Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg

Auteur Topic: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg  (gelezen 64227 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #40 Gepost op: 16 juli 2010, 23:00:41
Ik ben ook heel mijn brandweertijd herkenbaar in beeld gekomen, wat ik ook deed, hoe ik het ook deed, of ik wilde of niet. Ook stond ik in kranten, internet, enz enz......... en dat alles zeer herkenbaar.

Was er nooit blij mee, maar hield altijd rekening MET .  ;)

Dan kun je 2 dingen doen:
1. je middelvinger opsteken en op die manier wrijving veroorzaken tussen de fotograven en de hulpverleners
2. of je zegt gewoon ik doe mijn werk, hun doen hun werk. en als hun werk een keer niet gaat zoals ik wil jammer!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #41 Gepost op: 16 juli 2010, 23:03:36
Dan kun je 2 dingen doen:
1. je middelvinger opsteken en op die manier wrijving veroorzaken tussen de fotograven en de hulpverleners
2. of je zegt gewoon ik doe mijn werk, hun doen hun werk. en als hun werk een keer niet gaat zoals ik wil jammer!

Joh Luke,

Denk jij dat dat vingertje boos gemeend was? Zie jij 'm kijken van: ''Eat this''??

Camera nummer zoveel op 1 dag; vingertje, hoppa, volgende klus! Zo'n knul met camera interesseert je op zo'n moment geen ene hol!  ;D

En denk je dat die bemanning zulke mensen ziet als ''fotografen''? Neuh...


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #42 Gepost op: 16 juli 2010, 23:04:23
Waar maken we ons weer druk om?  ::) ::)
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #43 Gepost op: 16 juli 2010, 23:05:10
Feit is wel dat dit een HV-forum is en blijft en dat we hier dus niet zitten om collega HVers te kakken te zetten, ook al hebben ze zelf een stommiteit begaan..

GAAP.  :-X

Dit soort opmerkingen kennen we nu wel. Ook op autofora's worden bepaalde automodellen afgezeken ondanks het feit dat het allemaal autoliefhebbers zijn.

Maar goed, zeker als je WEET dat je gefilmd wordt is dit natuurlijk een absurde reactie van de heer en heeft blijkbaar frustraties die hij niet op een andere manier kan uiten. Zegt meer over de ambupleeg dan over de filmer die keurig langs de weg een filmpje maakt. Of je het nou met een glimlach doet of niet...

Waar maken we ons weer druk om?  ::) ::)

Om een ambulanceverpleegkundige die tijdens de uitvoering van zijn werk zijn middelvinger opsteekt naar een onschuldige burger.
Lijkt me duidelijk?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #44 Gepost op: 17 juli 2010, 01:55:02
Dan kun je 2 dingen doen:
1. je middelvinger opsteken en op die manier wrijving veroorzaken tussen de fotograven en de hulpverleners
De wrijving is er al, daarom wordt de middelvinger getoond.

2. of je zegt gewoon ik doe mijn werk, hun doen hun werk. en als hun werk een keer niet gaat zoals ik wil jammer!
Hun werk of hun hobby?
Ik me zeer goed voorstellen dat je als hulpverlener moe wordt van dit soort gedrag. Dit soort filmpjes heeft een nieuwswaarde van nul maar je wordt er wel elke keer mee geconfronteerd. Als het van de filmer al werk zou zijn dan zou hij weten dat je soms mispikt en een stukje film weg moet gooien. Dit is zo'n stukje.

En dat een 17-jarige amateurfilmer zich gaat beklagen over een opgestoken middenvinger is flauwekul.

Aan de pleeg het advies om in het vervolg een clipboard voor zijn gezicht te houden.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #45 Gepost op: 17 juli 2010, 02:23:32
buiten je beroepshouding ben je ook nog steeds mens 8) (met gedachten en gevoelens)

ik praat niet iets recht wat krom is, maar een ieder (hoop ik met een beetje reflectie) kan een situatie verzinnen, waarin hij/zij iets deed wat niet binnen de beroepshouding past.

Kijk bijv. eens naar andere prominente figuren in de media, maar vooral naar je zelf en doe daar je voordeel mee (leer er van dat jij bijv. zo iets in de toekomst nooit zal doen)
Een beroepshouding zegt iets wat anderen verwachten aan gedrag van jou als hulpverlener.
De keerzijde is dat die anderen wel alles mogen zeggen en doen tegen de hulpverlener (want we zijn zo lekker assertief met zijn allen geworden de afgelopen jaren, hmmm...iets van waarden en normen verschuiven? )


GAAP.  :-X
ook hier misschien wat reflectie Maxx  ;)  een antwoord geven waar uit je verveling spreekt toont niet veel respect naar de ander.

en iemand is pas onschuldig...als het tegendeel bewezen is ;)


Ik plaats dit meer als door denkertje voor een ieder, wees je alsjeblieft bewust van je gedrag O0
ook hier op het forum, met respect omgaan, met elkaar!


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #46 Gepost op: 17 juli 2010, 09:40:33
Maar volgens mij is deze hele topic de reden van de beste man zijn reactie. Ik zeg niet dat ik het goedkeur, maar begrijpen doe ik het wel. Ik hoef ook niet met mijn kop op internet, maar door mijn  werk als brandweerman ben ik ineens publiek bezit. Op elke hoek staat tegenwoordig wel iemand met een camera. Alles wat er gebeurd wordt vastgelegd.
En gaat er dan wat fout, dan komt zijn foto gelijk uitvergroot op dit forum....


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #47 Gepost op: 17 juli 2010, 10:32:08
klopt hoor dat hier de discussie over gaat Hotdog, vandaar mijn reactie ;)
Ik wil geen moraal ridder zijn engel, maar mensen zelf ook laten nadenken over eigen gedrag (hulpverlener wel of niet)
in die context vind ik het woord publiekelijk bezit erg goed bij passen en daarmee bedoelde ik ook dat een hulpverlener ook nog eens zelf een mens met eigen gevoelens en gedachtes is.
Ook ik kan me voorstellen dat je baalt als je in dienst bent en de zoveelste fotograaf op je pad treft en Strongbow beschrijft daar een mooi voorbeeld over
Ik keur het ook niet goed want: je verwacht dit gedrag niet passende bij de functie (dat is beroepshouding)

maar laten we ook reëel zijn: ik denk dat een hoop professionele hulpverleners dit gedrag van deze ambupleeg wel zouden willen doen 8)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #48 Gepost op: 17 juli 2010, 10:44:09
Het gebaar is afkeurenswaardig, maar ...
Zou de filmer zich ook afgevraagd hebben waarom die ambupleeg het deed?   ::)
Blijkbaar is hij de druppel geweest die de emmer deed overlopen.  ;)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #49 Gepost op: 17 juli 2010, 10:46:02
............................
maar laten we ook reëel zijn: ik denk dat een hoop professionele hulpverleners dit gedrag van deze ambupleeg wel zouden willen doen 8)
Dan zou deze middelvinger dus wellicht kunnen wijzen op frustratie (iets wat ik in dit geval overigens ernstig betwijfel). Denk ook niet dat dit dan de juiste manier is om je ongenoegen aan de buitenwereld te tonen.

Als ik zoiets voor de camera zou krijgen zou ik 'm misschien ook wel schieten. Het gezicht even "geblurd", waarna de foto nog interessant genoeg zou zijn om te plaatsen. Het is geen wereldprobleem maar voor beide partijen (fotograaf-pleeg) wel leerzaam genoeg om er eens goed over na te denken.