rugzakverband

Auteur Topic: rugzakverband  (gelezen 5964 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 18 september 2004, 14:47:35
Hoi hoi

Wat is een rugzak/figuur8 verband? Het kan worden gebruikt bij een sleutelbeenbreuk. Hoe leg je dit verband aan (plaatjessss) is het een nuttig verband. Beter gelijk slechter dan een brede das?


Ik hoor het wel

Max




EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 18 september 2004, 15:29:03
Hoi hoi

Wat is een rugzak/figuur8 verband? Het kan worden gebruikt bij een sleutelbeenbreuk. Hoe leg je dit verband aan (plaatjessss) is het een nuttig verband. Beter gelijk slechter dan een brede das?


Ik hoor het wel

Max


Het heet ook wel ranselverband en het beoogde doel is het naar achteren te trekken van de schouders. Zoals ook een rugzak doet als je hem op je rug hebt hangen.
 
Voor mij is het een verband uit de oude doos en hoort het daarin te blijven. Ik geloof namelijk niet dat het een meerwaarde binnen de ehbo heeft


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 18 september 2004, 19:38:30
He, wat leuk, Eentje uit de oude doos.

Het valt een beetje buiten de reguliere eerste hulp, maar de variatie op dit verband gebruiken we om iemand te fixeren op een wervelplank, indien er sprake is van een sleutelbeen fractuur..

Het zelfde gebruiken we ook bijde oregon spine splint...


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 18 september 2004, 22:35:12
Het ranselverband is, vanwege mogelijke neurologische en vasculaire complicaties, geen eerstehulp verband. Bij een clavicula# gebruik je een mitella.

De moderne variant is o.a. de claviloc.
http://www.bauerfeind.cz/bauerfeind/claviloc.html


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2004, 22:49:17
Ik neem aan dat je dit ook niet in de EHBO koffer ziet zitten.


Kaderinstructeur

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 19 september 2004, 13:14:33

Voor mij is het een verband uit de oude doos en hoort het daarin te blijven. Ik geloof namelijk niet dat het een meerwaarde binnen de ehbo heeft


Toch heeft het wel een meerwaarde, pijnverzachtend voor het slachtoffer. Zo zijn er wel meer verbanden die we helaas niet meer terug vinden in de nieuwste drukken en toch goed werkten.
Denk eens aan schaats verband, holger nielson methode enz.
In de herhalingslessen laat ik de cursisten altijd even proeven aan deze methodes, daar ze zeker niet slecht zijn en soms een oplossing zijn voor iets waar we nu geen oplossingen meer voor hebben in de nieuwste drukken.
(tjonge jonge wat een lange zin.)


webster

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 19 september 2004, 13:58:53
Zo zijn er wel meer verbanden die we helaas niet meer terug vinden in de nieuwste drukken en toch goed werkten.

ook een uit de oude doos, maar zeker bij verwondingen aan een knie zeer practisch: het kruisverband...
staat officieel ook niet meer in de boekjes, maar wel zeer practisch.

als je overigens de oranje kruis boekjes is bekijkt.. zie je veel verschillen met vroeger... (ik heb ze vanaf de 7e of 8e druk ofzo....)

Louis


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #7 Gepost op: 20 september 2004, 16:07:12
een schaatsverband wordt altijd geoefend op onze herhalingsles verbandleer...ik vind het een heel praktischverband.

zo'n kruisverband louis hoe doe je dat. en als je weet hoe zo'n rugzakverband moet wil ik dat toch ook wel weten.

thx

max


webster

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 september 2004, 16:40:07
zo'n kruisverband louis hoe doe je dat. en als je weet hoe zo'n rugzakverband moet wil ik dat toch ook wel weten.

thx

max


kruisverband.. eigenlijk heel erg simpel:
in plaats van "domweg" van boven naar beneden (of van beneden naar boven , hangt van je kijkrichting af) je rolletje verband rond het getroffen deel te draaien wissel je om de slag van boven naar beneden...
bijvoorbeeld een knie (iedereen die eens een kniewond verbonden heeft, weet dat het verband na een x aantal meters rond de enkel van het so licht) dus in plaats van dan gewoon je verbandje er rond te draaien, wissel je steeds van boven naar beneden in een X vorm, daarmee fixeer je wat je dan ook op de wond hebt gelegd, maar voorkom je wel dat het hele pakket rond de enkel zakt.

hopenlijk zo een beetje duidelijk?

op kidruis.be staat een aardig voorbeeldje van een kruisverband. je kan uiteraard de hand vervangen door elk willekeurig lichaamsdeel =)
voor de muggezifters onder ons: is een belgische site, dus geen visgraatje voor het verbinden van een hand =)

Louis