Brandweer en heli-landing?

Auteur Topic: Brandweer en heli-landing?  (gelezen 30200 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #20 Gepost op: 20 februari 2004, 10:24:42
Dan is die heli daar wel lang geweest, volgens Alarmeringen Brandweer Zeeland (http://people.zeelandnet.nl/rvk/alarm/) was de erste alarmering om 09.55 uur en de tweede om 13.07 uur.

Welke voertuigen rukken dan uit? Een TAS en de HV? En betekent het als zulke inzetten veelvuldig voorkomen dat korpsen ook een schuimblusvoertuig (of hoe dat ook heet) 'moeten' aanschaffen?

Christian


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #21 Gepost op: 21 februari 2004, 09:13:20
Dan is die heli daar wel lang geweest, volgens Alarmeringen Brandweer Zeeland (http://people.zeelandnet.nl/rvk/alarm/) was de erste alarmering om 09.55 uur en de tweede om 13.07 uur.

Welke voertuigen rukken dan uit? Een TAS en de HV? En betekent het als zulke inzetten veelvuldig voorkomen dat korpsen ook een schuimblusvoertuig (of hoe dat ook heet) 'moeten' aanschaffen?

Ik weet niet precies hoe het met die heli zat, maar goed, das hier ook niet zo relevant.

Er rukt alleen een TS voor uit, daarmee voldoen we ruimschoots aan de eisen die gesteld worden. Een schuimblusvoertuig specifiek voor dergelijke klusjes is absoluut niet aan de orde.

Gr
Erik


brandweer

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2004, 11:53:18
In onze gemeente gaat de brandweer 2 brandwachten leveren aan het ziekenhuis wanneer er een helikoptervlucht binnenkomt. Hierover zijn afspraken gemaakt met het ziekenhuis. Het ziekenhuis betaald hiervoor een vergoeding.
De brandweer hoeft alleen 2 brandwachten te leveren. Het materiaal heeft het ziekenhuis
Welke korps / korpsen hebben hiermee ervaring en hoe ziet dat eruit [uitrukprocedure]


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #23 Gepost op: 25 juni 2004, 13:24:00
Hier rukt sinds 1 januari een TS met 6 brandweerlieden uit voor iedere helicopterlanding bij het Oosterscheldeziekenhuis. Dit jaar in totaal iets van 10 keer voorgevallen, dus blijft redelijk binnen de perken.

Uitrukken worden gezien als dienstverleningen en voor zover ik weet gaat de rekening richting ziekenhuis. Of deze situatie tijdelijk is of zo blijft is mij niet bekend.

Gr
Erik


brandweer

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 26 juni 2004, 06:59:33
Hoe gaat het hier bij ons gebeuren:

Het ziekenhuis belt de AC dat er op tijdstip X een helikopter komt.
De bevelvoerder van dienst wordt gealarmeerd. Hij/zij zorgt voor een hoofdbrandwacht. Vervolgens gaan ze met de dienstbus ter plaatse. Ze hebbben hun standaarduitrusting, aangevuld met adembemscherming voor stand-by. Het ziekenhuis levert het overige reddings / blusmateriaal conform de eisen van de RLD. Dus hier geen TAS ter plaatse


firemanr

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 26 juni 2004, 12:01:51
Zondag moet er een ploeg van Terneuzen standby staan van 14.00 uur tot 20.00 uur vanwege de Havenfeesten. Er komt dan een Lynx helikopter die steeds landt en opstijgt om demo's te verzorgen.... ;)


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #26 Gepost op: 26 juni 2004, 18:24:16
Hoe gaat het hier bij ons gebeuren:

Het ziekenhuis belt de AC dat er op tijdstip X een helikopter komt.
De bevelvoerder van dienst wordt gealarmeerd. Hij/zij zorgt voor een hoofdbrandwacht. Vervolgens gaan ze met de dienstbus ter plaatse. Ze hebbben hun standaarduitrusting, aangevuld met adembemscherming voor stand-by. Het ziekenhuis levert het overige reddings / blusmateriaal conform de eisen van de RLD. Dus hier geen TAS ter plaatse

Probleem bij ons tot op heden: heli's vliegen snel. In een aantal gevallen waren we dus te laat bij het ziekenhuis, doordat de tijd tussen oproep van de brandweer en landing van de heli te krap was.
Volgens mij mag de heli niet landen zolang er geen brandweerpersoneel stand-by staat...... maar als er grote spoed geboden is.......

