Heupfractuur

Auteur Topic: Heupfractuur  (gelezen 7978 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 24 januari 2006, 11:40:14
Bij een heupfractuur heb je mogelijks een dwangstand: voet naar buiten gedraaid en het been wat korter (zie foto).  Is de voet steeds naar buiten gedraaid of kan deze ook naar binnen gedraaid zijn bij een heupfractuur?

[verwijderd door de beheerder]




Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2006, 11:46:43
Bij een heupfractuur heb je mogelijks een dwangstand: voet naar buiten gedraaid en het been wat korter (zie foto).  Is de voet steeds naar buiten gedraaid of kan deze ook naar binnen gedraaid zijn bij een heupfractuur?

Hij zal voor 99.9% naar buiten draaien. Dit omdat de zwaartekracht zijn werk doet en de voet dan naar de buitenkant gaat zakken. Daar ondervindt de voet de minste weerstand.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2006, 00:22:35
Ook in meer dan 0,01 % van de gevallen kan het een endorotatie zijn (naar binnen draaien van het been) verder is het meestal een zgn. collumfractuur(fractuur van de kop of net daaronder, van het bovenbeen((femur)). Een heupfractuur is namelijk wel wat gecompliceerder dan een gewone collum.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2011, 16:58:38
Nou is mijn vader van 76 gisteren in huis gevallen en heeft een heupfractuur. Per ambu is hij naar het ziekenhuis vervoerd. Hij ligt nu op de OK van het KG Zuid in Haarlem. Waar ik even benieuwd naar ben is hoe lang hij nog in het ziekenhuis zal liggen en hoe de revalidatie zal verlopen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2011, 17:34:22
Nou is mijn vader van 76 gisteren in huis gevallen en heeft een heupfractuur. Per ambu is hij naar het ziekenhuis vervoerd. Hij ligt nu op de OK van het KG Zuid in Haarlem. Waar ik even benieuwd naar ben is hoe lang hij nog in het ziekenhuis zal liggen en hoe de revalidatie zal verlopen.
Dat lijkt mij een hele mooie vraag voor de behandelend artsen daar :).


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2011, 17:35:24
Ook in meer dan 0,01 % van de gevallen kan het een endorotatie zijn (naar binnen draaien van het been) verder is het meestal een zgn. collumfractuur(fractuur van de kop of net daaronder, van het bovenbeen((femur)). Een heupfractuur is namelijk wel wat gecompliceerder dan een gewone collum.
Even voor de duidelijkheid: wat is de door jou gebruikte definitie van heupfractuur? (leken of medisch?) :)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2011, 22:50:41
Even voor de duidelijkheid: wat is de door jou gebruikte definitie van heupfractuur? (leken of medisch?) :)

Het woord heupfractuur wordt vaak  gebruikt als verzamelnaam voor een breuk in de heupregio maar ook ten onrechte voor een femurkopfractuur. Echter, heupfractuur is  geen duidelijke benaming. Mijns inziens is een heupfractuur niet in de kop van het bovenbeen maar in het gedeelte tussen bekken(been) en schaambeen.
Voor dit soort bekkenbreuken is de zogenaamde bekkenband ontworpen die om het bekken wordt gelegd en aangetrokken zodat de gebroken gedeelten geimmobiliseerd worden.  

voor de goede orde hier een quote uit orthopedie.nl
Inleiding
Het heupgewricht wordt gevormd door de heupkom (acetabulum) en de heup- of femurkop (caput femoris) De heupkom is een onderdeel van het bekken en de heupkop maakt deel uit van het dijbeen (femur). De heupkop is via de nek (collum) verbonden met de schacht van het dijbeen. Het heupgewricht vormt de schakel tussen het bekken en het bovenbeen.

Het betreft hier een zogenaamd kogelgewricht, waardoor het bovenbeen ten opzichte van het bekken in nagenoeg alle richtingen kan bewegen. Hierdoor is het mogelijk het bovenbeen ten opzichte van het bekken naar voren te bewegen, dit wordt buigen (flexie) van het heupgewricht genoemd. Het naar achteren bewegen wordt het strekken (extensie) genoemd. Het bovenbeen van het bekken afvoeren (naar buiten bewegen) wordt abductie en het bovenbeen ten opzichte van het bekken aanvoeren (naar binnen bewegen) wordt adductie genoemd. Tenslotte kan het bovenbeen naar binnen (endorotatie) en naar buiten (exorotatie) worden gedraaid.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2011, 23:04:30
Het woord heupfractuur wordt vaak  gebruikt als verzamelnaam voor een breuk in de heupregio maar ook ten onrechte voor een femurkopfractuur. Echter, heupfractuur is  geen duidelijke benaming. Mijns inziens is een heupfractuur niet in de kop van het bovenbeen maar in het gedeelte tussen bekken(been) en schaambeen.
...
Dat is toch niet wat ik geleerd heb. Een heupfractuur is bij mijn weten een fractuur van het collum femoris, waarbij de hals (collum) van het femur is afgebroken, of er een fractuur door de trochanter loopt (pertrochantere fracturen). Dit plaatje beschrijft dat: http://www.mayoclinic.com/health/medical/IM02383. En deze site: http://www2.aofoundation.org/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3hng7BARydDRwML1yBXAyMvYz8zEwNPQwN3A30_j_zcVP2CbEdFADw8CUE!/dl2/d1/L2dJQSEvUUt3QS9ZQnB3LzZfQzBWUUFCMUEwOEVSRTAySjNONjQwSTEwRzA!/?showPage=diagnosis&bone=Femur&segment=Proximal (is trouwens een aanrader voor informatie over fracturen!).
Hetgeen jij noemt zijn bekkenfracturen. Ik kan jouw uitleg van het begrip niet terug vinden.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2011, 23:13:58
Inderdaad gebruik ik ook het lekenwoord heupfractuur als ik een collumfractuur bedoel, immers de heupkop is "afgebroken". De breuk die Joffrey omschrijft zou ik ook bekkenfractuur voor gebruiken.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2011, 23:28:44
Bekkenfracturen zijn alle breuken in de bekkenring, dus os ilium, os pubis met rami superior en inferior, acetabulum, (sacrum), en hieronder kun je ook de symfysiolyse, ofwel het open boek bekken, scharen, hoewel hier technisch gezien geen fractuur hoeft te zijn.

Heupfractuur is in de dagelijkse terminologie een collum fractuur/ pertrochantaire femurfractuur.

Bij beide kan sprake zijn van een geroteerd been. Dit kan ook bij een femurschacht fractuur voorkomen.

Ik vraag me trouwens af of je precies gezien van een dwangstand kunt spreken, er is namelijk geen dwang vanuit spieren, en zonder de fractuur is de stand ook niet te bereiken. ik denk dat het eerder een anatomisch afwijkende positie is ten gevolge van zwaartekracht.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis