Burgerwacht / Burgersurveillances - (ongetrainde) vrijwilligers voor semi-politietaken

Auteur Topic: Burgerwacht / Burgersurveillances - (ongetrainde) vrijwilligers voor semi-politietaken  (gelezen 33985 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Leuk toch om te horen dat zulke iniatieven toch van de grond komen...
mijn vraag is wat is een  "uit" telefoon ?

En lopen jullie met zijn 8'ten 1 rondje of heb je verschillende groepjes ?


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Leuk toch om te horen dat zulke iniatieven toch van de grond komen...
mijn vraag is wat is een  "uit" telefoon ?

En lopen jullie met zijn 8'ten 1 rondje of heb je verschillende groepjes ?

Een uit telefoon is een telefoon die een wijkagent meeneemt als er een groepje gaat lopen. Al belt er een buurttoezichthouder neemt de dienstdoende wijkagent op en kan de buurtoezichthouder vertellen wat hij bijv. heeft aangetroffen tijdens een surveillance. Zo heeft een groep zoals wij hebben altijd een agent op de achtergrond.

Wij lopen in verschillende groepjes wij hebben een rooster en de ene keer moet dat groepje van 2 lopen en de andere een ander groepje van 2. Zo is de wijk elke dag gedekt door buurttoezichthouders.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Onder de experts hier op dit forum kan iemand mij misschien uitleggen wat ik van een weerbaarheidscursus kan verwachten. Wij krijgen dit namens de gemeente aangeboden en zullen daarvoor een keer naar de politieacademie moeten gaan. Ik hoop dat jullie mij dit kunnen vertellen.

Gr, Jorrit
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


sylvester1986

  • Gast
Zo nu en dan loop ik een rondje door de wijk, naast dat het gezond is, let ik ook op diverse andere dingen bijvoorbeeld verdachte auto's/personen of rare (afwijkende) geluiden.
Daarnaast rij ik nog wel eens een rondje door de stad als ik laat vanaf het werk kom/bij visite weg kom, ook dan let ik op die dingen.
Zelf denk ik van: "Alle beetjes helpen en juist laat in de avond/nacht kan het preventief werken."
Ook Burgernet is iets om uw buurt veilig te houden in mijn ogen.
Zie ik dringende dingen, dan bel ik de politie.
Is het niet dringend, maar valt het op, dan hou ik een agent aan als ik die tegenkom.
Wat doet u om uw eigen omgeving 'veilig' te houden?


sylvester1986

  • Gast
Wat ook in mij opkomt en daar gaan we langzaamaan heen, het ijsvrij maken van je stoep. Ook een vorm van veiligheid.  ;)


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Uitstekend contact met wijkagent en zijn collega's naast het bellen naar 112/09008844. En het heeft enorm geholpen, mbt drugsoverlast en andere zaken.

Daarnaast probeer ik woningcorporatie te overtuigen om binnenplaats van m'n flat alleen toegankelijk te maken voor bewoners, een andere corporatie heeft dat gedaan en dat werkt geweldig. Waarom? Het is hier een hemel voor vreemde figuren die aan de politie proberen te ontkomen. Vandaag weer 2 jongens ontkomen, teller staat dus nu op 6-7 personen die zijn ontkomen via precies dezelfde route in 5 maanden tijd.


sylvester1986

  • Gast
@ Christian,

Onze wijkagent zie ik vrij weinig in de buurt eigenlijk. e050


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
@ Christian,

Onze wijkagent zie ik vrij weinig in de buurt eigenlijk. e050

Ik zie de wijkagent toch min. 2x per week voorbij fietsen, daarnaast heb je ook nog een agente op haar prachtige F650GS die hier bijna dagelijks is, ook zij weet heel goed wat er allemaal speelt en kent de figuren, hotspots en problemen goed.


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Hier ook nooit een wijkagent. Politiebureau zit hier bij mij op de hoek. Stappen alleen uit de auto, bureau in eind van de ochtend terug de auto in weer naar Beverwijk/Heemskerk.

Zelf loop ik 4 ploegendienst, dus als ik op zaterdagochtend vroeg klaar ben, rij ik altijd even een extra rondje om toch even te kijken. Gelukkig nog nooit wat aangetroffen.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
politievrijwilliger