Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg

Auteur Topic: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg  (gelezen 64746 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #50 Gepost op: 17 juli 2010, 11:03:54
precies Dirk dat zien we dus hier ook gebeuren, met elkaar denken we er over na O0

even weer ook eens kritisch naar jezelf kijken is echt niet verkeerd zowel voor als achter de camera


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #51 Gepost op: 17 juli 2010, 11:06:18
Volgens mij speelt er ook nog zoiets mee als een "voorbeeldfunctie" hebben.
Beetje onnadenkend van de pleeg hij ziet dat hij gefilmd word en kan dus weten dat dit openbaar gemaakt word.
Hoe gefrustreerd je ook bent die vinger kan je ook achteraf opsteken er is dan niemand die het ziet.
Als het als als "geintje" bedoeld was zie je dat zoiets ook verkeerd uitgelegd kan worden en was het misschien beter geweest om zijn tong uit te steken dan hadden we er met zijn allen smakelijk om gelachen.
Als ik de filmer was zou ik de pleeg nog wel even met zijn gedrag confronteren en vragen naar het waarom!
Misschien dat hij een verklaring heeft en dat lezen we dan ook heel graag .


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #52 Gepost op: 17 juli 2010, 12:09:40
Helemaal mee eens! Onnodig om hier publiekelijk iemand aan de schandpaal te nagelen. Men kent de achtergrond niet voor deze aktie. (van beide zijden, zowel de filmer als de pleeg)
Aktie is van beide zijden niet handig te noemen.


De verpleegkundige pleegt deze handeling in de publieke ruimte, dus voor iedereen waarneembaar. Derhalve is het geen kwestie van aan de schandpaal nagelen. En dan nog? Je hoort je zo niet te gedragen en doe je dat toch en wordt dat opgepikt en komt het in de publiciteit, dan moet je de gevolgen daarvan maar gewoon dragen. Als het überhaupt al in je opkomt om zoiets te doen, dan zegt dat heel veel over je beroepshouding, want ik kan me niet voorstellen dat dit de eerste keer is dat deze man zoiets doet.

Overigens zou ik ook nog een officiële klacht indienen.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #53 Gepost op: 17 juli 2010, 12:15:25

Maar zoals gezegd, ik ben er óók niet bij geweest en weet niet wat deze man tijdens zijn dienst al voor de kiezen gehad heeft..

Het spijt me dit te moeten zeggen, maar stel dat het echt zo zou zijn dat deze man tijdens zijn dienst al heel wat voor zijn kiezen heeft gehad en hij reageert dit op deze wijze af, dan moet hij van de wagen af totdat de emoties weer op een nivo gekomen zijn dat hij normaal met het publiek en werk om kan gaan. Ook al is dat iemand die staat te filmen, ook al heb je daar persoonlijk een hekel aan.

Degene die de film maakt doet niet iets wat verboden is en hulpverleners moeten daar maar mee leren omgaan. Want als er 1 ding is wat nooit meer zal verdwijnen, dan is het het filmen, fotograferen en publiceren van acties van hulpverleners. Daar moet je anno 2010 als hulpverlener in de publieke ruimte mee om kunnen gaan, ongeacht wat je persoonlijke mening erover is.


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #54 Gepost op: 17 juli 2010, 13:45:37
Ik snap dat de filmer zich gekwetst voelt, want wie vindt het leuk om een middelvinger naar zich opgestoken te krijgen?
Maar we zien niet hoe de filmer zich gedraagt of zich in het verleden tegenover deze verpleegkundige heeft gedragen.
Met andere woorden, we zien hier letterlijk maar 1 kant van het verhaal.

Volgens mij speelt er ook nog zoiets mee als een "voorbeeldfunctie" hebben.

