Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg

Auteur Topic: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg  (gelezen 64861 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #160 Gepost op: 26 juli 2010, 23:04:04
De mening van stoeipoes delen meer mensen, dan jij denkt.
Hulppoes. Of je het nou wel of niet met hem/haar eens bent, iemands nickname verkeerd neerzetten is nou ook niet bepaald respectvol....

Kijk mensen die het voor hun werk doen weten vaak precies wat ze wel en niet kunnen, en daar heb je vaak geen last van.
Vaak niet. Soms echter wel. En er zijn ook mensen die het niet voor hun brood doen die ook  weten wat wel en niet kan en zich daarnaar gedragen. Ik durf mezelf in deze groep in te delen.

Ik vind het ook te gek voor woorden dat er tegenwoordig kinderen van 14 jaar en ouder dag en nacht erop uit gaan om de ellende van een ander te bekijken.
(hoefde ik vroeger thuis niet mee aan te komen hoor)
Er lopen tegenwoordig wel erg veel jonge kids rond die je bij ieder incident met het telefoontje of kleine cameraatje ziet, inderdaad. Hen is vaak nog wel e.e.a. bij te brengen als het gaat om wat wel en niet kan.

En het doen omdat je van de hulpverlening houd, dan zou ik daar toch een hele andere invulling aan geven bijiv: EHBO-sigma enz.
Ik denk dat bijna alle fotografen die hier op het forum actief zijn, minimaal een eerste hulp diploma hebben en dat dan ook zullen gebruiken als zij als eerste bij een ongeval ter plaatse zijn.


@Hulppoes: Jij durft toch zeker niet te beweren dat je van iedere  fotograaf last hebt? Zo kom je in je allereerste posting nl. wel over: je scheert alle fotografen over één kam. Zo zwart/wit is het niet.
M.b.t. het specifieke filmpje waar dit topic over is begonnen: een voorbijrijdende ambu wordt op voldoende afstand gefilmd (er wordt ingezoomd, dat is duidelijk te zien). Dat op zich kun  je als ambupleeg gewoon geen last van hebben. De filmer staat immers niet in de weg. Of dezelfde filmer zich ter plaatse bij een incident wel gedraagt, niet in de weg loopt of in het verleden zich heeft gedragen en niet in de weg gelopen heeft, dat kan en mag niemand concluderen uit dit specifieke filmpje.


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #161 Gepost op: 26 juli 2010, 23:41:08
Ik maak zelf nooit foto`s bij incidenten, simpelweg omdat ik het niet wil. Ik ga niet als 16 jarige bij een verkeersongeval met doden staan, heb ik niks te zoeken. Ik geloof niet dat dat door hulpverlerners gewaardeerd word. Waarom doe ik dit niet? Omdat ik dan een heel groot probleem met mijn ouders heb. Ik probeer slechts de fotografen hier te verdedigen, niets meer en niets minder. 98uiye 98uiye
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
Reactie #162 Gepost op: 26 juli 2010, 23:48:56
Citaat 1:Ja hoe ik nou bij stoeipoes kom snap ik zelf ook even niet. Zal wel te veel vaan me vrouw hebben gedacht.

Citaat 2:ik zeg ook "vaak" uiteraard zijn er ook bij die het wel begrepen hebben!

Citaat 4: het zal mij benieuwen hoe groot deel van de fotojeugd van 14/15/16 er een EHBO of iets dergelijk heeft,en over wat je beweert over het wel of niet helpen als ze als eerste tp zijn,is vaak genoeg op dit forum aan bod gekomen dat ze gewoon staan te fotograveren/ filmen als er een ambulance als eerste tp komt bij een onwelle.
Ik maak zelf nooit foto`s bij incidenten, simpelweg omdat ik het niet wil. Ik ga niet als 16 jarige bij een verkeersongeval met doden staan, heb ik niks te zoeken. Ik geloof niet dat dat door hulpverlerners gewaardeerd word. Waarom doe ik dit niet? Omdat ik dan een heel groot probleem met mijn ouders heb. Ik probeer slechts de fotografen hier te verdedigen, niets meer en niets minder. 98uiye 98uiye.
Nou zeg je het zelf al Lars, zoiets wil je niet, en waar het mij dan om gaat dat er kinderen genoeg zijn die daar wel met hun neus bovenop staan.
Zoals je zelf ook zegt heb je dan een probleem met je ouders, en dat kan ik goed begrijpen, als ze van mij straks groot zijn wil ik dat ook niet hebben.


Hulppoes

  • Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #163 Gepost op: 26 juli 2010, 23:50:06
Wordt dit ook al een openbaar fotografen-afzeiktopic? In dat geval lijkt het me beter om de boel op slot te gooien.

