Burgerwacht / Burgersurveillances - (ongetrainde) vrijwilligers voor semi-politietaken

Auteur Topic: Burgerwacht / Burgersurveillances - (ongetrainde) vrijwilligers voor semi-politietaken  (gelezen 34075 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Nee, er is een wezenlijk verschil. Bij het een wordt ná een incident gevraagd uit te kijken naar bepaalde zaken (verdachte, auto, vermiste etc.). Bij de andere (buurtpreventie-)projecten en het voorstel van het kamerlid gaat het om preventieve surveillances in een meer georganiseerd verband.
Ik weet dat er (nu nog) een wezenlijk verschil is, vandaar dat ik het heb over een uitbreiding van deze werkwijze met meldingen van bijvoorbeeld verhoogde inbraakrisico's/activiteiten, om zo ook het preventieve deel af te gaan dekken. Ik zou het alleen dus niet nog meer versnipperen, maar juist de bestaande middelen nog uitgebreider en optimaler gebruiken. Burgernet en buurtpreventie zijn u al bekende principes, dus die stap heb je dan al gedaan.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Burgers actief ingezet bij wijkcontroles

http://www.politie.nl/nieuws/2012/december/13/09-burgers-actief-ingezet-bij-wijkcontroles.html
Laatste update: 13-12-2012 | 12:20

Oss - De aanpak van woninginbraken is al vele jaren een van de speerpunten van de regiopolitie Brabant-Noord. Alle inspanningen ten spijt blijft het aantal woninginbraken stijgen. In de opsporing wordt alles uit de kast getrokken om woninginbrekers achter de tralies te krijgen. Daarbij proberen we de burgers zoveel mogelijk te informeren en bewust te maken van hun eigen, zeer belangrijke rol als het gaat om het voorkomen van woninginbraken. Enkele jaren geleden startten we met het houden van wijkcontroles, waarbij al het in- en uitgaande verkeer van die wijk werd gecontroleerd. Al snel gingen gemeentelijke preventiemedewerkers en burgervrijwilligers ons daarbij helpen. Met name die actieve wijkbewoners spelen een grote rol bij het wijzen hun buurtgenoten op die eigen verantwoordelijkheid.

Burger mee op wijksurveillance
De politie zet geselecteerde burgervrijwilligers in bij surveillances in wijken, waar het inbraakcijfer hoog is of dat dreigt te worden. Onder supervisie van enkele politiemensen surveilleren zij te voet, op de fiets of misschien zittend op een bankje, zowel opvallend als onopvallend in een wijk. Hun primaire taak is het signaleren van inbraakgevoelige situaties bij woningen en herkennen van verdachte situaties. Zij weten welke auto niet in de straat thuishoort of wie er misschien op vakantie is. De burgersurveillanten staan in directe verbinding met politiemensen in de buurt.

Districtelijke controle
Op 10 december zijn in wijk Noord-West (Ussen) van het district Maasland wijkcontroles gehouden. Met 8 burgers, 3 politie-agenten, 2 vrijwilliger politiemedewerkers en 2 toezichthouders in 5 groepen de wijk in gegaan. Diverse schuurtjes stonden open, diverse fietsen waren voor het grijpen, twee auto's met sleutels nog op het contact. Al met al goede reacties van de burgers.

Oproep aan inwoners
De politie doet ook een oproep aan alle inwoners om mee te helpen bij het voorkomen van woninginbraken. Bewoners worden opgeroepen verdachte personen, vreemde auto's of situaties die zij niet vertrouwen direct te melden bij de politie via 112. Daarnaast kunnen burgers preventieve maatregelen nemen zoals het zorgen voor degelijk hang- en sluitwerk en de woning goed afgesloten achterlaten als zij weggaan. Voor tips en informatie over het offensief in de strijd tegen woninginbrekers kunt u terecht op de speciale website www.politie.nl/onderwerpen/woninginbraak.html of volg ons op Twitter:www.twitter.com/Tegeninbrekers .
Samen sterk in de hulpverlening!


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Ik heb al eens de achtervolging op een winkeldief ingezet en na hem paar honderd meter kunnen aanhouden, maar ik weet toch niet of ik het een 2de keer zou doen. Zonder opleiding is het toch niet dat.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Burgerwacht
Burgerwacht
TVGelderland
Gepubliceerd op 28 nov 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


guest15549

  • Gast
Heeft deze burgerwacht uberhaupt een toegevoegde waarde? Is bewezen dat het iets helpt?