Hier krijg ik altijd wat kippevel van. Voorbeeldfunctie. Net alsof we als hulpverleners verantwoordelijk zijn voor het gedrag van anderen.
Anderen die zelf niet meer zelf verantwoordelijk kunnen wilen zijn voor wat ze doen? Ik kon er niets aan doen, want die verpleegkundige deed dat ook!  >:(


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #55 Gepost op: 17 juli 2010, 13:57:20
Ik heb me altijd netjes gedragen tegen over hun... ben zelfs vorige week daar op de ambu post geweest.
Wil zelf ook ambu-chauffeur worden


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #56 Gepost op: 17 juli 2010, 14:24:55
Hier krijg ik altijd wat kippevel van. Voorbeeldfunctie. Net alsof we als hulpverleners verantwoordelijk zijn voor het gedrag van anderen.
Anderen die zelf niet meer zelf verantwoordelijk kunnen wilen zijn voor wat ze doen? Ik kon er niets aan doen, want die verpleegkundige deed dat ook!  >:(
Ik weet niet wat je beroep is, Kaktus, maar als je als ambupleeg bij een reanimatie aankomt en iedereen is in paniek, draag je die voorbeeldfunctie, of je dat nu wil of niet. Je dient mensen te kalmeren en over te gaan op de daadwerkelijke reanimatie. Het idee dat een ambulance langsrijdt met OGS geeft sowieso de filmer het idee dat deze mensen op weg zijn naar een levensgevaarlijk incident en daar ook naar zullen handelen, daar hoort niet bij dat je als hulpverlener je middelvinger opsteekt.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #57 Gepost op: 17 juli 2010, 14:49:29
Hier lopen er ook mensen rond die zich dood aan filmers/fotografen ergeren. En hier is Emmen, Drenthe. Maar dan hoef je nog niet je middelvinger op te steken, aan de ene kant snap ik het wel aan de andere kant denk je: is dat nou nodig? Als ik dit zou mee maken zou ik toch even contact opgenomen hebben met de post of de avpk waar deze actie voor bedoelt was.

Lars
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #58 Gepost op: 17 juli 2010, 15:21:46
Ik weet niet wat je beroep is, Kaktus, maar als je als ambupleeg bij een reanimatie aankomt en iedereen is in paniek, draag je die voorbeeldfunctie, of je dat nu wil of niet. Je dient mensen te kalmeren en over te gaan op de daadwerkelijke reanimatie. Het idee dat een ambulance langsrijdt met OGS geeft sowieso de filmer het idee dat deze mensen op weg zijn naar een levensgevaarlijk incident en daar ook naar zullen handelen, daar hoort niet bij dat je als hulpverlener je middelvinger opsteekt.

Ik ben zelf verpleegkundige, coördinator en hulpverlener bij evenementen.

Ik denk dat we dan een andere definitie van voorbeeldfunctie hebben. Ik vind kalm blijven in een acute situatie, directief zijn en adequaat handelen wat anders als een voorbeeldfunctie vervullen. Ik vind dat meer professioneel handelen.

Zoals ik in mijn vorige posting noemde vind ik de term voorbeeldfunctie een gevolg van de houding van veel mensen in de maatschappij waarbij ze iemand anders de schuld van hun handelen gaan geven. 'Hij doet het, dus daarom mag ik het ook! Als je mij erop wilt aanspreken, spreek eerst hem ermaar op aan...'
Als het zo is dat mensen (ik heb het hier niet over kinderen!) een voorbeeldfunctie nodig hebben, omdat ze hun handelen baseren op het voorbeeld dat ze van anderen krijgen en niet zelf meer na gaan denken over wat wel en niet kan (goed of fout) , vind ik dat een trieste ontwikkeling.
  
Ik ben wel van mening dat je je als hulpverlener netjes hoort te gedragen en wil het gedrag van de persoon in het filmpje ook niet goed praten.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #59 Gepost op: 17 juli 2010, 21:41:43
Denk je werkelijk?  ::)

Ja ... Kan me er iets bij voorstellen dat je verhaal gaat halen ... Ík zou dat op een normale manier doen, maar er zijn mensen die héél snel een overstromend emmertje hebben  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !