Burgerwacht / Burgersurveillances - (ongetrainde) vrijwilligers voor semi-politietaken

Auteur Topic: Burgerwacht / Burgersurveillances - (ongetrainde) vrijwilligers voor semi-politietaken  (gelezen 33986 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Wij zijn als buurt een project gestart om de wijk veiliger te maken. Wij zijn een zogenaamde Burgerwacht gestart om de wijk veiliger te maken.
Wij hebben nu zo'n acht vrijwilligers die elke avond een rondje lopen voor de veiligheid in de wijk. Wij doen dit nog niet zo lang nu ongeveer een half jaar. De politie onder andere wijkagenten helpen ons hiermee.

Mijn vraag is dan ook of er meer mensen op dit forum zoiets doen? Of dat er in een andere wijken ook zulke projecten worden georganiseerd?


Met vriendelijke groet,  Jorrit  


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Een woonwijk in Maarssen heeft hetzelfde project opgezet. Of het succesvol is weet ik niet. Ook een groepje vrijwilligers uit de wijk die contact hebben middels de 'uit'telefoon.


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
ik weet dat er in den bosch ook een buurt is waar ze dit doen in samenwerking met politie,
staat een mooi bordje van :
"Attentie
 Buurtpreventie"
zal overmorgen een foto maken
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
In Den Haag zijn er in vele wijken Buurt Interventie Teams. Burgers die met geld van de gemeente en geïnstrueerd door de politie, in de wijken surveilleren. Werkt bij sommige wijken ontzettend goed. Erg afhankelijk van de inzet van de burgers in kwestie.
greetz,  Enrique


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Ik woon zelf in Hardinxveld er gebeurt niet zo veel in de wijk. Maar het zal wel goed zijn als mensen dat in meerdere wijken gingen doen.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Hier in Bergen op Zoom hebben wij ook de Buurt preventie teams die uit vrijwilligers bestaat.Tegenwoordig kunnen zij allemaal of iedergeval de meeste van de groep ook EHBO/reanimeren en het gebruik van AED.

Klein beetje off topic, niet echt veiligheid, maar toch ook weer wel.
Wij hebben hier ook de burgerhulpverleners van aed-alert, dus wanneer er ergens in de buurt iemand een hartstilstand krijgt, dan worden zij ook opgeroepen door de meldkamer.Zij mogen de reanimatie starten en doorgaan tot de ambulance/mmt komt.
Ik zit hier zelf ook bij.

Gegroet
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Wij, ik en een vriend die volleerd is tot beveiliger hebben EHBO en kunnen ook reanimeren. Een AED hebben we niet maar is misschien ooit nog een idee om te regelen met sponsors enz.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
nou inmiddels hebben wij als burgerwacht contact gehad met de gemeente.

Positieve reacties ze hopen dat wij als burgerwacht uitbreiden alleen krijgen we een andere naam dat is, buurttoezicht.
Ook krijgen we goede portofoons, hesjes, mobiele telefoons en mogelijke jassen.
We worden in november gehuldigd en officieel gemaakt.

Ook zoals Gerard zegt de Wijkagenten bij ons op het dorp krijgen een uit telefoon. De dienstdoende agent neemt deze mee. Ook hebben we in de plaatselijke krant gestaan. Zal dit bericht binnenkort hier even publiceren.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Hoi (EHBO),

Ik ben zelf ook een buurtpreventieteam gestart in Voorburg sinds oktober vorig jaar. http://www.bptoranje.nl/

Ik begrijp dat jullie inmiddels al even gestart zijn, maar als ik je nog blij kan maken met enige informatie dan geef je maar een gil ! O0

Gr. Frank


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Wij hebben een leuke reactie van de politie gehad.

Wij zijn sinds december in bezit van een pager om mee naar uitrukken binnen de wijk te gaan om te assisteren. Zo hadden wij pas een ongeval daarbij hebben wij de politie geassisteert met het regelen van het verkeer.

Dat is nog even wat informatie over ons wijkveiligheids project.

groet,

Jorrit
Met vriendelijke groet,  Jorrit