pupillen

Auteur Topic: pupillen  (gelezen 20382 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 3 juli 2004, 13:05:45
Nee ik heb er helaas geen boek over. Misscien staat er iets op www.trauma.org of probeer eens te zoeken met google. 8)

En je bent helemaal niet lastig. Vragen staat vrij. Daar is het forum toch voor.  :)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #21 Gepost op: 4 juli 2004, 20:46:54
Hoi hoi

Ik zat te kijken naar een medisch programma op de VRT, daar was een programma over een mug team.

Op een gegeven moment zei die spoedarts dat het snel verwijden van pupillen wijst op het snel naderend onheil, en dat snel handelen dan van levensbelang is.

Kan iemand vertellen waarom dat zo is?

Ik hoor het graag

max
 8)

Bedoelde de MUG arts zichzelf met de opmerking "snel naderend onheil" ?? ze zijn immers zelf snel inzetbaar  ;D

By the way, je patient zal maar een opiaat en een amfetamine hebben geslikt, dan blijven de pupillen gewoon normaal (werking van die middelen heft elkaar zo'n beetje op qua invloed op de pupillen)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 4 juli 2004, 20:58:02
By the way, je patient zal maar een opiaat en een amfetamine hebben geslikt, dan blijven de pupillen gewoon normaal (werking van die middelen heft elkaar zo'n beetje op qua invloed op de pupillen)

Ja en met twee glazen ogen lukt het ook niet ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #23 Gepost op: 4 juli 2004, 22:13:33
De effecten verschillen toch per middel.

Pinpoints treedt alleen op bij opiaten (cannabis, marihuana).
Terwijl xtc en speed juist zorgen voor pupilverwijding.

Althans dat ik mij verteld.

RAdeR


ik sloeg even aan het twijfelen toen ik deze tekst las
pin points zie je inderdaad bij opiaten , maar cannabis en marihuana zijn geen opiaten, maar geven juist de welbekende schoteltjes (dus wijde)


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #24 Gepost op: 5 juli 2004, 20:27:57
hoi hoi  

de mug arts zei....dat verwijde pupillen duiden op snel naderend onheil.

joffry, de bedoeling is om met het kijken een zo compleet mogelijk plaatje te krijgen als ik de prof. hulp bel

max


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 7 juli 2004, 17:16:34
hoi hoi  

de mug arts zei....dat verwijde pupillen duiden op snel naderend onheil.

joffry, de bedoeling is om met het kijken een zo compleet mogelijk plaatje te krijgen als ik de prof. hulp bel

max


Begrijp dat je de professionele hulp goed wil inlichten, maar het beoordelen van de pupillen is geen eenvoudige zaak. Daarbij kan men bij de CPA niet volledig afgaan op wat er mbt pupilreactie en vernauwing/verwijding/ongelijkheid etc. wordt gezegd door de melder. Al met al, pupilbeoordeling is geen criterium voor de melding.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #26 Gepost op: 8 juli 2004, 19:34:22
hoi joffry,

ik ben me ervan bewust dat het niet makelijk is. Meestal zal ik er ook wel geen tijd voor hebben. Maar volgens seh paul is het te leren.

ik ben nu materiaal aan het zoeken, en dan wil ik kijken of het haalbare kaart is.

je mening is altijd welkom.

max


Teun

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 10 juli 2004, 00:49:55
Ik heb hier nog wel een plaatje van het vergroten van de pupil. Je kunt heel duidelijk zien hoe groot zo'n pupil kan worden.


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #28 Gepost op: 12 juli 2004, 17:28:05
Dat zijn nog eens duidelijke plaatjes!

Grt Johan ;D
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


ikke

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 12 juli 2004, 17:48:23
nou, das pas groot!! :o