Ground-Flare's

Auteur Topic: Ground-Flare's  (gelezen 10331 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #10 Gepost op: 4 juli 2010, 00:04:54
Bij een inzet van de Lifeliner 3 in Wijk bij Duurstede 's avonds, mocht ik eens een helm op en de night vision bekijken. Ik kan je vertellen dat je daarmee ook op grote afstanden goed een eventuele landingsplaats kan inschatten en bepalen. Daarbij komt ook dat de helikopter 's nachts niet binnen de bebouwde kom mag landen. Dat scheelt ook weer in de mogelijke landingsplaatsen. Vaak zullen dit dan weilanden, parkeerplaatsen of bijvoorbeeld N-wegen aan de rand van de stad zijn denk ik.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #11 Gepost op: 4 juli 2010, 00:21:42
Men zoekt overdag zelf een landingsplaats zo dicht mogelijk bij het incident, of bij een rendez-vous in samenspraak met de ambulancebemanning. Als we dat van te voren al weten kan je inderdaad via de meldkamer ook de politie alvast die kant op sturen. De definitieve plaatsbepaling van het incident vind veelal plaats door het zoeken naar HV voertuigen op de grond. Dus....... als jullie allemaal in de zomer onder de bomen staan, denk daar dan eens aan ;)

Voor zover ik weet (even een kleine slag om de arm houden want bij ons wordt nog niet 's nachts gevlogen) wordt er 's nachts alleen geland op vooraf verkende plaatsen. Dat kan dus best een eindje van het incident af zijn! De ground-flare vraag zal ik eens navragen... het grooste gevaar is natuurlijk het wegvliegen/losraken van die dingen.
ja, daar zeg je wat. Gelukkig zijn er in mijn werkgebied echt zat plekken om te landen. Als ik geen Noodhulp heb en hoor dat de heli in de buurt gaat landen zorg ik dat ik in de buurt van mogelijke landingsplekken ben. En als ik verkeerd heb ingeschat, dan ben ik er alsnog binnen een halve minuut ;)
Maar het zou voor collega's soms wel handig zijn om dit via de MKA aan ons HB door te geven. Al is het maar 30 seconden voor het landen. Soms hoor je echt collega's zoeken en dat vind ik zonde van de tijd.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 4 juli 2010, 02:58:58
De definitieve plaatsbepaling van het incident vind veelal plaats door het zoeken naar HV voertuigen op de grond. Dus....... als jullie allemaal in de zomer onder de bomen staan, denk daar dan eens aan ;)

De ground-flare vraag zal ik eens navragen... het grooste gevaar is natuurlijk het wegvliegen/losraken van die dingen.

Ook het schijnen/knipperen met een (felle) zaklamp (overdag & in de richting van de heli) om een landingsplek ''aan te wijzen'' (bijvoorbeeld met weilanden én eentje met oversteekmogelijkheid) word als zeer prettig ervaren  ;)

- Graag  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #13 Gepost op: 4 juli 2010, 14:55:54
LL3 is al verschillende keren hier in Groesbeek binnen de bebouwde kom geland in de nachtelijke uren!
En dat is niet alleen maar op een weiland! Los daarvan word er (zoals hierboven al werd aangegeven door een ander forumlid) vaak op de plaats van het incident gekeken naar hulpverleningsvoertuigen, en word dan de plaatsbepaling voor de landing afgesproken door het MMT.
Moet wel zeggen dat de samenwerking hier in mijn plaats wel goed verloopt voor zover ik dat heb meegemaakt. Politie staat vaak al met een busje klaar om het MMT op te halen mocht dat nodig zijn. Er vind best vaak terugkoppeling plaats tussen eenheden op de grond en het MMT in de lucht.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 4 juli 2010, 15:04:55
Politie staat vaak al met een busje klaar om het MMT op te halen mocht dat nodig zijn.

Politie-inzet protocol in een aantal regio's is standaard bus opstarten bij heli-inzet.
Nadeel voor de politie is, dat er ondanks C2000 geen communicatie is tussen de heli en de transporteenheid.
Echter, gezond boeren verstand helpt ....

Vannacht overigens ook een (zeldzame) inzet van de Lifeliner3 in Amsterdam, geland op een grote parkeerplaats bij de ArenA  :D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #15 Gepost op: 4 juli 2010, 15:37:43
Politie-inzet protocol in een aantal regio's is standaard bus opstarten bij heli-inzet.
Nadeel voor de politie is, dat er ondanks C2000 geen communicatie is tussen de heli en de transporteenheid.
Echter, gezond boeren verstand helpt ....

Vannacht overigens ook een (zeldzame) inzet van de Lifeliner3 in Amsterdam, geland op een grote parkeerplaats bij de ArenA  :D

Dat is vreemd. Want de website van de ANWB Medical Air Assistance zegt het volgende:
Citaat
4 Communicatie

a. De communicatie met de helikopter wordt verzorgd door de MKA.

b. De Politie kan via de MKA met de helikopter in 1 groep worden geplaatst (C2000).

Citaat
3 Veiligheidsaspecten
c. In de volgende gevallen dient de ter plaatse zijnde politie contact te maken met de helikopter (via de MKA met behulp van C2000):

         1. Bij aanwezigheid van gevaarlijke stoffen;
         2. Bij geweldsdelicten indien de daders nog voortvluchtig zijn;
         3. Bij aanwezigheid van moeilijk zichtbare obstakels (hoogspanning, laag hangende kabels, enz.).

Dat de helikopter niet binnen de bebouwde kom mag landen is door twee verschillende piloten van de Lifeliner 3 aan mij verteld. Ik vind het daarom vreemd dat hier in Groesbeek geen rekening mee is gehouden, volgens RoyLL3. In Wijk bij Duurstede had de politie een veld aangewezen voor de helikopter naast het incident, maar de helikopter mocht daar niet landen omdat het binnen de bebouwde kom viel. De reden dat ze er niet mogen landen is geluidsoverlast.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 4 juli 2010, 16:22:19
Dat is vreemd. Want de website van de ANWB Medical Air Assistance zegt het volgende:

De mogelijkheden van C2000 zijn groot ... De gebruikerslimieten danwel de beperkingen die een meldkamer oplegt/opgelegt krijgt beperken deze ...
Voordat een patch er in zit staat de heli meestal al op de grond.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #17 Gepost op: 4 juli 2010, 16:28:01
De mogelijkheden van C2000 zijn groot ... De gebruikerslimieten danwel de beperkingen die een meldkamer oplegt/opgelegt krijgt beperken deze ...
Voordat een patch er in zit staat de heli meestal al op de grond.

Oke bedankt voor de info, dat was mij nog onbekend.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Bart S

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 4 juli 2010, 22:47:54
De mogelijkheden van C2000 zijn groot ... De gebruikerslimieten danwel de beperkingen die een meldkamer oplegt/opgelegt krijgt beperken deze ...
Voordat een patch er in zit staat de heli meestal al op de grond.



Precies. Om samen in een patch te komen moeten beide eenheden zich inmelden bij dezelfde MK. Dus de heli bij de politie, of andersom. Heli bij de politie heeft geen voorkeur omdat je je communicatie met de MKA en de eenheden ter plaatse kwijtraakt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 5 juli 2010, 11:54:51
Precies. Om samen in een patch te komen moeten beide eenheden zich inmelden bij dezelfde MK. Dus de heli bij de politie, of andersom. Heli bij de politie heeft geen voorkeur omdat je je communicatie met de MKA en de eenheden ter plaatse kwijt raakt.

Kan je ook afspreken om standaard over te schakelen naar een multigroep, zodat je niet hoeft te patchen? :)
(vb: heli inzet = xxx-RMG-01)

De politie heeft vaak wel meerdere verbindingsmiddelen aan boord (niet altijd), dus verliezen ze niet het contact met de eigen MK en eenheden.

Overigens is Amsterdam volgens mij één van de weinige regio's die nog geen GMK heeft; dat zou al stukken schelen in de communicatie. Wellicht hoef je dan niet eens te patchen, omdat de A centralist en de P centralist elkaar kunnen bijpraten en deze info kunnen doorkoppelen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s