houding van hulpverleners

Auteur Topic: houding van hulpverleners  (gelezen 16745 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Gepost op: 18 juni 2010, 11:04:15
stel je mag een richtlijn schrijven hoe jij wil dat je hulpverleners gedragen tijdens hun hulpverleningen.

wat vind jij dan belangrijk?


flappus  niet elke verandering is een verbetering


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2010, 12:28:31
Dat het slachtoffer altijd serieus wordt genomen.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2010, 14:59:38
Ten eerste de uitstraling,

nette kleding, met veilige schoenen, en een vriendelijke open uitstraling.

Gedrag, respectvol omgaan met alle mensen die je tegen komt in je functie, hulpvragers, en anderen zoals organisatie.

Ook dronken droppies verdienen hulp, ze kunnen nu immers niet meer zonder, ookal hebben ze het soms zelf veroorzaakt.

Onpartijdigheid, en daarbij een goede werkrelatie met de beveiliging, die ervoor gaan zorgen dat jij je werk goed kunt doen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2010, 15:05:24
Ik verwacht dan het volgende (schrijf even op wat mij allemaal te binnenschiet, dus de volgorde is niet de bepalende volgorde wat betreft de belangrijkheid):

- goede kennis van het evenemententerrein. Kom ruim op tijd zodat je in alle rust even een verkenningsronde kan doen om je zo te oriënteren.
- Een actieve werkhouding. Zitten mag wel, maar op een actieve manier, dus rechtop en goed om je heen kijkend.
- Ben op een correcte manier aanwezig, zorg ervoor dat je zichtbaar bent zodat mensen je aan kunnen spreken.
- Nette en herkenbare kleding.
- Goed schoeisel.
- Collega's en overige medewerkers correct bejegenen en ook overleg voeren.
- Met respect omgaan met slachtoffers.
- Neutraliteit
- Roken mag, maar liefste even buiten beeld. Niet pontificaal voor de post.
- Eet en drink op een correctie manier. Indien eten en drinken wordt verzorgd door de organisatie van het evenement, maak er dan op een correctie manier gebruik van. (Niet hamsteren alsof men thuis niet te eten krijgt).
- Mobiel mag je bij je hebben, maar laat deze zoveel mogelijk in je zak. Ga er niet de hele tijd mee lopen spelen, bellen of SMS-sen.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2010, 23:31:38
Ik verwacht dan het volgende (schrijf even op wat mij allemaal te binnenschiet, dus de volgorde is niet de bepalende volgorde wat betreft de belangrijkheid):

- goede kennis van het evenemententerrein. Kom ruim op tijd zodat je in alle rust even een verkenningsronde kan doen om je zo te oriënteren.
- Een actieve werkhouding. Zitten mag wel, maar op een actieve manier, dus rechtop en goed om je heen kijkend.
- Ben op een correcte manier aanwezig, zorg ervoor dat je zichtbaar bent zodat mensen je aan kunnen spreken.
- Nette en herkenbare kleding.
- Goed schoeisel.
- Collega's en overige medewerkers correct bejegenen en ook overleg voeren.
- Met respect omgaan met slachtoffers.
- Neutraliteit
- Roken mag, maar liefste even buiten beeld. Niet pontificaal voor de post.
- Eet en drink op een correctie manier. Indien eten en drinken wordt verzorgd door de organisatie van het evenement, maak er dan op een correctie manier gebruik van. (Niet hamsteren alsof men thuis niet te eten krijgt).
- Mobiel mag je bij je hebben, maar laat deze zoveel mogelijk in je zak. Ga er niet de hele tijd mee lopen spelen, bellen of SMS-sen.


Zet daar ook even bij dat ze niet moeten zeuren om eten en drinken bij café's en cafetaria's. Ik ken er namelijk een paar van de ehbo vereniging die dat tijdens een evenement doen terwijl er van eten en drinken is voorzien.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2010, 23:54:51
Zet daar ook even bij dat ze niet moeten zeuren om eten en drinken bij café's en cafetaria's. Ik ken er namelijk een paar van de ehbo vereniging die dat tijdens een evenement doen terwijl er van eten en drinken is voorzien.

Dat is een landelijk fenomeen  Sesamzaadje ook jou collegas van jouw vereniging maken zich er schuldig aan helaas. wat doe je er aan?  goed instrueren.
Bij onze stichting cateren we zelf en dat is de enige juiste oplossing denk ik. iedereen weet dan waar men aan toe is.


En voor de rest kan dit nog een lang en leuk topic worden op pleisterkwartier en EHBO forum is men er ook over bezig

groeten eduard


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2010, 00:15:12
Uiteraard zitten die erbij. Ik vind het alleen asociaal. Je bent als hulpverlener integer. Of je nou vrijwilliger is of betaald. Als iedereen gewoon zijn gezond verstand zou gebruiken zouden we sowieso al heel ver komen.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2010, 11:41:36
Ik denk niet dat je het asociaal moet noemen. Waarschijnlijk weten veel niet beter en hebben ze het gedrag gekopieerd toen ze bij de vereniging kwamen.
Krijg het dan der nog maar eens uit!


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2010, 12:02:15
Sommige hulpverleners mogen wel eens een cursus sociale vaardigheden volgen. Goedemorgen of middag kan er bij een enkeling niet eens af.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2010, 12:10:08
Vallen onder hulpverleners in dit geval ook stewards, beveiligers en dat soort beroepen? Dat zijn vaak nou niet de meest sociaal vaardige mensen (eigen ervaring)...  8)