dak er af! hoe zit het met de verzekering?

Auteur Topic: dak er af! hoe zit het met de verzekering?  (gelezen 4327 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 1 juli 2004, 12:07:19
Je gaat na een aanrijding uit je dak gaat.
Ik bedoel letterlijk uit je dak.
D.w.z. de brandweer knipt het dak er af op verzoek van de ambulanceverpleegkundige.

Hoe zit het dan met de verzekering, want een niet originele cabrio is niet veel meer waard.

Er zijn volgens mij drie mogelijkheden:

1. Ongeval door eigenschuld en WA verzekering.
Pech je moet het met een cabrio doen.

2. Ongeval niet door eigen schuld en WA verzekering.
Kan de waardevermindering tot cabrio op de tegenpartij verhaald worden?

3. All-risc verzekering.
Keert de verzekering de kosten uit?

Nog een vraagje daarmee in verband. Kun je de brandweer of ambulancedienst aansprakelijk stellen als je achteraf vind dat je liever niet uit je dak gegaan was?

RAdeR




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2004, 12:51:26
je kunt een brandweer of ambulancedienst nooit aansprakelijk stellen voor de schade,als je vindt dat het dak er "onrechtmatig" af is geknipt.Dat is dan gebeurt,om je als slachtoffer in zo,n goed mogelijke conditie uit een auto te halen.Dat beoordeelt de ambulanceverpleegkundige,en dat oordeel is gebasseert op de dan heersende situatie terplekke van het ongeval.

Een ding staat als een paal boven water,je auto is totall loss.En zal nooit meer rijden,en als het een normaal ongeval is geweest zal de verzekering de schade gewoon betalen.
Wordt je door iemand anders aangereden,en zit je daardoor bekneld,dan is het logisch dat de schade verhaald wordt op de tegenpartij


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2004, 20:36:44
Peter,

Begrijp ik het goed, is het zelfbeschikkingsrecht van slachtoffer, ook al is het op op dat moment handelingsbekwaam, ondergeschikt aan het oordeel van de ambulanceverpleegkundige. Dat lijkt me onrechtmatig.

Ik kan me wel voorstellen dat de politie (c.q. de (hulp)officier van justitie) de bevoegdheid heeft om, in het algemeen belang, tegen de wil van het slachtoffer in te gaan.

Ik kan me verder voorstellen dat de WA verzekering niet uit betaald, omdat schade aan het eigen voertuig niet verzekerd is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2004, 20:57:55
Peter,

Begrijp ik het goed, is het zelfbeschikkingsrecht van slachtoffer, ook al is het op op dat moment handelingsbekwaam, ondergeschikt aan het oordeel van de ambulanceverpleegkundige. Dat lijkt me onrechtmatig.

Ik kan me wel voorstellen dat de politie (c.q. de (hulp)officier van justitie) de bevoegdheid heeft om, in het algemeen belang, tegen de wil van het slachtoffer in te gaan.

Ik kan me verder voorstellen dat de WA verzekering niet uit betaald, omdat schade aan het eigen voertuig niet verzekerd is.
als een slachtoffer zelf vindt dat hij/zij uit kan stappen,kan een ambulanceverpleegkundige dit niet tegenhouden.Alleen adviseren om te blijven zitten,zodat het slachtoffer op de bekende methode kusters eruit kan worden gehaald.
Besluit het slachtoffer toch om zelf uit te stappen,tja dan lijkt me dat eventueel letsel wat na verloop van tijd zich openbaart voor rekening slachtoffer komt.Er is de mogelijkheid geboden om op een verantwoorde manier uit de auto te komen.

Maar wij zien heel vaak dat slachtoffers zich neerleggen bij het advies van de ambulancemensen,en er verder geen problemen mee hebben dat het dak eraf gaat.Zeker als het goed wordt uitgelegt,de reden daarvan.


Kaderinstructeur

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 juli 2004, 10:32:46
Of het dak al dan niet wordt afgeknipt maakt voor de verzekering niet uit.
In veel gevallen is de auto al totalloss voordat het dak er afgaat.
In sommige gevallen betaald de verzekering niet uit, maar dat geld ook als het dak dan niet wordt afgeknipt.
Denk bijvoorbeeld aan rijden onder invloed, of zonder rijbewijs.
Dit staat allemaal in de clausule van je verzekeringsmaatschappij.


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2004, 10:43:10
van verzekeringen heb ik geen verstand....1 ding weet ik zeker noooiiiiit so. in je eigen auto zetten......want als je pech hebt gaat het dak van jou auto eraf

max


Robert H

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2004, 10:52:52
Dat is inderdaad zo, als je een slachtoffer in je auto laat zitten, hoe onschuldig ook kun je een heel groot probleem krijgen.

Echter ik zal eens vragen aan mijn vriendin hoe het dan zit, verzekeringstechnisch, want in dat geval heb je een tegenpartij die jou schadeloos kan stellen via zijn of haar verzekering maar dat zoeken we even op ! ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 4 juli 2004, 10:58:25
Dat is inderdaad zo, als je een slachtoffer in je auto laat zitten, hoe onschuldig ook kun je een heel groot probleem krijgen.

Echter ik zal eens vragen aan mijn vriendin hoe het dan zit, verzekeringstechnisch, want in dat geval heb je een tegenpartij die jou schadeloos kan stellen via zijn of haar verzekering maar dat zoeken we even op ! ;D
zo zijn wij eens bij een ongeval geweest,waar het ook nog eens zeer slecht weer was,regen,hagel storm en koud.
Toen dacht een agent handig te zijn en het slachtoffer in hun warme politieauto te zetten,ze waren daar best trots op totdat het GGDpersoneel bij het slachtoffer ging kijken of het nek of rugletsel zou hebben.Als dat zo was moest het dak van de politieauto eraf,we stonden al klaar met de schaar maar de agenten hadden mazzel ;D


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #8 Gepost op: 4 juli 2004, 13:03:42
In Veenendaal precies hetzelfde verhaal alleen die agenten waren minder blij.  ;D Ik zal eens kijken of ik er foto's van kan vinden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 4 juli 2004, 13:06:49
In Veenendaal precies hetzelfde verhaal alleen die agenten waren minder blij.  ;D Ik zal eens kijken of ik er foto's van kan vinden.
jaa dat klopt die auto was 3 weken oud ;D ;D