Nut en noodzaak van een snelle opschaling naar Grip 1

Auteur Topic: Nut en noodzaak van een snelle opschaling naar Grip 1  (gelezen 2057 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Ligt de reden van het opschalen naar GRIP 1 bij de meerdere gewonden?

Ik heb ook een beetje het idee dat de CaCo (of hoe ze hem in VRK ook noemen) een oorzaak is. Je ziet vaak dat er GRIP afgekondigd wordt, die vaak redelijk snel weer afgeschaald wordt.


Assumption is the mother of all fuck-ups


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2010, 09:46:53
Ik heb ook een beetje het idee dat de CaCo (of hoe ze hem in VRK ook noemen) een oorzaak is. Je ziet vaak dat er GRIP afgekondigd wordt, die vaak redelijk snel weer afgeschaald wordt.
Je hebt het over de calimiteitencoördinator begrijp ik? Hij is toch iemand uit het CoPI en heeft niks met de opschaling náár GRIP 1 te maken?
343, never forget.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2010, 10:04:40
Je hebt het over de calimiteitencoördinator begrijp ik? Hij is toch iemand uit het CoPI en heeft niks met de opschaling náár GRIP 1 te maken?

Nee, de CaCo is een in NL veel gebruikte benaming voor de operationele leiding van de (gemeenschappelijke) meldkamer.
In Kennemerland noemen we deze de Multidisciplinair Proces Coördinator (MPC).


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2010, 14:02:53
Nee, de CaCo is een in NL veel gebruikte benaming voor de operationele leiding van de (gemeenschappelijke) meldkamer.
In Kennemerland noemen we deze de Multidisciplinair Proces Coördinator (MPC).

Juist, en tijdens de opleiding wordt geleerd dat je een stap vooruit moet denken en doen. Dus vandaar dat er regelmatig GRIP gemaakt wordt en deze ook vrij vlot weer ingetrokken wordt.
Weer een voorbeeld dat de praktijk en theorie niet overeenkomen. Men heeft besloten dat dit moet gebeuren, omdat in het verleden bij grote incidenten niet snel genoeg opgeschaald is.
Als oplossing verzinnen we dus dat bij elk incident groot gaan inzetten en als het niet nodig is, sturen we alles weer terug  :-\.
Het is alleen jammer dat dat dus inhoud dat er elke keer een heleboel voertuigen onnodig de weg op gaan, met alle risico's.
Assumption is the mother of all fuck-ups


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2010, 15:18:55
Het is alleen jammer dat dat dus inhoud dat er elke keer een heleboel voertuigen onnodig de weg op gaan, met alle risico's.

Ach, wat is veel? Ervanuitgaande dat de OvD-B, OvD-P, OvD-G en voorlichter al TP of onderweg zijn, krijg je in principe alleen:
- DA-Leider CoPI (meestal HOvD-B)
- DA-IC/IM CoPI
- HA-COH
Althans, dat is wat je verder voor een CoPI nodig hebt.

Dit staat natuurlijk los van wat de verschillende diensten monodisciplinair gaan opschalen, maar juist daardoor lijkt het veel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 8 juli 2010, 15:36:24
Ach, wat is veel? Ervanuitgaande dat de OvD-B, OvD-P, OvD-G en voorlichter al TP of onderweg zijn, krijg je in principe alleen:
- DA-Leider CoPI (meestal HOvD-B)
- DA-IC/IM CoPI
- HA-COH
Althans, dat is wat je verder voor een CoPI nodig hebt.

Dit staat natuurlijk los van wat de verschillende diensten monodisciplinair gaan opschalen, maar juist daardoor lijkt het veel.

Bij ons gaat op de HOVD na, de rest in 9 van de 10 gevallen met prio 3 naar het inzetadres, dus dat valt wel mee.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #6 Gepost op: 8 juli 2010, 16:41:34
Kleine aanvulling, je ziet op de P2000-monitor dat er méér functies worden gealarmeerd dan ik in mijn vorige bericht aangaf welke ter plaatse komen.
Dat komt omdat ze niet gealarmeerd worden, maar geďnformeerd. Dat ze weten dat er iets speelt, dat de kans groter is dat er doorgeschaald kan worden of dat ze er andersinds mee te maken kunnen krijgen.
Als ik geen IC CoPI dienst heb bijvoorbeeld, maar wel beschikbaar ben voor de stafsectie Info in het OT (vrije instroom), log ik bij GRIP 1 vaak wel al in op Cedric zodat ik me alvast een beeld kan vormen. De IC OT kan dat bijvoorbeeld ook doen.