A1 meldingen

Auteur Topic: A1 meldingen  (gelezen 8333 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

chris_ik007

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 7 juli 2010, 20:09:12
De VZA heeft ook taxi's in dienst, zij doen veel besteld vervoer met die bussen. in die bussen zit geen p2000.

misschien dat daardoor een vertekend beeld kan ontstaan


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #11 Gepost op: 7 juli 2010, 20:17:42
De VZA heeft ook taxi's in dienst, zij doen veel besteld vervoer met die bussen. in die bussen zit geen p2000.

misschien dat daardoor een vertekend beeld kan ontstaan
Die bussen en zorgtaxi's worden niet vanaf de CPA aangestuurd ook, maar vanuit VZA's eigen meldkamer.... en die busjes en zorgtaxi's rijden geen werk wat in andere regio's met een ambu gebeurt voor zover ik weet....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2010, 10:41:46
Sluit hier wel aan denk ik:

vrijdag 25 juni 2010 16:28 uur
Ambulances trekken één lijn in gebruik sirene
 
REGIO - Ambulances rijden vanaf vandaag in alle spoedgevallen met sirenes.
Tot nu waren ambulances slechts verplicht de sirene te gebruiken in gevallen waar ze binnen een kwartier moesten zijn.

In gevallen die minder spoedeisend zijn geldt een aanrijtijd van een half uur. Daarbij was het gebruik van de sirene niet verplicht.
Maar omdat het daardoor wel eens voorkwam dat ook het half uur niet werd gehaald is de verplichting aangescherpt.
Het gevolg is dat vanaf vandaag op straat meer sirenes te horen zijn.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/244401

Heel apart bericht van de RAVU, dus dan zullen bij de RAVU (let wel er staat niet'' in Nederland'') ook alle A2 ritten uitgevoerd worden met OGS?? Denk eerder dat men bedoelt dat van een A2 een A1 wordt gemaakt door gebruik van OGS als men de aanrijtijd van een half uur bij een A2 indicatie niet redt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2010, 12:19:25
Heel apart bericht van de RAVU, dus dan zullen bij de RAVU (let wel er staat niet'' in Nederland'') ook alle A2 ritten uitgevoerd worden met OGS?? Denk eerder dat men bedoelt dat van een A2 een A1 wordt gemaakt door gebruik van OGS als men de aanrijtijd van een half uur bij een A2 indicatie niet redt.

Dat nam ik ook direct aan. Oftewel; zoals het al lang gaat. Zodra je de aanrijtijd niet gaat halen (file etc.) opschalen naar A1 (zolang als nodig is) en evt. weer afschalen indien gewenst.


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2010, 23:10:02
Voor zover ik weet is het toch al een tijdje gebruikelijk dat als je van te voren weet of halverwege achterkomt dat je de 30 min grens niet red je al anticipeert tot het gebruik maken van OGS?

Beetje lullig om alle A2 ritten een A1 te maken, natuurlijk wel bevorderlijk voor de foto's en filmpjes  ;D


Quiz

  • Ambulancecheuffeur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #15 Gepost op: 11 juli 2010, 14:09:21
Met een A2 mag ook OGS gevoerd worden..... dus je hoeft niet op te schalen naar een A1


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #16 Gepost op: 11 juli 2010, 14:11:15
Met een A2 mag je geen OGS voeren. Je hebt geen toestemming van de MKA, om OGS te mogen voeren heb je toestemming nodig.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2010, 19:37:15
Met een A2 mag je geen OGS voeren. Je hebt geen toestemming van de MKA, om OGS te mogen voeren heb je toestemming nodig.

Niet helemaal waar. Het gaat uiteindelijk om die 30 minuten grens en als je als ambuteam denkt dat je dit niet gaat halen geef je aan de meldkamer door dat je met OGS gaat rijden. Doorgeven en toestemming vragen zijn twee verschillende dingen.
T.a.v. de RAVU: inderdaad moeten ook alle A2 ritten met OGS gereden worden (muv VWS en psych). Dat daar in de praktijk door het betreffende ambuteam vanaf wordt geweken is een tweede ...
Geloof niet alles wat je denkt.


