Burgerwacht / Burgersurveillances - (ongetrainde) vrijwilligers voor semi-politietaken

Auteur Topic: Burgerwacht / Burgersurveillances - (ongetrainde) vrijwilligers voor semi-politietaken  (gelezen 34056 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Whahahahaha, police academy 4 citizens on patrol!1 Geweldige film.

Maar ik heb er nu al beelden bij. C.O.P. Holland. Hahaha
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Ik vermoed dat het net een stapje onder jouw Amerikaanse voorbeeld valt.

Burgerparticipatie is binnen 'Politie Nederland' (en overigens ook in België) de laatste jaren een opkomend fenomeen en toevallig één van de onderwerpen die ik in mijn studie zoveel mogelijk bestudeer. Dit komt op diverse manieren tot uiting.

De meest bekende vorm is de Vrijwillige Politie. Tegenwoordig zijn daarvan twee varianten: de van oudsher bekende Vrijwillig Ambtenaar van Politie (VAP), aangesteld als algemeen opsporingsambtenaar op basis van de Politiewet en de volontair. De volontair is een vrijwilliger die in principe geen bevoegdheden heeft en kan heel breed worden ingezet. Voorbeelden zijn gepensioneerden die een dagdeel per week een knipselmap bijhouden, dames die gastvrouw zijn in een bureau (zorgen voor koffie e.d.). tot aan de buurtpreventieprojecten waarbij men dus ingezet wordt als extra ogen en oren op straat. Voorafgaand daaraan krijgt men een korte instructie en men staat met een portofoon in verbinding met de meldkamer.

Daarnaast zijn er ook nog een heleboel andere manieren waarop burgers door de politie worden ingezet, maar dit is een heel verknipt geheel. Elk korps doet dit op zijn eigen manier of helemaal niet. Zoals ik al eerder aangaf op het forum heeft de minister van Veiligheid en Justitie een tijd geleden al aangegeven dat het aantal VAP's en volontairs flink omhoog moet. In de uitvoeringscirculaire politie van een aantal maanden geleden is voor elk korps streefaantallen genoemd, dus we zullen de komende tijd in het hele land een toename van VAP's en/of volontairs gaan zien. Ik vermoed dat ook dit soort projecten daarin woorden meegenomen.
Senior GGP / Oost-Brabant


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Overigens zijn er ook in de USA heel veel verschillende soorten van dit soort projecten. Naast de door jouw genoemde 'Citizens on Patrol', wat inderdaad een beetje komisch overkomt, heeft men daar ook de Auxiliary Police wat vergelijkbaar is met onze Vrijwillige Politie. Ook zijn er daar een soort jeugdclubs waarin jongeren allerlei politievaardigheden worden aangeleerd, genaamd Police Explorers. De jongeren worden ook ingezet voor vrijwilligerswerk. In Canada worden Police Cadets ingezet. Jongeren met een korte politieopleiding en 'BOA-status'. Het is dus iets wat ook in andere landen voorkomt!
Senior GGP / Oost-Brabant


sylvester1986

  • Gast
@Caprice,

Maar goed dat ik nu weet wat COP betekend, anders zou ik misschien denken aan Caprice On Patrol.
Patrouilleren in een Dallas policecar, hoe cool is dat. :D


Gast

  • Gast
@Caprice,

Maar goed dat ik nu weet wat COP betekend, anders zou ik misschien denken aan Caprice On Patrol.
Patrouilleren in een Dallas policecar, hoe cool is dat. :D

Ik meld me direct aan als Burgersurveillance Vrijwilliger  O0  ;)


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
In principe is dit volgens mij al de hele basis van het Burgernet-project. Vooral als je dit nog iets meer uitbreidt met meldingen van verhoogde inbraak/insluipingsgevallen e.d. in bepaalde buurten. Een burger die zich dan betrokken voelt bij zijn eigen leefomgeving zal na een melding verhoogt alert zijn, een extra rondje met de hond maken  en waar nodig actief actief participeren (zo spring ik na een melding van vermissing van kinderen/demente ouderen in 'mijn' gebied standaard in de auto en zoek mee tot de eindmelding komt.)

Lijkt mij gewoon een kwestie van 'goed noaberschap'. Ik zou dus zeggen gebruik eerst zo optimaal mogelijk dat wat je al in gang hebt gezet (burgernet) voor je weer wat nieuws begint.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Burgersurveillances.... Dat hebben we toch al op veel plaatsen in Nederland? Bij mij in de wijk heet dat gewoon Buurtpreventie...


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
In principe is dit volgens mij al de hele basis van het Burgernet-project. Vooral als je dit nog iets meer uitbreidt met meldingen van verhoogde inbraak/insluipingsgevallen e.d. in bepaalde buurten. Een burger die zich dan betrokken voelt bij zijn eigen leefomgeving zal na een melding verhoogt alert zijn, een extra rondje met de hond maken  en waar nodig actief actief participeren (zo spring ik na een melding van vermissing van kinderen/demente ouderen in 'mijn' gebied standaard in de auto en zoek mee tot de eindmelding komt.)

Lijkt mij gewoon een kwestie van 'goed noaberschap'. Ik zou dus zeggen gebruik eerst zo optimaal mogelijk dat wat je al in gang hebt gezet (burgernet) voor je weer wat nieuws begint.

Nee, er is een wezenlijk verschil. Bij het een wordt ná een incident gevraagd uit te kijken naar bepaalde zaken (verdachte, auto, vermiste etc.). Bij de andere (buurtpreventie-)projecten en het voorstel van het kamerlid gaat het om preventieve surveillances in een meer georganiseerd verband.
Senior GGP / Oost-Brabant


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
In amersfoort hebben ze het project Veiligheidsambasadeurs.

Preventief extra aandacht ... helemaal niet erg.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.