Ik zie bij mij in de buurt wel eens een groepje mensen rondlopen met gele hesjes met "buurtpreventie", maar ik twijfel of het uberhaupt werkt..


J.D.

  • reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Ik denk wrl zeker dat het helpt , in iedergeval Kwa hang jongeren en gewoon overlast, en je krijgt dat mensen zich toch wat veiliger voelen , daarbij ook mee genomen dat inbrekers veel minder gelegen heid krijgen dus voor wat mensen vroeger al deden "noaberschap" letten mensen wat meer op de mensen en de buurt , denk vooral dat het een sociaale aangelegen heid ten goede doet komen .


klangberg

  • HBO rechten
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Ik zou er voor zijn om deze mensen als BOA te beëdigen en onder verantwoordelijkheid van de gemeente te laten vallen.

Dan heb je enerzijds:
- Meer bevoegdheden
- Bredere inzetbaarheid
- Eventueel adequate geweldsbevoegdheid en/of geweldsmiddelen

En anderzijds:
- Controle op de inzet
- Meer profesionaliteit
- Adequate opleiding en training
- Controle en eenduidigheid in e.v.t. geweldsgebruik

Je voorkomt hiermee dat:
a. Het een wildgroei wordt met alle gevolgen van dien. En,
b. Mensen hun, veelal goed bedoelingen en energie, nodeloos wordt weggegooid

Je "stopt het niet af" maar je stroomlijnt het waardoor de kwaliteit om hoog gaat en de eventuele bezwaren van mensen worden weggenomen.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Maar wat dacht je van de opleiding, dát kost weer klauwen vol geld (wat veel gemeenten dus niet hebben) !
Een burgerwacht kan iedere 'gek' bij meelopen (bij wijze van spreken) én kost in verhouding geen drol...
En qua bevoegdheden, in principe gaat het om het 'signaleren en rapporteren' dus wat moet je dan met meer bevoegdheden ? Daarbij, in geval van heterdaad mag iedereen aanhouden, heb je geen bevoegdheden voor nodig...  ^-^
Tenslotte, met gewone burgers bereik je dat de mensen wel steeds meer bewust worden van wat ze zelf kunnen doen bij hetgeen er in hun buurt gebeurd, en dat is veel meer dan politie (en laat staan Boa's) kunnen doen ! (En daarmee wil ik zeer zeker de politie niet afvallen maar hun ontbreekt het gewoon aan tijd en kracht)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Citaat van: RS496 link=msg=1224316 date=1385845935
Heeft deze burgerwacht uberhaupt een toegevoegde waarde? Is bewezen dat het iets helpt?

Ik zie bij mij in de buurt wel eens een groepje mensen rondlopen met gele hesjes met "buurtpreventie", maar ik twijfel of het uberhaupt werkt..

Als het goed georganiseerd met mede weten van de politie en samenwerking is het zeker nuttig en werkt het over het algemeen.
Extra ogen op straat kan nooit verkeerd zijn en ik ben TOT OP ZEKERE hoogte voor een buurtwacht in een wijk. Ik hou ervan om naar een melding te rijden
met verdachte personen of het zijt een inbraakmelding dat een burger het geconstateerd heeft. Een wakend oog voor je buurt kan ik alleen toejuichen.
Begin je een buurtwacht zonder mede weten van de politie en gemeente is het naar mijn mening gedoemd te mislukken.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


klangberg

  • HBO rechten
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Citaat van: Tony-cc link=msg=1225759 date=1386221549
Maar wat dacht je van de opleiding, dát kost weer klauwen vol geld (wat veel gemeenten dus niet hebben) !

Dat is dus ook waar dit soort projecten op stuk lopen; geld. Echter, wat kost een boa nou boven een buurtwacht? Inderdaad de kosten voor de examen(s) -1x per 5 jaar boa en 2x per jaar RTGB- en eventueel een fatsoenlijk uniform met koppeltje. Maar de huidige buurtpreventen hebben ook reeds jassen en porto's e.d. dit kost ook geld. Het kost wellicht 40% meer maar het rendement is 3 keer zo hoog.