Cohen: bestuurders weg bij ramp Noordzeekanaal - 05-11-2009

Auteur Topic: Cohen: bestuurders weg bij ramp Noordzeekanaal - 05-11-2009  (gelezen 2359 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 39,877
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Het vuurtje voor één veiligheidsregio voor het Noordzeekanaalgebied wordt weer even opgestookt.

Cohen: bestuurders weg bij ramp Noordzeekanaal

http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2009/11/cohen-bestuurders-weg-bij-ramp-noordzeekanaal.135963.lynkx
05.11.09

Als zich ooit een ramp voordoet op het Noordzeekanaal, zullen wellicht ‘alle’ bestuurders in dat gebied het veld moeten ruimen.
Dit zei burgemeester Job Cohen van de gemeente Amsterdam woensdag tijdens een door Deloitte georganiseerd congres over omgevingsdiensten.

Eén regio
Cohen is er fel op tegen dat drie veiligheidsregio’s verantwoordelijk zijn voor het Noordzeekanaalgebied. Hij vindt dat één regio de verantwoording moet dragen. Nu gaan Amsterdam-Amstelland, Zaanstreek-Waterland en Kennemerland erover. Volgens Cohen kunnen grote problemen ontstaan als een ‘schip met troep’ op het Noordzeekanaal in brand vliegt, en hulpdiensten uit drie verschillende regio’s op elkaar zijn aangewezen.


Regionale uitvoeringsdiensten
De bestuurlijke organisatie rond het Noordzeekanaal is al jarenlang een punt van discussie. Commissaris van de koningin Harry Borghouts van Noord-Holland pleitte vorig jaar zomer bij minister Ter Horst nog voor de komst van één veiligheidsregio voor het gebied. Het congres stond woensdag  in het teken van de vorming van omgevings-, of regionale uitvoeringsdiensten. Gemeente, provincies en Rijk gaan hier een deel van hun handhavings-, vergunningverlenings- en toezichtstaken op Vrom-gebied in onderbrengen.

Filialen
Het is de bedoeling dat het werkgebied van de diensten globaal de begrenzing van de 25 veiligheidsregio’s volgt. Uit een lezing van de Noord-Hollandse gedeputeerde Bart Heller bleek hoe moeilijk het soms is om alle partijen op één lijn te krijgen. Zo moest voor een van de regio’s een  model worden afgesproken met één overkoepelende juridische entiteit, met daaronder diverse ‘filialen’ en een aansturing van onderop.

Stuur
Heller legde uit dat ook hij niet gelukkig is met dit compromis. ‘Maar ik heb er ook niets aan om als provincie ons eigen voorstel door te drukken, met als gevolg dat de minister van dertig gemeenten boze brieven krijgt. Bovendien neemt Vrom dan waarschijnlijk de regie over, en ik zit liever zelf aan het stuur.’ De andere kant is, zei Heller, dat de 60 gemeenten in Noord-Holland allemaal bereid zijn om mee te werken. ‘En dat is dan weer positief.’


Samen sterk in de hulpverlening!


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,257
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #1 Gepost op: 5 november 2009, 18:37:03
Voor de duidelijkheid: het Noordzeekanaal gaat door 5 gemeenten (Amsterdam, Beverwijk, Haarlemmerliede & Spaarnwoude, Velsen en Zaanstad) en 3 veiligheidsregio's(Zaanstreek-Waterland, Kennemerland en Amsterdam).

Bij een dergelijk scenario zou de coördinerende burgemeester het Interregionaal Coördinatieplan Noordzeekanaal (uit 2004) in werking laten treden. Er komt dan een Interregionaal Coördinatie Centrum (IRCC) in Amsterdam waar de coördinerende burgemeester (normaal gesproken Amsterdam, Cohen dus  :P) voorzitter is.

