Doden na verkeerd advies huisartsenpost

Auteur Topic: Doden na verkeerd advies huisartsenpost  (gelezen 2539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Gepost op: 30 juni 2004, 18:17:51
Dit was gisteren best belangrijk nieuws. Logisch, toch?

Doden na verkeerd advies huisartsenpost
Dinsdag 29 juni 2004
Huisartsenposten hebben bij 26 mensen een foutieve of zelfs geen diagnose gesteld, waarna de patiënt is overleden. Dat blijkt uit een onderzoek van stichting De Ombudsman. Bij driekwart van de veertig onderzochte zaken waarbij blijvend letsel of ernstige ziekte optrad, is geen juiste diagnose gesteld, ontbrak een diagnose of werd een verkeerd advies gegeven.

Het onderzoek is gehouden nadat vorig jaar bleek dat huisartsenposten niet goed functioneren. Het KRO-programma 'Ook Dat Nog' zond op 12 oktober een programma uit waarin het verhaal werd verteld van een man met pijn op de borst en uitstralingen naar de arm. Een bezoek aan de huisarts leverde de diagnose 'griepje' op. Twee uur later overleed de man. Naar aanleiding van de uitzending ontving de stichting ruim 350 klachten over huisartsenposten. Daarvan gaven 72 dossiers aanleiding voor verder onderzoek.

De Ombudsman vindt dat de regelgeving omtrent de bevoegdheden van de assistente onduidelijk zijn en pleit voor verduidelijking. Mensen die een huisartsenpost benaderen, krijgen in eerste instantie hulp van een assistente. De huisarts blijft verantwoordelijk voor het behandelen van de patiënt. Volgens De Ombudsman moeten de dossiers van de overledenen toegankelijk worden voor nabestaanden.

Bron: Nieuws.NL[/i]

Christian




Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2004, 21:32:27
Zeer zeker belangrijk, alleen de chauffeur, (waarvan we hier toch de meesten hebben) kan daar niets aan doen. Die staat in feite buiten de organisatie bij de meeste posten. Toch is het nieuws iets wat je tot nadenken stemt.

Tino


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2004, 22:21:39
De chauffeur kan hier ook niets aan doen, maar goed, het onderwerp hier heet dan ook Vragen aan de Huisartsenpost en -chauffeur, dus alles kan.
Misschien is er iemand die een voorbeeld kan geven van iets waar echt goed op gereageerd is?

Christian


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2004, 22:11:07
Toch wil ik hier op reageren, nu is het de chp.

Er ligt ook een zeer grote verantwoordelijkheid bij de persoon die belt, de manier van communiceren.

als iemand geen goede info geeft, wordt daar ook in de lijn der verwachting niet op gereageerd.
als iemand belt en zegt mijn kind is ziek en geen duidelijk beeld geeft van de klachten en als je dan vraagt of ze het al getemperatuurd hebben en je dan helemaal de %&(JH)&%@#$ gescholden wordt.

Mensen willen NU geholpen worden (dat is een nieuwe trend) van morgen konden ze niet naar de eigen HA omdat ze meosten werken?????? (dit soort gevallen krijgen we op de SEH ook)  nou en zo kan je wel doorgaan.

Natuurlijk zullen er ook verkeerde diagnoses gesteld worden
maar ik vind wel dat mensen zich ook eens moeten realiseren dat ze eerst een logisch na denken, goed vertellen wat hun klacht is en niet van : ik voel me niet lekker en zoeken jullie het maar eens lekker voor mij uit.