Zaanstreek Waterland over op C2000

Auteur Topic: Zaanstreek Waterland over op C2000  (gelezen 4606 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2004, 22:44:01
Ik zal morgen even wat langer reageren op de vragen.
Heb dan 24 uurs dienst dus tijd zat. Kijk ondertussen even op de site van www.brandweer.wormerland.nl
Daar staat nog de nodige info op.
Kies dan Regio, en daar staat alle info + een werkende! statusbox


Gr ruud


Pager

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2004, 19:19:41
Heb dan 24 uurs dienst dus tijd zat.

Uhhh, tijd zat ?. Zo te horen heb jij het op dit moment niet echt rustig ;D. Het is wel een mooie test voor C2000. We lezen je ervaringen wel.

Groeten, André


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2004, 19:26:12
Als ik de voortgangsrapportage lees word ik toch niet echt blij met niet werkende knopjes....statusmeldingen die niet werken en storingen in de spraakaanvraag door een fout in het GMS......grote rode knopjes die niet de power button zijn. Ledjes die nu al stuk zijn...geeft me toch niet veel vertrouwen nog in het systeem.
 
Kinderziektes..uiteraard maar het gaat hier om veiligheid...volgens mij is dat net zoals zoveel dingen bij de invoering van minder geschikt belang...


Pager

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2004, 20:16:32
Volgens mij moet jij het nog eens lezen maar dan met een andere bril op.

Als ik de voortgangsrapportage lees word ik toch niet echt blij met niet werkende knopjes

Sommige status knoppen werken inderdaad nog niet. Dit heeft niks met C2000 te maken. Op dit moment wordt er in Zaandam een nieuwe brandweer kantoor gebouwd. Hier komt ook de regio meldkamer. Om deze reden heeft de AC Purmerend geen radiobiediensysteem maar werkt men met mobi`s om kosten te sparen. Om deze reden werken ook een paar statuscodes niet. De gebruikelijke satutuscodes werken wel ( uitruk, tp, gespreksaanvraag enz ).

....statusmeldingen die niet werken

Zie stuke hier boven.

storingen in de spraakaanvraag door een fout in het GMS

??? De spraakaanvraag werkt gewoon hoor. Er zit alleen nog geen geluidsingaal aan. Dit komt nog wel.  Als men 2 keer een spraak aanvraag verstuurd heeft mag men de RAC ook aanroepen. Geen probleem dus.

......grote rode knopjes die niet de power button zijn.

Nee dit is de bekende noodknop. Mooi he ;)

geeft me toch niet veel vertrouwen nog in het systeem.

Gek hoor. Ik hoor alleen maar positieven verhalen uit Zaanstreek / Waterland van de gebruikers. Misschien kan ruud hier wat meer over vertellen. Heb je zelf al eens met C2000 gewerkt Ierlandfan ?.

Groeten, André


T

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 17 juli 2004, 21:17:27
Lees in het hele verhaal een hoop commentaar op de apparatuur, ik zie dit nog steeds een los staan van C2000. de keuze van de apparatuur en de programmering bepalen hoe makkelijk iets werkt.

wel vreemd dat men op een meldkamer zonder rabs heeft staan, maakt het voor de centralisten ook niet echt prettig.

is , lijkt mij, ook niet de meest ideale situatie om "half" operationeel te gaan.


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2004, 07:06:18
Zo, net voor het einde van mijn dienst heb ik nog effe tijd om wat te reageren.
Nou C2000 is wel getest in de regio. 50 klusjes in een uur. En... het ging prima.

Ik denk dat een hoop vragen al zijn behandeld door pager. (bedankt)
Het is momenteel nu zo dat er in de gehele regio nu twee defecte statusboxen zijn. Dat is geen c2000 probleem!

Het zal hoofdzakelijk gewenning zijn. Door zowel de eindgebruiker als de centralist.

Iets wat naar mijn idee nog het meest ´fout´gaat is het gaan praten als het kanaal nog bezet is.
Je moet ook goed op de mobi kijken of je wel aan het zenden bent. Je kunt het ook horen als je niet zend. Maar ik geef toe, als je je luchthoorns aanhebt hoor je dat niet.

Het duurt inderdaad even voordat je kunt praten, maar bedenk wel, dat piepje in C2000 duurt ongeveer 1 sec. De tooncode (analoog) twee seconden!

Al met al, C2000 functioneerd in Zaanstraak Waterland. Al is het ivm de aankomende verhuizing nog niet optimaal. Maar ook daar word aan gewerkt.

Gr Ruud


Onno Mittelmeijer

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2004, 00:03:44
Citaat
Op dit moment wordt er in Zaandam een nieuwe brandweer kantoor gebouwd. Hier komt ook de regio meldkamer.

Even voor alle duidelijkheid. Er wordt momenteel nog steeds niet gebouwd aan de nieuwe kazerne  dus voorlopig zit de RAC de komende 2 jaar nog in Purmerend.

Groeten Onno.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2004, 07:51:08
Hee Onno,

Rustige nacht gehad?

Kan jij iets meer vertellen over de apparatuur dat wij hebben in Zaanstreek Waterland?

Kan je over het volgende ook wat meer vertellen
Citaat
zowel voor TMO als voor DMO? en hoe bevallen de dmo verbindingen?

Bedankt.

Guust


T

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2004, 21:39:11
even een vraagje aan Ruud,

er valt me iets op aan je verhaal:

Iets wat naar mijn idee nog het meest ´fout´gaat is het gaan praten als het kanaal nog bezet is.
Je moet ook goed op de mobi kijken of je wel aan het zenden bent. Je kunt het ook horen als je niet zend. Maar ik geef toe, als je je luchthoorns aanhebt hoor je dat niet.

wat mijn ervaring is dat je juist niet kan praten als een gespreksgroep bezet is, je krijgt dan een melding "bezet" o.i.d. of bedoel je dat ook?

een andere conclussie dit ik even snel trek is dat het volume van de mob dus te zacht is.

het zijn meer inbouw (zicht op display)en acc. zaken maar wel even leuk om te weten!


Onno Mittelmeijer

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2004, 23:42:34
Hee Guus(t).

TMO = Truncked Mode Operation
DMO = Direct Mode Operation

Normaal werken we met de C2000 mobilofoons, en straks ook de portofoons, in de TMO-modus. Dit wil zeggen dat op het moment dat je de spreeksleutel indrukt de mobilofoon een beschikbare frequentie opzoekt om te kunnen communiceren.
Voorbeeld:
Je moet het zien alsof je naar een postkantoor gaat waar zeven loketten open zijn en er bij zes een rij staat. Dan ga je als je binnenkomt naar het loket waar op dat moment geen rij staat. Dit doet C-2000 dus ook.

De DMO-modus is te vergelijken met de huidige lokale portofoons. Wanneer een mobilofoon of portofoon in DMO-modus staat dan is deze niet meer bereikbaar voor bv. de Alarmcentrale. Dit zelfde geldt voor de PTP (Point to Point) funktie. Vandaar ook dat in de mobilofoons in de regio Zaanstreek-Waterland de PTP-funktie uitgeschakeld is. De enige die wel een PTP kan uitvoeren is de RAC. Op deze manier zijn de voertuigen voor de RAC altijd bereikbaar in welke werkgroep met ook zit op dat moment.

En zoals Ruud al eerder geschreven had; voor een mooie uitleg met een werkende statusbox, kijk op de site van Brandweer Wormerland.

Ter info: Vanmorgen zijn de portofoons t.b.v. de OVD's en CVD's uitgereikt dus deze zijn vanaf heden ook over op C-2000.

Groeten Onno.