In vrijwel alle gevallen was er tot nu toe sprake van een landing van een traumaheli (een belgische dan wel nederlandse). Je hebt natuurlijk ook enkele bedrijven (Heli Holland geloof ik) die zich bezig houden met spoedtransport van organen e.d.
Daarnaast landen op de helihaven bij het ziekenhuis hier ook reddingsheli's van de Nederlandse en Belgische Marine (Lynx-en en SeaKings).

Gr
Erik


Robert

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 27 juni 2004, 19:39:38
Het klopt dat voor helihavens bij ziekenhuizen andere regels gelden. Met name het beschikbaar hebben van een mixer met schuimmiddel, en dus opgeleidt personeel. Het probleem van de heli is met name het starten van een warme motor. Dit is risicovol, het ding kan ontbranden.
Voor de rest zie je dat alle gemeenten verschllend omgaan met helilandigen. De fun helicopters mogen veelal van een weiland opstijgen en weer neer dalen zonder dat er een brandweerploeg bij staat.
Voor de VIP's is het uiteraard usance dat er een brandweerploeg staat. Maar of deze getraind zijn in het blussen van een helibrand moet je je wel afvragen. Staat in ieder geval wel aardig! ;D :o


Lamper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
    • Brandweer Yerseke
Reactie #28 Gepost op: 28 juni 2004, 14:33:30
Wij hebben enkele jaren terug toen Wim-lex en Maxima naar Yerseke toe kwamen enkele keren geoefend met poeder en schuim en een soort opfris cursus gehad van een brandweerman van de vliegbasis in Woensdrecht. We hebben toen uitleg gekregen hoe een helicopter brand te benaderen en te blussen bij landingen en opstijgingen en dat die wieken dan nog draaien!

Wij vonden dit zeer interessant want je maakte het niet (veel) mee. Ik zou het kunnen begrijpen dat een korps als Goes dit ook gehad zou hebben, want het is een heel andere benadering dan een doorsnee brand/HV. En bij je brandwacht opleiding krijg je er geen les in.

gr
Ad


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #29 Gepost op: 28 juni 2004, 15:08:56
Wij hebben enkele jaren terug toen Wim-lex en Maxima naar Yerseke toe kwamen enkele keren geoefend met poeder en schuim en een soort opfris cursus gehad van een brandweerman van de vliegbasis in Woensdrecht. We hebben toen uitleg gekregen hoe een helicopter brand te benaderen en te blussen bij landingen en opstijgingen en dat die wieken dan nog draaien!

Wij vonden dit zeer interessant want je maakte het niet (veel) mee. Ik zou het kunnen begrijpen dat een korps als Goes dit ook gehad zou hebben, want het is een heel andere benadering dan een doorsnee brand/HV. En bij je brandwacht opleiding krijg je er geen les in.

gr
Ad

Binnen de Leidraad Oefenen hebben we inmiddels het onderdeel 'helicopterbrandbestrijding' opgenomen. De eerste theorielessen daarin zijn reeds gegeven. Binnen ons korps zijn een tweetal brandweerlieden tevens beroepskracht bij de brandweer van de Luchtmacht, dus voldoende input daarvoor.

Ik weet nog niet hoe de de warmte/praktijktrainingen er voor dit jaar uit zullen zien, maar ik kan me zo voorstellen dat daarin ook een onderdeel helicopterbrandbestrijding opgenomen wordt.

Ook de bepakking van één van de tankautospuiten zal worden aangepast, specifiek voor helicopterbrandbestrijding.

Gr
Erik