Quiz

  • Ambulancecheuffeur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #18 Gepost op: 11 juli 2010, 22:38:39
Met een A2 mag je geen OGS voeren. Je hebt geen toestemming van de MKA, om OGS te mogen voeren heb je toestemming nodig.

Lars, een ambu mag indien zij het nodig vinden tijdens een A2 ogs voeren. ze hoeven het alleen maar door te geven aan de meldkamer.

4.2. Urgentiebepaling en het voeren van Optische en Geluidssignalen
Motorvoertuigen mogen alleen optische en geluidssignalen voeren indien er sprake is van een dringende taak. Op basis van bovenstaande urgentie-indeling voor de spoedeisende medische hulpverlening, betekent dit voor ambulancevoertuigen het volgende:
A1
Indien er sprake is van een A1-urgentie begeeft het ambulancevoertuig zich per definitie als voorrangsvoertuig door het verkeer.
A2
Indien er sprake is van een A2-urgentie, heeft het ambulancevoertuig impliciet toestemming om zich als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven.
B-vervoer
Indien er sprake is van B-vervoer heeft het ambulancevoertuig geen toestemming om zich als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven.
Voor het gebruik van optische en geluidssignalen is toestemming van de MKA noodzakelijk. De autorisatie door de MKA vindt op verschillende momenten plaats:
 Bij de binnenkomst van een melding bepaalt de MKA-centralist, met welke urgentie de inzet van een ambulancevoertuig noodzakelijk is. Indien er sprake is van een A1-urgentie zal het voertuig altijd optische en geluidssignalen voeren. Indien er sprake is van een A2-urgentie krijgt het ambulancevoertuig altijd toestemming van de MKA om met optische en geluidssignalen te rijden als daarom wordt verzocht. De MKA registreert dit in het bedrijfsprocessysteem.
 Wanneer het ambulancevoertuig ter plaatse is, bepaalt de ambulanceverpleegkundige de toestand van de patiënt, evt. in combinatie met verkeerscongestie, of vervoer met optische en geluidssignalen noodzakelijk is. De ambulancebemanning meldt dit aan de MKA voor akkoord. De MKA registreert dit in het bedrijfsprocessysteem.
 Ook tijdens het vervoer kan door de ambulanceverpleegkundige om het voeren van optische en geluidssignalen worden verzocht aan de MKA. De verleende toestemming wordt door de MKA in het bedrijfsprocessensysteem geregistreerd.
Alleen ambulancevoertuigen die toestemming hebben om met optische en geluidssignalen te rijden, mogen zich als voorrangsvoertuig door het verkeer begeven. Tevens hebben zij vrijstelling van alle bepalingen uit het RVV 1990. Vanzelfsprekend dient de veiligheid van het verkeer daarbij zoveel mogelijk te worden gewaarborgd. In de ‘Rijtechnische Richtlijnen Ambulancezorg’ is beschreven welke vrijstellingen gelden bij A2-urgentie zonder optische en geluidssignalen en bij B-vervoer.

een en ander is terug te vinden op onderstaande link...

http://www.ambulancezorg.nl/NL/beleid/zorgveiligheid/PDF/Brancherichtlijn%20Optische%20en%20Geluidssignalen%202009.pdf


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #19 Gepost op: 18 augustus 2010, 02:38:32
Ik wil hier ook nog even op reageren.
Je leest en hoort vaak cijfers van 50% B-vervoer, 30% A2 en 20% A1. Echter, als ik op P2000 kijk, zie ik dat van de ca. 75 ritten die VZA tussen 18:39:35 en nu doet, er 53 A1-ritten tussenzitten! Nu snap ik wel dat P2000 niet heel betrouwbaar is, maar hoe leg je dit uit? Misschien is het ook wel niet het juiste tijdstip om te kijken, aangezien de B-ritten meestens overdag plaatsvinden.

En is er een van de insiders die er wat over kan zeggen? Jvo, Joffry? Is het waar dat jullie zo veel A1 rijden?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..