Oproep voor spoedvisite, maar arts is niet beschikbaar...

Auteur Topic: Oproep voor spoedvisite, maar arts is niet beschikbaar...  (gelezen 7007 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Om even nieuw leven in het huisartsenpost-gedeelte te blazen:

Hoe is het in jouw HAP regio geregeld, of kun je je als HAChauffeur een praktijkvoorbeeld
voor de geest halen wanneer het onderstaande gebeurde:

Je bent samen met de huisarts op visite bij een patiënt. Jullie zijn al een aantal minuten binnen en er volgt een oproep van de assistent(e). Jullie worden verzocht haast te maken naar een andere patiënt, de assistent(e) heeft het namelijk als een U2/U1 getriageerd. Je onderbreekt de huisarts om het telefoontje over te dragen. De dringende hulpvraag is hem duidelijk, maar eigenlijk kan hij niet weg bij patiënt. De visite is nl nog niet afgerond

Hieronder staan een aantal opties die mogelijk kunnen passen bij het vervolg van je dienst:
a. De visite wordt onderbroken en er wordt A1 gereden naar het volgende adres
b. Er wordt een ambulance besteld voor volgende visite
c. Een andere chauffeur uit de regio wordt erop af gestuurd.
d. De eerste visite wordt afgerond er wordt A2 gereden naar volgend adres

Dit zijn zomaar wat voorbeelden, maar zijn hier in andere regio's protocollen voor?

Daarnaast vraag ik me af wie er in andere regio's bovenstaande keuzes maakt, de huisarts of de assistent(e).




RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2010, 12:43:39
Tja, bij voorbaat al excuses voor mijn vage antwoord: ik heb alle mogelijkheden die jij opnoemt al de revu zien passeren.
En het is dus de arts die dat beslist, tenzij van meet af aan duidelijk is dat er: géén ambu beschikbaar is; géén tweede HAP voertuig beschikbaar is; sprake is van een levensbedreigende situatie, dan is er nooit een discussie.

Ik weet een praktijksituatie waarbij tot 2 maal toe het visiteteam i.v.m. een A1 melding werd weggeroepen tijdens een visite bij de zelfde patiënt, men is dus telkens na afhandelen van de A1's in totaal 3 keer geretourneerd naar de initiële visite. Overigens met het volle begrip van de eerste patiënt.

Ruud


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2010, 22:28:06
Ik weet een praktijksituatie waarbij tot 2 maal toe het visiteteam i.v.m. een A1 melding werd weggeroepen tijdens een visite bij de zelfde patiënt, men is dus telkens na afhandelen van de A1's in totaal 3 keer geretourneerd naar de initiële visite. Overigens met het volle begrip van de eerste patiënt.

Ruud

Klopt heb ik ook al een keer gehad.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2010, 14:34:43


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2010, 20:53:56
We doen ons best, maar ons gebied is nogal uitgestrekt.
Als we naar het uiterste deel moeten is dat ca 25 km rijden!
Om dat binnen 15 min. te doen, moet je flink doortrappen. :o
Maar meestal lukt het wel, en hoeven we niet zover weg.

Groet, Leo
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #5 Gepost op: 9 juli 2010, 09:27:50
Zijn jullie er ook altijd binnen 15 minuten? :) Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,25366.msg781937.html#msg781937

Net zoals de ambulance. die ook wel eens buiten de streeftijd van een kwartier pas voor de deur staat, zal ook het HAP-voertuig ten gevolge van overmacht geconfronteerd worden met tijdsoverschrijding.

Dus om te stellen de we "altijd" op tijd zijn....nee dat kan ik je niet beloven.....wel dat we onze best doen om deze limiet wél te halen.

Ruud


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2010, 00:10:14
Mijn ervaring:

- meestal ervaren huisartsen het afbreken van een visite als vervelend en laten ze de assistente een ambu bestellen voor de spoedvisite en maken de visite gewoon af,
- soms maken ze de visite gehaast af en rijden dan (met bv 5 minuten vertraging) alsnog met spoed (!) naar de visite,
- zelden breken ze de visite af.

De vreemdste ervaring: tot 2 maal toe een schouw afbreken. Ik vond het zelf wat weinig respectvol, zeker omdat er voldoende ambulances beschikbaar waren. De schouw was overigens bij een niet verwacht overlijden.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2010, 01:50:46
Mijn ervaring:

- meestal ervaren huisartsen het afbreken van een visite als vervelend en laten ze de assistente een ambu bestellen voor de spoedvisite en maken de visite gewoon af,
- soms maken ze de visite gehaast af en rijden dan (met bv 5 minuten vertraging) alsnog met spoed (!) naar de visite,
- zelden breken ze de visite af.

De vreemdste ervaring: tot 2 maal toe een schouw afbreken. Ik vond het zelf wat weinig respectvol, zeker omdat er voldoende ambulances beschikbaar waren. De schouw was overigens bij een niet verwacht overlijden.

Dan ben ik misschien heel bot, maar een levende patient zou bij mij ook voorgaan op een al overleden persoon. Al is het 5x achter elkaar.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2010, 18:20:32
Om even nieuw leven in het huisartsenpost-gedeelte te blazen:

Hoe is het in jouw HAP regio geregeld, of kun je je als HAChauffeur een praktijkvoorbeeld
voor de geest halen wanneer het onderstaande gebeurde:

Je bent samen met de huisarts op visite bij een patiënt. Jullie zijn al een aantal minuten binnen en er volgt een oproep van de assistent(e). Jullie worden verzocht haast te maken naar een andere patiënt, de assistent(e) heeft het namelijk als een U2/U1 getriageerd. Je onderbreekt de huisarts om het telefoontje over te dragen. De dringende hulpvraag is hem duidelijk, maar eigenlijk kan hij niet weg bij patiënt. De visite is nl nog niet afgerond

Hieronder staan een aantal opties die mogelijk kunnen passen bij het vervolg van je dienst:
a. De visite wordt onderbroken en er wordt A1 gereden naar het volgende adres
b. Er wordt een ambulance besteld voor volgende visite
c. Een andere chauffeur uit de regio wordt erop af gestuurd.
d. De eerste visite wordt afgerond er wordt A2 gereden naar volgend adres

Dit zijn zomaar wat voorbeelden, maar zijn hier in andere regio's protocollen voor?

Daarnaast vraag ik me af wie er in andere regio's bovenstaande keuzes maakt, de huisarts of de assistent(e).



Ik heb deze opties ook allemaal al eens voorbij zien komen.
Doorgaans wordt bij ons een visite zelden als U1 aangemerkt en behoeft er dus ook geen visite afgebroken te worden.
De trend ( naar mijn idee zeer wijs ) laat zich zien dat er steeds vaker een ambulance gestuurd wordt als het om echte spoed gaat.
Bij ons mag bij het doorbellen van een spoedvisite door een assistente, de chauffeur beslissen als de arts bezig is. De chauffeur heeft namelijk ook een veel beter idee van aanrijtijden versus gebiedskennis.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2010, 07:34:06
Is er ook een achterwacht beschikbaar van de artsen?
Ik weet dat het hier in de regio was, nu dus niet meer en wordt er een ambu gestuurd ( U1 = A1), wat vaak niet altijd terecht blijkt te zijn
wordt daar door de zorg niet kunstmatig duur gemaakt?  ( = vraag hè)  ;)

(Het heeft zeker te maken met triage,  zo goed mogelijk uitvragen door de assistent)