Geweld

Auteur Topic: Geweld  (gelezen 6852 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kaderinstructeur

  • Gast
Gepost op: 22 juni 2004, 20:06:30
Zijn er mensen die al eens te maken hebben gehad binnen hun bedrijf met fysiekgeweld, het zei van een collega of een klant. Hoe is daar mee omgegaan en hoe trainen jullie je daarin. Of wordt dat overgedragen aan de beveiliging?

Ik zit bij een bedrijf waar ongeveer 100 man werkt, wij hebben dus geen beveiliging rondlopen. Ik zelf heb de cursus gedaan omgaan met geweld, en ik probeer datbinnen het bedrijf te promoten. Niet alleen voor de BHVer maar ook voor de baliemedewerk(st)ers. Want deze hebben er als eerste mee te maken.

Gelukkig is het nog niet vaak voorgekomen, maar toch als het er is moet je er toch na kunnen handelen mijns inziens.




Denker

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2004, 14:58:49
Bij ons in de bouwmarkt krijgen we nog wel eens te maken met vervelende klanten.
D.w.z. klanten die we de winkel uitgooien omdat ze willen jatten, of klanten die zijn aangehouden na een diefstal.
Meestal word ik opgeroepen als er weer van die verdachte personen zijn, maar niet iedereen kan hier even goed mee overweg.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2004, 11:44:15
Bij elke vorm van fysiek geweld moet je aangifte doen bij de politie, dit is de enige instantie die hier iets mee kan. Als bedrijf moet je zorgen voor een duidelijke geweldinstructie deze moeten opgenomen zijn in het calamiteitenplan. Als je slachtoffer bent van geweld kun je onder traumatische ervaringen het een en ander nalezen op welke wijze men hiermee om kan gaan.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Thijs

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 november 2004, 15:26:23
Ik heb met fysiek geweld te maken gehad. De beveiliging ben ik zelf.
Tegen deze persoon is aangifte gedaan. Het gebeurde in een politiebureau. Zowel de politie als mijn eigen werkgever hebben mij uitstelkend opgevangen.

Verder ben ik het met bovengenoemde personen eens dat de werkgever een geweldsinstuctie moet maken. Ook raad ik aan dat de medewerksters van de service balie een cursus gaan volgen omgaan met publiek en aggressie.

Uit je verhaal wordt niet duidelijk om wat voor bedrijf het gaat?


Kaderinstructeur

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 20 november 2004, 17:03:09
De vraag wat voor bedrijf het is doet volgens mij niet direct ter zake aan de nazorg van.


Thijs

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 20 november 2004, 18:07:53
De vraag wat voor bedrijf het is doet volgens mij niet direct ter zake aan de nazorg van.

sorry hoor ik wilde alleen maar helpen. Maar uit je reactie blijkt dat je dat niet op prijs stelt.
Wat mij betrefd einde discussie


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 21 november 2004, 12:15:32
De vraag wat voor bedrijf het is doet volgens mij niet direct ter zake aan de nazorg van.

Je vraagt ons hoevaak je een plant water moet geven, en als iemand vraagt wat voor soort plant het is, dan wil je daar geen antwoord opgeven.

Mijn advies aan jou is dan ook een keer per dag een glas water geven en op basis van verrotten/verdrogen hoeveelheid water en de tijd aanpassen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 21 november 2004, 14:22:55
even voor de goede orde,als iemand geen naam van een bedrijf wil geven is dat zijn of haar goed recht misschien zit daar wel een goede reden achter.Als Stefan genoeg informatie kan halen uit de reacties die er zijn is dat meer dan voldoende


Thijs

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 21 november 2004, 14:43:50
Het gaat ook niet om de naam van het bedrijf maar om wat voor soort bedrijf. Is het een open, half gesloten of gesloten instelling? Want elk soort vraagt naar een andere aanpak!


Target77

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 november 2004, 16:09:20
Het gaat ook niet om de naam van het bedrijf maar om wat voor soort bedrijf. Is het een open, half gesloten of gesloten instelling? Want elk soort vraagt naar een andere aanpak!

Lijkt mij gelet op het feit dat het over geweld gaat niet van toepassing of het een open, half gesloten of gesloten instelling is. Lijkt mij gelet op preventie en nazorg al helemaal irrelevant. Geweld kan overal voorkomen. Uiteraard op de ene plek wat meer dan de andere.

De één kan er wat beter tegen dan de andere. Er zijn mensen die compleet instorten na zo'n voorval. Voor die groep mensen kan je oefenen en trainingen geven tot je een ons weegt. Zal helaas niet werken, maar voor het overgrote deel zal een cursus omgaan met geweld wel zijn vruchten afwerpen bij de rest van de groep.

Binnen ons bedrijf (beveiligingsbedrijf) wordt er wel degelijk begeleiding gegeven aangaande dit onderwerp. De medewerkers die in de risicogroep vallen worden door de operationeel leidinggevende gecoached over de werkwijze hoe om te gaan met geweld. Mocht de medewerker een inzet hebben gehad waarbij geweld ter sprake is gekomen wordt er een gesprek achteraf gevoerd zodat de betrokkene(n) zijn/haar verhaal kan vertellen. In dit gesprek zal de leidinggevende feedback geven over de situatie met als gevolg dat iedereen ook kan leren van zo'n situatie. Zorgt ook voor een goede verwerking en de medewerker merkt ook dat zijn/haar werkgever er serieus mee om gaat.