Verschillen tussen vrijwillig korps en beroeps korps

Auteur Topic: Verschillen tussen vrijwillig korps en beroeps korps  (gelezen 10651 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #30 Gepost op: 27 juli 2010, 15:42:06
Yup zijn er ook. Sterker nog, ik heb ook een collega gehad, die geen beleving had, maar alleen geldhonger :) (Verkeerde hobby ;))
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #31 Gepost op: 27 juli 2010, 15:59:23
ja maar het feit dat een beroeps naar zijn werk gaat en een vrijwilliger naar zijn hobby, terwijl een beroeps net zo goed naar zijn hobby kan gaan

Ik krijg vlekken in me nek als een vrijwilliger (ik noem het liever een partimer) gaat roepen ik heb de brandweer als hobby want het is niet alsof je op voetbal zit of postzegels verzamelt. De brandweer in in mijn ogen GEEN hobby


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #32 Gepost op: 27 juli 2010, 16:31:09
Dat mag :) Ik noem het mijn professionele hobby. 95% van de tijd is het met een leuke groep, onverwachte dingen doen, problemen oplossen,  waarmee ik ook de samenleving tot dienst ben. 5% van de tijd is het met een leuke groep, emotioneel zware, heftige problemen oplossen en op een goede manier mensen helpen en begeleiden.

Om jou tegemoet te komen; Ik heb van mijn hobby een parttime job gemaakt. Het biedt mij de afwisseling in werk en doelen, tov mijn dagelijkse werk. Ik zie het niet als werk, maar een trotse bezigheid waar ik niet alleen zelf de vruchten van pluk, maar ook mensen tot dienst kan zijn. Dat doe ik geheel vrijwillig en vanuit mijn eigen passie. Nogmaals ik zou bijna contributie betalen om het te mogen doen. Daarmee bagatelliseer ik het werk (want dat is het gewoon) niet, daarmee geef ik aan dat geld, functie, ambitie en status voor mij geen doelen zijn. Als ik tot mijn 55+ mag functioneren als vrijwilliger dan ben ik tevreden, mijn professionele ambitie is voor mijn daytime job. (Dat daar overlap in zit of kan komen is niet relevant)

Dit staat los van het feit dat ik best in de organisatie zelf mijn steentje wil bijdragen op fulltime basis (En nee ik zou niet geschikt zijn voor een 24 uurs dienst als vast werk:)) en dat ik altijd trots ben als ik mijn kazerne uniform aantrek. Trots op het feit dat ik mijn jeugddroom (ik ben opgegroeid met de vrijwillige brandweer) heb verwezenlijkt en dat ik als bureau l*lletje toch mooi in een praktische taak ook mijn mannetje sta!! :)

Volgens mij heeft Freud gezegd (maar die les heb ik gemist, dus hear-say) dat we het meest gelukkig worden van die dingen waar we als kind van droomde! In die zin ben ik zielsgelukkig :):)

Het gevaar van de term parttimer vind ik dat de werkgever geen oog meer heeft voor de specifieke wereld van de vrijwilliger (die er volgens mij echt is).

Buiten alle discussie staat dat ik hoop dat alle brandweermensen met dezelfde passie en gedrevenheid, iedere dag weer goed geoefend waken over onze veiligheid. Ongeacht bloedgroep, ongeacht primaire werkgever, ongeacht werkgebied. Dat hoop ik niet alleen, dat is volgens mij ook zo :):):)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #33 Gepost op: 27 juli 2010, 18:41:45
Vrijwilligers worden dan parttimers, die aan dezelfde kwaliteitseisen moeten voldoen.

EENS! volgens mij voldoen we ook aan dezelfde kwaliteitseisen met (en dat heb ik al eerder uitgewerkt) die wetenschap dat een beroeps veel meer ervaring op kan doen omdat het aantal inzetten veel hoger ligt. Er gaat dus ergens een verschil ontstaan in ervaring en kennis, maar de kwaliteit zou hetzelfde moeten zijn.

Dan nog even de reactie van meerdere dat we geen vrijwilligers met een schitterende hobby mogen heten maar parttimers moeten heten. Ook dit snap ik allemaal wel maar als we hier iets meer objectief naar gaan kijken. Er is toch geen parttimer die voor deze vergoeding bij nacht en ontij de weg op gaat om een ander te helpen? (en de volgende ochtend om 8u gewoon weer bij baas 1 achter het bureau of werkbank staat)

Moeten we niet gewoon erkennen dat er verschillen zijn (om ook terug te komen op de vraag van de topicstarter) maar dat we die door OTO zoveel mogelijk moeten beperken. Deze verschillen ontstaan door een aantal redenen die hier al uitgebreid beschreven zijn door deze of gene.

Een vrijwilliger in hart en nieren, of was het nu toch de parttimer of brandweerman me minder uitrukken dan de beroeps ;)


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #34 Gepost op: 28 juli 2010, 13:17:37
Als ik het niet meer wil, stop ik, ik doe het vrijwillig;

Je werk doe je toch ook vrijwillig? Dwangarbeid is internationaal verboden...

zouden er geen vrijwilligers zijn die het echt als 2e baan zien, en dus ook het geld niet kunnen missen?

Ik denk dat veel 'vrijwilligers' afhaken, als ze niet meer betaald worden. Waarom zou een 'vrijwilliger' over een andere motivatie moeten beschikken als een beroepscollega?
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #35 Gepost op: 28 juli 2010, 13:29:02
Je werk doe je toch ook vrijwillig? Dwangarbeid is internationaal verboden...

Als ik niet meer als VG actief ben, verlies ik een extra'tje (Even voor de duidelijkheid ik declareer niet eens alles wat mij toekomt. Boeit me niet)
Als ik niet meer werk, heb ik geen basis voor mijn hypotheek, vaste lasten, etc. Daar moet ik dus eerst iets anders voor in de plaats hebben. Een Kapitalistische samenleving is ook een vorm van slavernij. De plaats van de slavendrijver is dan ingenomen door geld ;) (Overigens ben ik niet tegen kapitalisme, voordat er ideeen rondgaan  :) :D 0098)

Kortom stoppen met werk is complex, stoppen met de VG een telefoontje
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #36 Gepost op: 29 juli 2010, 01:15:47
Het is maar hoe je inkomen is opgebouwd. Ik ken steeds meer mensen die bijvoorbeeld als zelfstandige een paar dagen voor de ene opdrachtgever en enkele dagen voor een andere opdrachtgever werken, twee avonden voor de brandweer, een avond voor de gemeenteraad enzovoorts. In veel landen is het heel gebruikelijk dat je meerdere werkgevers hebt. Deze mensen zijn heel geschikt voor de brandweer, omdat zij zelf hun tijd kunnen indelen. Hun inkomen is opgebouwd uit een aantal elementen, waarvan de brandweer er één is, maar niet minder belangrijk om hun vaste lasten van te betalen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #37 Gepost op: 5 augustus 2010, 21:13:54
Mijn kopje thee:

Tja een inkoppertje, maar dat wordt helaas door velen binnen de organisaties zelf niet begrepen.

Een beroeps gaat naar zijn werk
Een vrijwilliger gaat naar zijn hobby


Volledig met je eens!! Je hebt mijn gedachte erachter hetzelfde omschreven. Jammer idd, dat niet iedereen in de organisatie het zo ziet. (al word het wel steeds beter)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 13 augustus 2010, 16:43:10
http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/nieuwsbrieven/2010/nvbr_nl_actueel_nr_1a/@17077/start_onderzoek_naar/

Start onderzoek naar de inzet en rechtspositie van brandweervrijwilligers
 

Het A+O fonds Gemeenten begeleidt een onderzoek naar de wijze waarop brandweervrijwilligers in Nederland worden ingezet, aangestuurd en beloond. Dit gebeurt naar aanleiding van afspraken die de sociale partners maakten in 2009 over de rechtspositieregeling voor vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer. Zodra dit onderzoek is afgerond komt het A+O fonds met een advies aan het LOGA.

Het onderzoek wordt begeleid door een commissie die bestaat uit vertegenwoordigers van de sociale partners, beroepsbrandweer en brandweervrijwilligers, te weten: VNG, ABVAKABO FNV, CNV Publieke Zaak, CMHF, NVBR en VBV. De commissie wordt ondersteund door een onafhankelijk voorzitter.

Het doel van het onderzoek en de begeleidingscommissie is te komen tot nieuwe kaders voor eigentijdse arbeidsvoorwaarden- en rechtspositieregeling voor brandweervrijwilligers. Daarbij werkt de commissie vanuit het uitgangspunt dat de vrijwillige brandweer de ruggengraat is van de Nederlandse brandweerorganisatie en dat er voor het binden en boeien van de individuele brandweerman of - vrouw meer nodig is dan geld alleen.

In juli 2010 selecteerde de commissie bureau Berenschot als onderzoeksbureau. Dit bureau gaat de komende maanden met alle geledingen van brandweer Nederland in gesprek over de positie van de vrijwilligers, de betekenis van het begrip ‘vrijwilliger’, de verschillende organisatievormen en de daarbij passende toekomstige arbeidsvoorwaarden en rechtspositie van de vrijwilliger. Vanzelfsprekend wordt aan de opvattingen van de vrijwilligers zelf ook veel aandacht besteed. Volgens de huidige planning wordt het onderzoek in januari 2011 afgerond. Daarna overhandigt het A+O fonds Gemeenten het rapport – met eventuele aanbevelingen van de begeleidingscommissie - aan het LOGA, zodat deze het kan gebruiken in de verdere gesprekken en onderhandelingen over de actualisatie van de arbeidsvoorwaarden en positionering van brandweervrijwilligers.

Meer informatie over de opzet en voortgang van dit onderzoek vindt u op de site van het A+O fonds Gemeenten www.aeno.nl/brandweer.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #39 Gepost op: 20 augustus 2016, 06:57:54
samenvoeging topics

Citaat van: joops link=msg=1443351 date=1471603104
Niet vreemd, als niemand meer vrijwilliger wil zijn kan je de posten niet openhouden.

Waarom lukt het Albert Heijn om een supermarkt open te houden terwijl er niemand vrijwilliger bij Albert Heijn wil zijn?