Beste opleiding om te doen voor de politieopleiding

Auteur Topic: Beste opleiding om te doen voor de politieopleiding  (gelezen 21394 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112Bemmel

  • Gast
Gepost op: 21 juni 2010, 15:50:39
Hallo,
ik had even een vraagje, ik wil bij de politie maar nu heb ik het probleem dat ik pas 16 ben. Nou heb ik dus gewoon een opleiding gekozen omdat ik toch naar school moet.
Maar nu zei iemand dat ik beter havo nog had kunnen gaan (ben nu klaar met VMBO)doen inplaats van een beroeps opleiding maar ik dacht juist dat dit beter was omdat je dan ook echt al word getraind voor 'n beroep.
Wat is jullie mening hier over?

Alvast bedankt,

MVG,
Roy, 112Bemmel




Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2010, 15:55:08
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie.
Ik ben nu 17 en hetgeen waar ik voor wilde solliciteren moest je minsten 17 1/2 voor zijn.
Nu ga ik interegrale veiligheidskunde (HBO) doen. Volgens sommige agenten die ik had gesproken op verschillende studiebeurzen was dit een aanrader.
Ook hier bij de brandweer (wat ik ook zeer boeiend vind) raden mensen mij deze opleiding aan.

Maar ik begrijp dat dit voor jou geen oplossing is, aangezien je VMBO doet. Is er op het MBO niet ook zo'n soort opleiding?

Het is altijd een aanrader om een opleiding te doen, voordat je naar de politieacademie gaat. Tenminste, dat vertelde die agenten tegen mij.
De selectieprocedure is zwaar bij de Politie, en mocht je er onverhoopt niet doorkomen, heb je toch al een diploma van een andere opleiding.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2010, 16:03:05
Tsja je kan meerdere trajecten doorlopen. Ik weet dat integrale veiligheidskunde inderdaad een goede opleiding is als basis. Daar gaan ook een 'hoop' bijna-agenten heen die bijvoorbeeld niet door de keuring kwamen en het via een omweg gaan doen.

Met een vmbo opleiding, kan je kijken of er een ROC voortraject is. Dat is in Amsterdam iig wel zo, waarbij je veel sport en goed voorbereid wordt op de keuring bij de politie.
Anders kan je ook de havo nog doen daarmee kan je uiteindelijk een stuk meer.

Het probleem met een hbo integrale veiligheidskunde diploma is wel dat de kans groot is dat ze je in een niveau 5 opleiding proberen te pushen. Dat houd in dat je vrij snel gaat doorstromen naar beleidskundige functies. Als dat is wat je wil, dan moet je dat vooral doen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2010, 18:16:13
Toen ik de middelbare school verliet ben ik naar het MBO gegaan en heb daar het "Brugjaar Politie" doorlopen met daar achteraan een tweede jaar.
In die twee jaar heb ik bij 3 beveiligingsbedrijven én bij de Politie stage gelopen. Die opleiding heb ik verlaten met een MBO-diploma, wat dus betekent dat je altijd ergens
op kunt terug vallen.
Een aantal van mijn huidige klasgenoten / collega's op de Academie is vanaf het Brugjaar Politie direct gaan solliciteren bij de politie, ik ben eerst gaan werken in de particuliere
beveiliging om wat meer ervaring op te doen met bijv. onregelmatige werktijden.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2010, 23:08:48
Mijn mening: HAVO. Geen twijfel over mogelijk.
Het MBO is in veel gevallen zwaar kansloos en duurt langer.
Red je het selectietraject niet na je HAVO, kun je altijd nog HBO doen.

Wel een tip: ga naast je HAVO bijvoorbeeld bij het rode kruis of een andere hulpverlenende organisatie. Hier doe je enorm veel ervaring op die handig kan zijn bij je sollicitatietraject.

Ik zat zelf in het zelfde schuitje als jou, maar ik koos voor MBO4.
Heb het inmiddels in het 2e jaar afgebroken omdat ik ben aangenomen en eind dit jaar start met de opleiding tot hoofdagent.
Tot die tijd werk ik bij werving & selectie (waar ik stage liep voor mijn MBO4).

Max


112Bemmel

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2010, 17:10:38
Mijn mening: HAVO. Geen twijfel over mogelijk.
Het MBO is in veel gevallen zwaar kansloos en duurt langer.
Red je het selectietraject niet na je HAVO, kun je altijd nog HBO doen.

Wel een tip: ga naast je HAVO bijvoorbeeld bij het rode kruis of een andere hulpverlenende organisatie. Hier doe je enorm veel ervaring op die handig kan zijn bij je sollicitatietraject.

Ik zat zelf in het zelfde schuitje als jou, maar ik koos voor MBO4.
Heb het inmiddels in het 2e jaar afgebroken omdat ik ben aangenomen en eind dit jaar start met de opleiding tot hoofdagent.
Tot die tijd werk ik bij werving & selectie (waar ik stage liep voor mijn MBO4).

Max

wat bedoel je precies met MBO4?

ik wil nu ook 2 jaar de opleiding gaan doen en dan als ik 17 en n half ben gaan solliciteeren en alsik niet aangenomen word kan ik doorgaan met de opleiding is dit slim denken jullie? want havo is geen optie meer dat had je al eerder op moeten geven.
en dat brugjaar ofzo wat ik las dat is niveau 2 ofniet? dan ga ik wel erg onder mijn niveau.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2010, 18:24:57
MBO niveau 4.
En ja dat is een mogelijkheid.
Voor welke functie wil je solliciteren?


112Bemmel

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2010, 18:26:49
ik wil graag bij de noodhulp dus eigenlijk gewoon agent:P


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2010, 18:39:43
ik wil graag bij de noodhulp dus eigenlijk gewoon agent:P
Houd er wel rekening mee dat je flink wat levenservaring moet hebben om een goed testrapport neer te zetten.
Begin dus nu al met je daarop voor te bereiden :)


112Bemmel

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2010, 22:55:45
Houd er wel rekening mee dat je flink wat levenservaring moet hebben om een goed testrapport neer te zetten.
Begin dus nu al met je daarop voor te bereiden :)
hoe bedoel je? En wat kan ik het beste doen dan?
Mijn nicht die is ook bij de politie gegaan maar die heeft helemaal niks voorbereid ofzo....