen softwarefoutjes en wordt getwijfeld of maart als streefdatum wel reëel is. Sterker nog er wordt over gedacht om helemaal van het FLEX protocol af te stappen. Wat voor zin heeft een protocol als er geen apparatuur voor is, (alleen "Blokkerpiepers"  ;D volgens mijn bron). Er wordt nu al uitgekeken naar anders pagers met een ander protocol. (voordeel kan ook zijn de hogere bautrate daarvan.) Als dat gebeurt kunnen alle tot nu toe aangeschafte Jazz en wat diens meer zij piepers de prullenbak in.

Henk


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #24 Gepost op: 25 oktober 2004, 21:41:03
Sterker nog er wordt over gedacht om helemaal van het FLEX protocol af te stappen. Wat voor zin heeft een protocol als er geen apparatuur voor is. Er wordt nu al uitgekeken naar anders pagers met een ander protocol. (voordeel kan ook zijn de hogere bautrate daarvan.) Als dat gebeurt kunnen alle tot nu toe aangeschafte Jazz en wat diens meer zij piepers de prullenbak in.

Sorry, maar daar geloof ik echt niet in. Zo simpel als "een paar pagers" weggooien is het niet. Het hele netwerk moet worden omgegooid en bovendien is FLEX het enige protocol wat bijzonder efficient met (flexibele) groepsoproepen overweg kan en dat is juist iets waar P2000 veel gebruik van maakt. Bovendien vraag ik me af waarom FLEX niet snel zou zijn? De 'huidige' FLEX zoals gebruikt binnen P2000 is 1600bps, maar FLEX kan met gemak op 6400bps draaien, dat zijn beide standaard snelheden waar pagers automatisch op over kunnen schakelen aangezien de gebruikte snelheid een onderdeel van het bericht is (synchronisatie).

Mijns inziens wordt de lat veel te hoog gelegd. De hobbyist heeft inmiddels betere pagers dan de brandweer zelf. weliswaar niet waterdicht, maargoed als je eenmaal gepiept bent dan stop je dat ding in je broekzak, of op een andere plak waar hij niet nat kan worden. Hij is ook niet oplaadbaar, maar hij gaat met gemak 3 maanden mee op 1 en dezelfde batterij, de huidige pagers van de brandweer schijnen dat bij lange na niet te redden....

Als hobbyist ben ik nergens bang voor, mocht je dat per ongeluk denken ;) Maar vanuit technisch oogpunt lijkt het mij in dit stadium (vrijwel elke meldkamer is voorbereid op P2000 via FLEX) bijzonder onlogisch en zeer kostbaar. Maargoed, wat is nieuw...

Groeten, Peter.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #25 Gepost op: 26 oktober 2004, 01:40:46
Er is één bedrijf dat het programmeren in FLEX van de infostream machtig is en heeft een poging gewaagd. Nu is de pager afgekeurd vanwege reeksen softwarefoutjes en wordt getwijfeld of maart als streefdatum wel reëel is. Sterker nog er wordt over gedacht om helemaal van het FLEX protocol af te stappen. Wat voor zin heeft een protocol als er geen apparatuur voor is, (alleen "Blokkerpiepers"  ;D volgens mijn bron).

Ik blijf dit een bijzonder wazig verhaal vinden, op verschillende punten overigens. Op het protocol-gedeelte heb ik reeds gereageerd. Wat ik me ook afvraag, waar komt het verhaal vandaan dat er weinig pagers voor FLEX zouden zijn? Als je Googelt op die materie dan mag je wel een week vrij nemen om alle gevonden pagina's op je gemakje te lezen. Of bedoelt men  "weinig pagers die geschikt zijn bevonden voor P2000"? In dat geval kun je met een nieuw protocol ook helemaal opnieuw beginnen, de ideale pager komt ook dan niet zomaar uit de lucht vallen, ook dan zou men een pager moeten zien te vinden of te ontwikkelen die voldoet aan de eisen zoals gesteld voor P2000.

Wat ik wel heb vernomen is dat er geruchten gaan over het stoppen met de Infostream. Echter, waar geruchten zijn daar verschijnen ook weleens indianenverhalen, juist omdat er maar weinig informatie uit de officiele bronnen komt....

Stoppen met P2000? Onmogelijk
Stoppen met FLEX? Zeer onwaarschijnlijk
Stoppen met de Infostream? Zou kunnen, maar waarom?

Het schijnt nogal lastig te zijn om die pager goed te laten functioneren. In mijn vrije tijd zit ik te sleutelen aan P2000-decodeersoftware en verzet grotere stappen dan een bedrijf alwaar mensen betaald krijgen voor dit soort dingen. Typisch weer iets wat alleen maar in Nederland kan, dingen uitbesteden aan mensen cq bedrijven die hier (klaarblijkelijk) niet capabel toe zijn. De pager is al meerdere malen afgekeurd, naar verluid oa op punten die eerder ook al niet in orde waren. Natuurlijk is dit misschien makkelijk gezegd, maar het feit alleen al dat men een paar maanden geleden pas met die Infostream is begonnen (P2000 draait in Amsterdam al 2 jaar, in Limburg 1 jaar) en in die maanden nog steeds geen 'goed' werkende pager hebben weten te bouwen maar wel weer een hoop geld hebben moeten uitgeven dat is natuurlijk weer te gek voor woorden...

Maargoed, zoals altijd staan de 'beste' stuurlui aan wal en zal ik er maar weer even over ophouden :)

Groeten, Peter.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 26 oktober 2004, 10:18:03
Mijn verhalen komen uit een bron die de reparatie voor een aantal regio's verzorgt. Ik wil mijn pager daar kopen, maar hij vertelt mij dat ik beter kan wachten.
Ik zal proberen me te herrinneren wat hij allemaal heeft verteld:

Het flex systeem is gekozen vanwege zijn flexibiliteit: groepsalarmering met achter een code nog ontelbare mogelijkheden voor nog meer codes. Iemand die de pagers zou leveren is met en ontwikkelaar is van de flex is er mee gestopt: Motorola. Die hebben gezegd: hier is het protocol, ga er maar mee aan de gang. Een andere leverancier heeft op het verkeerde paard gewed (tetra??) en is met een totaal nieuw opgezette (onverkoopbare) lijn falliet.  Dus onderdelen voor de oude analoge pagers zijn niet meer te krijgen, dus haast is geboden met P2000. Op de site staat de info stream te koop met als OPTIE het flex protocol. Het wensenlijstje van de brandweer is dusdanig dat de standaard infostream pager niet voldoet: hij moet anders geprogrammeerd worden.  Natuurlijk zijn er legio pagers, maar geen van die pagers voldoet aan de eisen van met name de brandweer. En die infostream krijgen ze maar niet goed. Dus zijn er een aantal hoog geplaatste personen die er op aandringen om "maar wat anders te proberen". Er schijn een alternatief te zijn, alleen dan zullen die zo handige groeps allarmeringen niet meer mogelijk zijn, juist de reden waarom gekozen is voor FLEX (ibel).

Je kan zeggen dat het onzin is, maar zo onlogisch komt het niet op mij over, ze staan met de rug tegen de muur. Het oude systeem donderd langzaam in elkaar, het nieuwe systeem krijgen ze maar niet goed, een andere slimmerik heeft afgekondigd dat landelijk in uiterlijk in December overgeschakeld dient te zijn op P2000, wat moet je dan??

Henk


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #27 Gepost op: 26 oktober 2004, 16:45:00
ik had me voor genomen om op dit soort berichten even niet te reageren, maar ik heb nagenoeg het zelfde verhaal gehoord als Henk, dus als het niet waar is moet degene die daar voor verantwoordelijk is snel gaan ontkennen, want mijn bericht kwam ook uit zeer betrouwbare bron, en zeg zelf ze maken rare sprongen als ze in het nauw zitten.
Nemo me impune lacessit


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #28 Gepost op: 26 oktober 2004, 16:52:36

Ik zag vandaag wel op de site van Verbinding dat Respond! een nieuwe pager op de markt heeft gebracht en de regio Amsterdam gaat deze binnenkort aanschaffen om hiermee de overstap naar de 'nieuwe' frequentie te maken.

http://www.verbinding.nl

Groeten, Peter.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #29 Gepost op: 3 november 2004, 17:26:24
het was ff schrikke maandag ;D

1400001 09:15:44 01-11-04 1600 test abc Brandweer Rotterdam-Rijnmond
1400999 09:15:44 01-11-04 1600 test abc Brandweer Rotterdam-Rijnmond
1400999 09:14:25 01-11-04 1600 test Accident Brandweer Rotterdam-Rijnmond