Verschillen tussen vrijwillig korps en beroeps korps

Auteur Topic: Verschillen tussen vrijwillig korps en beroeps korps  (gelezen 10721 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #20 Gepost op: 26 juli 2010, 22:09:00
Een bouwvakker bouwt ook niet elke dag kastelen, en een bakker maakt niet elke dag de meest luxueuze taarten, maar als je mag kiezen tussen iemand die voor zijn beroep bezig is met zijn werk, of tussen iemand die een x-aantal uur in de week bezig is met zijn hobby dan zie ik toch wel een verschil.

Ik spreek met enige teleurstelling omdat het nog steeds voor de meeste mensen niet duidelijk is hoe een beroepsorganisatie functioneerd en werkt. Het spreekt toch voor zich dat iemand die full-time bezig is met zijn werk meer professie, ervaring en vaardigheid op doet dan iemand die dit tijdens oefenavonden en uirukken op moet doen.

Het gaat niet alleen om oefenen of uitrukken. Het gaat ook om de dagelijkse invulling, kennis van materiaal, wat kun je wel en wat kun je niet, techniek, behendigheid, toepassingsvaardigheid etc. etc.



Ook hier ben ik het volledig mee eens.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #21 Gepost op: 26 juli 2010, 22:18:58
Mogelijk kun je ook aangeven waarom je het er mee eens bent?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #22 Gepost op: 26 juli 2010, 22:24:47
Wat wel gelijk is (en ik ben er nog niet over uit of dat goed is of soms misschien iets teveel van het goede) is de opleiding van beide. Beroeps of vrijwillig we hebben allemaal dezelfde basis en hebben op de eerste dag na het examen eenzelfde kennisniveau. Daarna gaat dit uit elkaar lopen doordat de beroeps meer ervaring kan opdoen door OTO'en (opleiden, trainen en oefenen) en daadwerkelijk inzetten.

"en ik ben er nog niet over uit of dat goed is of soms misschien iets teveel van het goede" Deze opmerking volgt uit het feit dat ik merk dat een avondopleiding in de nieuwe Manschap A opleiding opnieuw verzwaard is tenopzichte van 'vroeger'. Enerzijds vind ik dat vanuit veiligheid/kennis/ervaring zeer goed, anderzijds moet je wel realistisch blijven en afvragen of het realistisch is minimaal 2 avonden in de week (liever 3) te vragen naast z'n hoofdwerk, prive en andere verplichtingen. We moeten met elkaar denk ik ook waken door te slaan. Wat wel eens een van de redenen kan zijn van het slecht kunnen vinden van vrijwilligers. (al gaan hier in september gewoon weer 6 man de opleiding in :))

Een aantal jaren geleden ben ik in San Diego bij de brandweer op stage geweest en aldaar werkt men met een poule van recruten. Deze mensen zijn voordat ze in dienst komen volledig opgeleid en onderhouden hun vaardigheden wekelijks op zaterdagochtend totdat zij uitgeloot worden in actieve dienst te komen. Hier kunnen maanden overheen gaan. Voordeel is dat opleiding en oefening op schappelijke dagen/tijden plaatsvind en men ook daadwerkelijk opgeleid is als men in dienst komt.

Het vergt een hoop discipline om weken/maanden te oefenen zonder te weten wanneer je aan de beurt bent. Toch blijven de mensen gemotiveerd.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #23 Gepost op: 26 juli 2010, 22:27:08
Een aantal jaren geleden ben ik in San Diego bij de brandweer op stage geweest en aldaar werkt men met een poule van recruten. Deze mensen zijn voordat ze in dienst komen volledig opgeleid en onderhouden hun vaardigheden wekelijks op zaterdagochtend totdat zij uitgeloot worden in actieve dienst te komen. Hier kunnen maanden overheen gaan. Voordeel is dat opleiding en oefening op schappelijke dagen/tijden plaatsvind en men ook daadwerkelijk opgeleid is als men in dienst komt.

Het vergt een hoop discipline om weken/maanden te oefenen zonder te weten wanneer je aan de beurt bent. Toch blijven de mensen gemotiveerd.

Dan nu ook aan jou de vraag ;), wat wil je hier mee zeggen in relatie tot mijn bericht?

Wij worden toch ook 2 jaar opgeleid en mogen dan pas volledig meedraaien? (beetje korpsspecifiek, sommige mogen pas na behalen THV op uitruk, andere na behalen Brand)


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #24 Gepost op: 26 juli 2010, 22:28:40
Mogelijk kun je ook aangeven waarom je het er mee eens bent?

Omdat wat er geschreven wordt de lading dekt.
Ik wil benadrukken dat ik in beide keukens meekijk... (beroeps en vrijw.)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #25 Gepost op: 26 juli 2010, 22:32:52
Dan nu ook aan jou de vraag ;), wat wil je hier mee zeggen in relatie tot mijn bericht?

