Inzet van functionarissen bij grip

Auteur Topic: Inzet van functionarissen bij grip  (gelezen 2533 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Gepost op: 28 juni 2010, 08:13:12
In Rotterdam-Rijnmond wordt, net als Zuid-Holland Zuid (althans toen ik er 4 jaar geleden nog werkte), volgens mij ook "dubbel" ingezet voor wat betreft leidinggevenden. Met andere woorden er wordt in eerste instantie per benodigde kolom een officier van dienst gealarmeerd, in dit geval schat ik in:
- OvD-P
- OvD-G
- OvD-B
- OvD-Havendienst
Als er dan wordt opgeschaald naar GRIP 1 (of hoger) komt daar dan ter plaatse een volledig CoPI bij:
- Leider CoPI
- Informatiemanager CoPI
- Plotter CoPI
- (2e) OvD-B
- (2e) OvD-G
- (2e) OvD-P
- (2e) OvD Havendienst
- Voorlichter
- AOV 'er (?)
Pas als het CoPI compleet ter plaatse is wordt in het 1e overleg bepaald wie er meer of minder nodig zijn.
In principe blijft de "dubbele bezetting" per kolom; bijv. 1 OvD-B die in het veld de eenheden aanstuurt en de 2e OvD-B als CoPI-lid de multi-afstemming. Zodoende kan de 1e OvD-B dus altijd in het veld blijven en komt de 2e OvD-B hem buiten de CoPI-overleggen opzoeken om de info-uitwisseling te doen.
De officieren kunnen er ook voor kiezen om toch de dubbele functie te combineren. Ik schat zo in dat het havenbedrijf dat in ieder geval zal doen omdat zijn eenheden (op het water) ook vanuit het havencentrum kunnen worden aangestuurd.
Dat kost inderdaad dus ook een dubbel aantal personen, maar hierdoor blijft een continu aansturing in het veld wel geborgd. Het is een keuze.

Verder worden er altijd méér personen "gealarmeerd" dan ook daadwerkelijk hoeven op te komen. Zo worden veelal (in Kennemerland iig) bij GRIP 1 ook een aantal OT-leden mee-gealarmeerd, maar is dat ter informatie. Dat ze weten dat er iets speelt en de kans bestaat dat er verder opgeschaald kan gaan worden. En dat ze voor de OvD's ter plaatse bereikbaar kunnen zijn voor ruggespraak. Hier in Kennemerland doet de OvD-G dat met de HS GHOR bijvoorbeeld.