Burgerwacht / Burgersurveillances - (ongetrainde) vrijwilligers voor semi-politietaken

Auteur Topic: Burgerwacht / Burgersurveillances - (ongetrainde) vrijwilligers voor semi-politietaken  (gelezen 34058 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Sommige taken zouden heel goed door dit soort organisaties uitgevoerd kunnen worden, maar de vraag is waar je de grens legt. Men spreekt hier al over 'het aanhouden van verdachten op heterdaad'. In mijn ogen gebeurt dit alleen als je ergens toevallig op stuit en moet men niet als cowboys door de stad gaan rijden/lopen om te proberen mensen op heterdaad aan te houden.

Wat wel mooie acties zouden kunnen zijn is bijvoorbeeld preventief aanwezig zijn tegen inbraken, wellicht met de welbekende voetjes (neerleggen als er ramen open staan e.d.). Ik denk dat er best veel gedaan kan worden, maar dit moet allemaal goed geregeld worden. Voor je het weet heeft iedere gemeente zijn eigen vrijwilligersorganisatie en is het einde zoek.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
De inzet van vrijwilligers (volontairs) voor bepaalde taken is helemaal geen slecht idee (de minister wil het aantal volontairs dan ook flink omhoog hebben). Ik zie er echter meer in om dit onder de paraplu van de politieorganisatie te doen, dan particuliere organisaties op te richten. Zaken als toezicht op de uitvoering, achtervang en dergelijke zijn dan een stuk makkelijker/beter te regelen.
Senior GGP / Oost-Brabant


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Tot mijn toch wel behoorlijke verbazing kwam ik onderstaande advertentie tegen op marktplaats :

http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/vacatures/goede-doelen-en-vrijwilligerswerk/a1002050022-vrijwilligers-met-een-gevoel-voor-veiligheid-gezocht.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr

Via Googlecache is er nog wel te achterhalen wat op hun website stond, incl links naar Facebook en twitter accounts.
Er komt een wirwar van SUN websites en accounts te voorschijnt, Hun facebook pagina zegt:
Citaat
Per morgen, 1 februari 2012, zijn wij de nieuwe naam van Bijzondere Bijstand Nederland & SUN Security !

Maar op al die accounts is bijna geen activiteit meer, en de websites zijn offline. Niet te serieus nemen dus. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


sylvester1986

  • Gast
'Vrijwilligers op surveillance'

DEN HAAG -
De politie heeft de handen vol aan het waken over onze veiligheid en kan daarbij best nog wat hulp gebruiken. Het CDA in de Tweede Kamer zou het niet zo'n gek idee vinden als burgers zelf op surveillance gingen, gewoon als vrijwilligers, met zijn tweetjes in de auto.

Peter Oskam van het CDA denkt daarbij niet alleen aan burgersurveillances in grote steden, maar met name ook aan een dergelijk extra wakende ogen in dunbevolkte gebieden waar 's nachts maar een of twee politieauto's rijden. De controle door de burgers moet wel in nauwe samenspraak met de politie worden uitgevoerd.
Oskam brengt het idee later deze week naar voren tijdens de behandeling van de begroting van Veiligheid en Justitie.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21112990/___Vrijwilligers_op_surveillance___.html


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
'Vrijwilligers op surveillance'
Ik zeg; noem het 'Volontairs' en 'Vrijwillige politie' en je bent klaar. Nu nog wat meer geld, meer promotie, meer werving en je kan je idee afstrepen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ik zeg; noem het 'Volontairs' en 'Vrijwillige politie' en je bent klaar. Nu nog wat meer geld, meer promotie, meer werving en je kan je idee afstrepen.

Daar zat ik dus ook meteen aan te denken. Gewoon een verkapte vorm van de vrijwillige politie.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Niet helemaal mee eens. Vrijwillige politie is een functie waar een opleiding aan vooraf gaat. Iemand is dus minimaal een bepaalde tijd bezig met opleiding en heeft allerlei rechten maar ook plichten. Men is immers Algemeen Opsporingsambtenaar.

Hier gaat het denk ik veel meer om het verkrijgen van 'wat extra ogen'. Wanneer dit goed geregeld wordt zou dit een goede aanvulling kunnen zijn. Bedenk maar eens hoeveel capaciteit er gaat naar preventief aanwezig zijn voor inbraakpreventie. Hier zou niet op bezuinigd moeten worden, maar door de hulp van dit soort vrijwilligers zou het preventieve effect wel verhoogd kunnen worden.

Dit uiteraard alleen wanneer alles goed en duidelijk geregeld is. Het gaat hier om burgers en ze zullen dus ook niet zelf moeten ingrijpen. Wanneer ik de hond uitlaat loop ik soms ook een extra blokje als ik iets verdachts zie/hoor. Als er echt een verdachte situatie is kan ik de politie inschakelen. Precies hetgeen waarin dit een aanvulling zou kunnen zijn. Gewoon wat extra oren en ogen, maar aub geen cowboyavonturen.

Misschien kun je het vergelijken met iemand van 25 jaar die graag beveiliger/politieagent wil zijn en uit is op actie of een gepensioneerde man die wil voorkomen dat er ingebroken wordt in de buurt. Je zou dit soort mensen dus kunnen zien als de gepensioneerde man die eens per week een paar uurtjes door zijn wijk of dorp loopt/fietst om zijn ogen en oren de kost te geven.

EDIT: Bij nader inzien zou di teen prima taak voor voluntairs zijn ;)


sylvester1986

  • Gast
Misschien kun je het vergelijken met iemand van 25 jaar die graag beveiliger/politieagent wil zijn en uit is op actie of een gepensioneerde man die wil voorkomen dat er ingebroken wordt in de buurt. Je zou dit soort mensen dus kunnen zien als de gepensioneerde man die eens per week een paar uurtjes door zijn wijk of dorp loopt/fietst om zijn ogen en oren de kost te geven.
Of
Zo nu en dan loop ik een rondje door de wijk, naast dat het gezond is, let ik ook op diverse andere dingen bijvoorbeeld verdachte auto's/personen of rare (afwijkende) geluiden.
Daarnaast rij ik nog wel eens een rondje door de stad als ik laat vanaf het werk kom/bij visite weg kom, ook dan let ik op die dingen.
Zelf denk ik van: "Alle beetjes helpen en juist laat in de avond/nacht kan het preventief werken."
Ook Burgernet is iets om uw buurt veilig te houden in mijn ogen.
Zie ik dringende dingen, dan bel ik de politie.
Is het niet dringend, maar valt het op, dan hou ik een agent aan als ik die tegenkom.
Wat doet u om uw eigen omgeving 'veilig' te houden?
Uit de topic: Verbeteren van de veiligheid in eigen wijk/stad.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
In Maastricht (en andere steden) worden al jaren volontairs ingezet bij buurtpreventieprojecten. Dit alles onder toezicht, aansturing en de vlag van de politie.
Helaas is ivm de nieuwe politie.nl de info van het regiokorps verdwenen, maar voor een indruk: http://www.maastrichtaktueel.nl/politie-en-buurten-tevreden-vier-jaar-volontairs/.
Senior GGP / Oost-Brabant


Gast

  • Gast
Een afgeleide van het Amerikaanse Citizens On Patrol? Na enige training extra 'toezicht' uitoefenen.




Als het maar niet zo eraan toe gaat als in


 ;D ;D