Wij worden toch ook 2 jaar opgeleid en mogen dan pas volledig meedraaien? (beetje korpsspecifiek, sommige mogen pas na behalen THV op uitruk, andere na behalen Brand)

Dat het opleidingssysteem in Nederland niet heilig is en er in Nederland ook mogelijk eens naar andere methodieken kan worden gekeken in plaats van de amateuristische wijze waarop nu veel opleidingen worden georganiseerd.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #26 Gepost op: 26 juli 2010, 22:33:18
Omdat wat er geschreven wordt de lading dekt.
Ik wil benadrukken dat ik in beide keukens meekijk... (beroeps en vrijw.)

Dat is duidelijk......;)


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #27 Gepost op: 27 juli 2010, 00:53:50
Een beroeps gaat naar zijn werk
Een vrijwilliger gaat naar zijn hobby

Naar mijn mening is dit volstrekte onzin. Het redden van mensen en het blussen van branden mag nooit 'een hobby' worden genoemd. Er bestaan geen vrijwillige branden en geen beroepsbranden. Het verschil zit met name in de arbeidsovereenkomst van de brandweerman en vrouw. Overigens ben ik van mening dat het onderscheid tussen vrijwilligers en beroeps helemaal moet verdwijnen. Vrijwilligers worden dan parttimers, die aan dezelfde kwaliteitseisen moeten voldoen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #28 Gepost op: 27 juli 2010, 10:45:54
Naar mijn mening is dit volstrekte onzin. Het redden van mensen en het blussen van branden mag nooit 'een hobby' worden genoemd. Er bestaan geen vrijwillige branden en geen beroepsbranden. Het verschil zit met name in de arbeidsovereenkomst van de brandweerman en vrouw. Overigens ben ik van mening dat het onderscheid tussen vrijwilligers en beroeps helemaal moet verdwijnen. Vrijwilligers worden dan parttimers, die aan dezelfde kwaliteitseisen moeten voldoen.

Geheel terecht. Toch zit er een verschil in de benadering. Zoals ik eerder zei; Ik eet/woon/leef van het geld dat ik verdien bij mijn hoofdwerkgever, daar heb ik dus een dwingende verplichting. Vanwege het dwingende karakter.... Bij mij is het een commerciele werkgever, bij de ander de brandweer.

Voor mij is de brandweer het extra jus op de aardappelen. Als ik het niet meer wil, stop ik, ik doe het vrijwillig; Het geld is voor mij geen drijfveer (ik zeg wel eens heel zachtjes, zeker in tijd van bezuinigingen dat ik zelfs contributie zou betalen). Het is hobby, niettemin professioneel, het is voor mij een dienst aan de samenleving, en het is passie. Niets mooiers dan mensen helpen, zeker als die in je eigen leefomgeving zijn.

Even een simpel praktijk voorbeeld. Onze regio wil een aantal werkgroepen instellen om mee te denken. De beroepscollega wil graag weten hoe dit in relatie tot zijn dienst zit; Hij zit immers al 24 uur op de kazerne. Wil best meedenken, maar dan wel in die 24 uur, hij doet al genoeg voor de brandweer. Ik als VG collega kijk hem vragend aan en stel dat ik ook 40 uur in de week werk, daarnaast beschikbaar ben/moet zijn en dit er daarnaast ook bij pak. Een leuke discussie ontstond.
(Even voor de duidelijkheid, we hebben het prima geregeld met elkaar en overleggen op zijn kazerne in zijn dienst. Als hij thuis is, is ook hij VG'er :):))

Beroeps is werk, VG is nabuurschap. En let wel dat is niet erg!!!! Beide hebben in iedergeval mijn sympathie en vullen elkaar prachtig aan!

Wat de opmerking betreft qua kennis niveau; Ik ben het ten dele eens met deze stelling. De VG heeft minder kans op een "zware" uitruk. De beroeps zal in een drukke kazerne meer in actie komen en meer gewend zijn aan zijn materieel. Maar ik ken vrijwilligers die materiaal kennis hebben die niemand in de beroeps organisatie heeft!!
Afhankelijk van de persoon kan zowel de beroeps als VG'er een hoop kennis opdoen, waarbij de VG'er kennis van buiten meeneemt.

Conclusie; we vullen elkaar prachtig aan mits (eigen frustratie!!) iedereen elkaar ook wat gunt en niet alles voor zichzelf wil houden.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #29 Gepost op: 27 juli 2010, 15:38:42
Even de knuppel in het hoenderhok: zouden er geen vrijwilligers zijn die het echt als 2e baan zien, en dus ook het geld niet kunnen missen?

Waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet gemotiveerd ofzo zouden zijn, dat dan weer wel. Ze zijn gewoon brandweerman, voelen zich brandweerman, doen het om mensen te helpen, maar toch ook voor een extra zakcentje.  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch