hersenschudding

Auteur Topic: hersenschudding  (gelezen 11587 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 30 juni 2004, 10:41:04
hoooi hooi

Ik heb de volgende vraag. Wij koelde bij hersenschuddingen altijd met ijs. Dit mag niet meer is mij verteld. Kan iemand uitleggen waarom dit slecht is?

max




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2004, 12:54:33
Ik weet het niet, maar het is eigenlijk raar dat ze de reden niet vertellen...

Christian


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2004, 15:07:54
Je wilt uitwendig de inhoud van de schedel koelen om zwelling daarvan te voorkomen. Hoe effectief zal dat zijn ?


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2004, 17:36:59
Is dat niet met iedere kneuzing? Je koelt toch altijd aan de buitenkant om onderhuids een zwelling tegen te gaan? ???

Christian


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2004, 19:54:44
Max, wie bedoel je met 'wij'?
Op de SEH en in de kliniek ken ik nl. die therapie niet.

Wij koelde bij hersenschuddingen altijd met ijs.


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2004, 21:31:09
hooi rene,

met wij bedoel ik wij ehv'ers van het rodekruis. We koelde iemand met een hersenschudding altijd met ijs.

Maar nu mag ik wel koelen met water (natte doek)  maar niet meer met ijs.

Zoals ik het begreep is dat gezegd door de seh van ons lokale ziekenhuis. Maar ik wil wel graag weten waarom, omdat ik met koelen vaak goede resultaten heb gehad.
Als het slecht is voor mijn so. dan doen we het natuurlijk niet maar dan is er vast een reden voor en die wil ik dan graag weten

snap ie :D

max


PeterG

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 2 juli 2004, 15:02:22
Wellicht hebben we hetzelfde plaatselijke ziekenhuis. Ook bij ons is verzocht gezicht en hoofd niet met ijs te koelen maar met natte doeken.
De sterkere afkoeling van ijs aan het sterk doorbloede gelaat cq schedel zou het risico op bloedstolsels ernstig verhogen, terwijl zo dicht bij de hersenen het bloed geen tijd heeft de oude situatie te herstellen.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 2 juli 2004, 22:16:11
Ik werk al 12 jaar op een SEH en heb al heel wat hersenschuddingen gezien. Maar we hebben er nog nooit eentje gekoeld. Zelfs de artsen hier hebben er nog nooit iets over gehoord. Ik weet ook niet wat hier de gedachte achter is. Misschien is het een nieuwe therapie?
Is er ergens literatuur over terug te vinden?


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #8 Gepost op: 3 juli 2004, 10:38:04
eerlijkheidshalve ik heb het altijd gedaan. Waarschijnlijk heb ik het gezien van een andere ehbo'er.

In eerste instantie  dacht ik jammer dat het niet meer mag, want als mensen met een flinke hersenschudding in de fase komen waarin ze in herhaling gaan treden van dingen die ze al gezegd hebben en je koelt ze dan gaat dat heel snel over.

Maar goed het so moet er wel beter van worden en niet slechter.

Bij een bult op iemands hoofd die geen hersenschudding heeft zal ik dan ook maar niet meer koelen maar alleen een koude natte doek??

max


Paul SEH

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 3 juli 2004, 13:04:02
Bij een bult mag je best voorzichtig koelen om te zwelling tegen te gaan.  8)