Tegenstellingen in de gifwijzer(s)

Auteur Topic: Tegenstellingen in de gifwijzer(s)  (gelezen 12326 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

auwb

  • Gast
Gepost op: 4 juli 2004, 19:40:09
Hoi allemaal,

Ik heb pas twee verschillende gifwijzers naast elkaar gelegd (3e & 6e editie, 1998 & 2001) en kwam tot mijn verbazing tegenstellingen tegen; het betrof hier het al dan niet laten braken van een slachtoffer
Namelijk bij:
Aanmaakblokjes, Buckleys® mixtura, Eucalyptusolie, Lysol®, Nagellak en Sierpeper.
Aan jullie dus de vraag, laten we deze slachtoffers wel of niet braken?

Ben benieuwd,

Auwb




Robert H

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2004, 20:19:41
Dat zeg je nu wel, maar ik ben ook al eens wat tegen gekomen waar ik ook mijn twijfels over heb.

Namelijk dat bij inname van tabletten waaronder slaaptabletten enz. het slachtoffer veel water moet laten drinken !!

Bij mijn weten versneld het oplossen van die tabletten alleen maar en moet je het slachtoffer wel laten braken !


Robert H

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2004, 20:28:28
Aanmaakblokjes: wel braken;

Buckleys® mixtura: ??

Eucalyptusolie: wel braken;

Lysol®: ??

Nagellak: niet laten braken vanwege de vluchtige stof die er in zit;

Sierpeper: ??

licht eens toe wat de overige middelen zijn, Lysol komt me wel bekent voor maar kan het niet plaatsen.


auwb

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2004, 20:40:08
Hoi Robert H.

Lysol is een desinfecterend middel
Buckleys® mixtura is een hoestdrank (waar trouwens geen werkzame stoffen in schijnen te zitten)
Sierpeper is een plant

Die andere lijst is wel leuk van wel en niet laten braken maar kun je ook aangeven waarom?


Robert H

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2004, 20:54:28
het eerste vanwege dat ik denk dat er geen irriterende stoffen inzitten die je slokdarm zou kunnen beschadigen;

idem voor de olie;

niet voor de lysol vanwege weer de vluchtige stof;

sierpeper zou ik niet weten, wel of niet;

en wat betreft de hoestdrank, als daar geen werkzame stoffen inzitten, wel veel water laten drinken om het te laten verdunnen maar verder niets.

Groetjes.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2004, 22:10:34
hou je gewoon aan het EH boekje:
Het gaat gepaard met pijn > bijtend > 2 glazen water
Het ruikt naar benzine/petroleum > niet braken / niet laten drinken
Het is misschien giftig > laten braken

Of te wel reageer op verschijnselen, tenzij je concrete informatie hebt voor dat ene specifieke produkt.


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2004, 08:33:59
Vraag gewoon advies aan de huisarts of de SEH van het ziekenhuis. Bij bewustzijnsdaling bel je de ambulance.

hou je gewoon aan het EH boekje:


Paul SEH

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2004, 12:21:51
Als er bij Buckleys® mixtura is een hoestdrank (waar trouwens geen werkzame stoffen in schijnen te zitten). Waarom iets aan doen als er toch niets in zit.  ??? 8)


Robert H

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2004, 15:06:22
hou je gewoon aan het EH boekje:
Het gaat gepaard met pijn > bijtend > 2 glazen water
Het ruikt naar benzine/petroleum > niet braken / niet laten drinken
Het is misschien giftig > laten braken

Of te wel reageer op verschijnselen, tenzij je concrete informatie hebt voor dat ene specifieke produkt.

Ik kwam toch een aardig eind in de buurt zo uit het blote hoofd of niet ?

Als ik dat uit jouw verhaal mag opmaken komt dat vrij aardig overeen met die van mij ?! ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2004, 16:05:30
Vraag gewoon advies aan de huisarts of de SEH van het ziekenhuis. Bij bewustzijnsdaling bel je de ambulance.
Mijn ervaring is dat de CPA ook niet te beroerd is omveen te informeren voor je bij SEH, eigen literatuur, nationale vergiftingenlijn etc
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources