Brandweer en heli-landing?

Auteur Topic: Brandweer en heli-landing?  (gelezen 30205 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Verpleegkundig docent
Gepost op: 28 januari 2004, 21:04:49
Wie kan mij meer vertellen  over de nieuwe regeling dat brandweer ter plaatse moet zijn op een (officiele) landingsplek van een heli?
Sinds dit jaar schijnt deze nieuwe regel van kracht te zijn.
Een verwijzing naar een url is ook goed.

Peter.


WeeT WaT Je ZeGT, MaaR ZeG NieT aLLeS WaT Je WeeT!!!


brandweer

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2004, 21:45:07
Waar heb je dit gehoord ???

Ghostrider


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2004, 22:52:18
Peter, misschien kwam de inzet die jij bedoelt mede door de harde wind en de windrichting? Ik kan me voorstellen dat een OvD geen risico wil nemen.

Christian


Smitfire

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2004, 01:41:51
In Den Haag wordt er altijd een TS stand-by gezet bij een (trauma-)heli landing. Het gaat hierbij ook om landingen op het heliplatform van ziekenhuizen enzo.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2004, 17:07:57
Wie kan mij meer vertellen  over de nieuwe regeling dat brandweer ter plaatse moet zijn op een (officiele) landingsplek van een heli?
Sinds dit jaar schijnt deze nieuwe regel van kracht te zijn.
Een verwijzing naar een url is ook goed.

Peter.

Yep! Ik ben ook erg benieuwd.  ;) Deze week daarmee voor de eerste keer te maken gehad, en de verbazing was groot...

Gr
Erik


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2004, 17:34:00
Ik kwam even na de alarmering over de A58 langs het ziekenhuis en de heli stond er toen al. Dus het was voor de opstijging.
Wekllicht dat dat nog iets veranderd aan het antwoord door een expert. ;)

Christian


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2004, 21:33:42
Ik kwam even na de alarmering over de A58 langs het ziekenhuis en de heli stond er toen al. Dus het was voor de opstijging.
Wekllicht dat dat nog iets veranderd aan het antwoord door een expert. ;)

Christian

Nee, ik heb begrepen dat de alarmering te laat was :-)

Gr
Erik


firemanr

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2004, 23:11:14
De enigste helikopterlanding waarbij de brandweer hier in Terneuzen voor gereed stond was de landing en opstijging van die heli van Prins Willem- Alexander.... ;)


HR2O

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2004, 02:07:43
Voor zover mij bekend hoeft er bij helicopterlandingen buiten luchtvaartterreinen géén brandweer aanwezig te zijn. ( Dit was tot voor een aantal jaren terug nog wél verplicht )
Uitzondering hierop zijn de landingen van leden van het koninklijk huis.
Natuurlijk kunnen er lokaal wel afspraken gemaakt worden tussen brandweer en bijv. ziekenhuizen v.w.b. de landingen van de traumahelicopter.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2004, 08:20:54
Volgens de rijksluchtvaartdienst is er bij het landen cq opstijgen van helivluchten geen brandweer nodig. Dit wordt alleen geeist als er brandstof wordt gevuld. Voor het landen van heli op daken zijn er specifieke afspraken gemaakt met de betreffende gemeenten. Het aanwezig zijn van opgeleide brandwachten kan er een van zijn. Het is echter niet gebruikelijk dat de brandweer hierbij aanwezig is. Maar bij sommige gemeentes hebben ze hiervoor wel gekozen. Dus het aanwezig zijn van de brandweer is afhankelijk van de afspraken die er gemeentelijk zijn gemaakt.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.