In de praktijk mag de burgemeester niets extra's (het IRCC is er meer om overzicht te creëren) en blijft iedere burgemeester leiding geven over de eigen gemeente. Het IRCC is ook alleen aanvullend op de normale opschaling en inzet, niet ter vervanging van regionale/provinciale coördinatie.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #2 Gepost op: 5 november 2009, 19:02:23
Als er een incident zich voordoet die zich afspeelt in meerdere veiligheidsregios dan kom toch automatisch terecht in GRIP 4, waarin de cdk de leiding krijgt(als het in zijn regio blijft).
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #3 Gepost op: 5 november 2009, 19:57:21
Als er een incident zich voordoet die zich afspeelt in meerdere veiligheidsregios dan kom toch automatisch terecht in GRIP 4, waarin de cdk de leiding krijgt(als het in zijn regio blijft).

dat is misschien zo in regio's die gelijk zijn aan een provincie (groningen, zeeland), maar niet in noord-holland. In de veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland gaat grip 4 niet verder dan de regiogrens en is de coordinerend BM de BM van de grootste gemeente(lees:Amsterdam). Daarnaast zijn er zoals jelzo aangeeft aanvullende afspraken in de vorm van het Interregionaal Coordinatieplan Noordzeekanaal, waarbij ook Cohen de voorzitter is van het interregionaal Beleidsteam.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #4 Gepost op: 5 november 2009, 21:51:51
dat is misschien zo in regio's die gelijk zijn aan een provincie (groningen, zeeland), maar niet in noord-holland. In de veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland gaat grip 4 niet verder dan de regiogrens en is de coordinerend BM de BM van de grootste gemeente(lees:Amsterdam). Daarnaast zijn er zoals jelzo aangeeft aanvullende afspraken in de vorm van het Interregionaal Coordinatieplan Noordzeekanaal, waarbij ook Cohen de voorzitter is van het interregionaal Beleidsteam.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geco%C3%B6rdineerde_Regionale_Incidentbestrijdings_Procedure#GRIP_4

Citaat
Het effectgebied van de ramp overstijgt de grenzen van de gemeente of zelfs de veiligheidsregio of provincie. Het CoPI/CoRT wordt ingericht en Regionaal Operationeel Team komt samen als dat nog niet het geval was. Een Regionaal Beleids Team (RBT) met daarin functionarissen van de verschillende hulpdiensten ondersteunt de Coördinerend Bestuurder. Als een GRIP-4 situatie de provinciegrenzen niet overschrijdt dan heeft de CdK de coördinerende rol.

Volgens mij lees ik hier dat zolang het interregionaal incident niet de provincie overschrijdt de cdk de leiding heeft ipv een BM.
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


TrainBrain

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #5 Gepost op: 5 november 2009, 21:59:06
door hoeveel veiligheidsregio's lopen de maas, rijn en andere langere waterwegen?


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #6 Gepost op: 5 november 2009, 22:00:21
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geco%C3%B6rdineerde_Regionale_Incidentbestrijdings_Procedure#GRIP_4

Volgens mij lees ik hier dat zolang het interregionaal incident niet de provincie overschrijdt de cdk de leiding heeft ipv een BM.

dat komt uit de oude GRIP-beschrijving van de NVBR, in 2006 is door BZK een nieuw referentiekader GRIP vastgesteld

zie hier:

http://www.nifv.nl/upload/156859_668_1244706745318-20060328_Referentiekader_GRIP.pdf


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #7 Gepost op: 5 november 2009, 23:50:44
Het vuurtje voor één veiligheidsregio voor het Noordzeekanaalgebied wordt weer even opgestookt.

Cohen: bestuurders weg bij ramp Noordzeekanaal

http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2009/11/cohen-bestuurders-weg-bij-ramp-noordzeekanaal.135963.lynkx
05.11.09

Als zich ooit een ramp voordoet op het Noordzeekanaal, zullen wellicht ‘alle’ bestuurders in dat gebied het veld moeten ruimen.
Dit zei burgemeester Job Cohen van de gemeente Amsterdam woensdag tijdens een door Deloitte georganiseerd congres over omgevingsdiensten.

Eén regio
Cohen is er fel op tegen dat drie veiligheidsregio’s verantwoordelijk zijn voor het Noordzeekanaalgebied. Hij vindt dat één regio de verantwoording moet dragen. Nu gaan Amsterdam-Amstelland, Zaanstreek-Waterland en Kennemerland erover. Volgens Cohen kunnen grote problemen ontstaan als een ‘schip met troep’ op het Noordzeekanaal in brand vliegt, en hulpdiensten uit drie verschillende regio’s op elkaar zijn aangewezen.


Regionale uitvoeringsdiensten
De bestuurlijke organisatie rond het Noordzeekanaal is al jarenlang een punt van discussie. Commissaris van de koningin Harry Borghouts van Noord-Holland pleitte vorig jaar zomer bij minister Ter Horst nog voor de komst van één veiligheidsregio voor het gebied. Het congres stond woensdag  in het teken van de vorming van omgevings-, of regionale uitvoeringsdiensten. Gemeente, provincies en Rijk gaan hier een deel van hun handhavings-, vergunningverlenings- en toezichtstaken op Vrom-gebied in onderbrengen.

Filialen
Het is de bedoeling dat het werkgebied van de diensten globaal de begrenzing van de 25 veiligheidsregio’s volgt. Uit een lezing van de Noord-Hollandse gedeputeerde Bart Heller bleek hoe moeilijk het soms is om alle partijen op één lijn te krijgen. Zo moest voor een van de regio’s een  model worden afgesproken met één overkoepelende juridische entiteit, met daaronder diverse ‘filialen’ en een aansturing van onderop.

Stuur
Heller legde uit dat ook hij niet gelukkig is met dit compromis. ‘Maar ik heb er ook niets aan om als provincie ons eigen voorstel door te drukken, met als gevolg dat de minister van dertig gemeenten boze brieven krijgt. Bovendien neemt Vrom dan waarschijnlijk de regie over, en ik zit liever zelf aan het stuur.’ De andere kant is, zei Heller, dat de 60 gemeenten in Noord-Holland allemaal bereid zijn om mee te werken. ‘En dat is dan weer positief.’


Mooi staaltje van 'real-politiek' van dhr. Cohen. Wanneer de handhavings-, vergunningverlenings- en toezichtstaken op Vrom-gebied, langs de grenzen van de veiligheidsregio's worden ondergebracht en (gede)centraliseerd. Is het logisch dat hij als burgemeester van de grootste gemeente probeert zoveel mogelijk invloed daarover te krijgen. Aangezien er feitelijk een geheel nieuwe bestuurslaag op deze manier wordt gecreëerd. Met alle onduidelijke machtsfactoren die met het ontstaan van een dergelijke laag meekomen.

Dat gecombineerd met de volstrekt duidelijke risico's die het Noordzee-gebied met zich mee brengen. De vertraging van de Wet in de Senaat. En de wens voor een gefuseerde veiligheidsregio vanuit Amsterdams en Zaans optiek (Kennermerland is tegen) heeft Cohen er alle belang bij het vuurtje brandend te houden.

Dat wordt BB de komende tijd maar in de gaten houden. Wordt vervolgd .....


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #8 Gepost op: 6 november 2009, 08:35:13
lekker beginnen met het opstarten van een veiligheidsregio per provincie, niet per regio...

Met de daarbij behorende crisismanagement, iets wat in mijn ogen wel degelijk een vak apart is.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
Reactie #9 Gepost op: 14 september 2010, 11:16:28
De laatste opmerking ben ik het overigens niet helemaal mee eens. Een veiligheidsregio per provincie is volgens mij niet helemaal de goede richting. Ik zou eerder denken aan het samenvoegen van gebieden met een soortgelijk profiel.

Even als voorbeeld Noord-Holland waarbij er drie sterk verstedelijkte gebieden zijn; ZAWA, AAM en KEN. NHN is voornamelijk een landelijk (medium) gebied, waarbij de focus en werkwijze fundamenteel anders kan zijn. Ook de risicoprofielen verschillen enorm. Dit soort voorbeelden zijn her en der in het land te benoemen. Het hoeft dan ook niet altijd het beste idee te zijn om de veiligheidsregio's gelijk te maken aan de grenzen van een provincie.