Wordt het te heet onder de voeten? :)

Waarom ik foto's maak bij incidenten?
omdat ik de hulpverlening interessant vind en dat vast wil leggen. Mag dat? Ja dat mag, maar volgens hulppoes is dat zielig (iets over inlevingsvermogen en elkaar in zijn/haar waarde laten?).

Zielig te zwaar? Als ik het een gebrek aan een sociaal en normaal leven noem is het dan beter?
Als hobby het leed van andere mensen filmen/ fotograferen kan ik niet bevatten.
Maar dat vind ik en daar hoef je het helemaal niet mee eens te zijn.

Dit topic begon met een opgestoken middelvinger die zo ongeveer werd goedgepraat, en het ontaardt nu in een topic waarin hulpverleners en fotografen elkaar verbaal te lijf gaan. Ik hoop niet dat dit in de praktijk ook gebeurd, anders zijn we ver heen.

Dit topic begon inderdaad met een filmpje gemaakt door een 17 jarige puber en zijn maatje die wel heel overdreven verbolgen doen om een middelvinger.
Dit filmpje, waarin het gezicht van een hulpverlener volledig herkenbaar in beeld werd gebracht ( totdat de edit plaats vond) werd maar met een doel voor ogen geplaatst...........sensatie.
Geen enkele nieuwswaarde of waarheidsbevinding.

Van de 10 fotografen hebben er 8 goede bedoelingen, maar 2 lopen in de weg en verzieken het voor de rest. Natuurlijk zitten er rotte appelen tussen, maar dat geeft nog geen reden om fotografen over één kam te scheren.

Als je de cijfers andersom zou hebben geplaatst had je een beter gevoel voor realiteit. En als er 10 rondlopen kan ik niet zien wie de 2 goeie zijn of wel?


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #164 Gepost op: 26 juli 2010, 23:54:13
Citaat 1:Ja hoe ik nou bij stoeipoes kom snap ik zelf ook even niet. Zal wel te veel vaan me vrouw hebben gedacht.

Citaat 2:ik zeg ook "vaak" uiteraard zijn er ook bij die het wel begrepen hebben!

Citaat 4: het zal mij benieuwen hoe groot deel van de fotojeugd van 14/15/16 er een EHBO of iets dergelijk heeft,en over wat je beweert over het wel of niet helpen als ze als eerste tp zijn,is vaak genoeg op dit forum aan bod gekomen dat ze gewoon staan te fotograveren/ filmen als er een ambulance als eerste tp komt bij een onwelle.Nou zeg je het zelf al Lars, zoiets wil je niet, en waar het mij dan om gaat dat er kinderen genoeg zijn die daar wel met hun neus bovenop staan.
Zoals je zelf ook zegt heb je dan een probleem met je ouders, en dat kan ik goed begrijpen, als ze van mij straks groot zijn wil ik dat ook niet hebben.
 
Ik ga een EHBO diploma halen, en maak foto`s! Maar van een buitenbrandje oid. Voertuigen enzovoorts vind ik veel leuker dan persoonlijk leed op de foto te zetten. Ik mag van m`n ouders wel foto`s maken, maar zo gauw ze erachter komen dat ik bij een VKO stond te fotograferen kan ik m`n camera inleveren ben ik bang. Ik ken zelf een ambulancechaufeur en die vind het helemaal niet zo leuk dat er minderjarigen TP foto`s staan te maken. Maar een fotograaf, die zich keurig aan de regels houd, amateur of beroeps, kun je dan als hulpverlener niet gewoon je werk doen en denken, ieder z`n hobby/werk?
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #165 Gepost op: 26 juli 2010, 23:58:08
Ben je beroeps of vrijwillig? Ik ga er n.l. vanuit dat pol staat voor politie.
A) De beruchte emmer en de druppel.

B) Jij denkt vanuit jouw werkveld met de termen fratsen, niets te duchten. Je hebt mijn verhaal niet goed begrepen.
Ik haal geen fratsen uit en ben al zeker niet bang dat ze mijn handelen filmen.
Ze storen een hulpverlening en veel erger ze handelen zeker niet in het belang van de patiënt.
De aanwezige politie handelt wel in het belang van de patiënt. Ze assisteren, zetten een stuk weg af, verzamelen belangrijke info, etc.
De aanwezige brandweer handelt wel in het belang van de patiënt. Ze assisteren, zorgen voor een bevrijding, etc.
Zelfs aanwezige omstanders, bhv-ers, ehbo-ers handelen in het belang van de patiënt.
En in welke vorm handelen de aanwezige fotografen in het belang van de patiënt?


A. Wat bedoel jij met 'de bekende emmer en de druppel'?

B. Fotografen storen niet per definitie de hulpverlening. In Nederland kent men (gelukkig) het fenomeen 'vrije nieuwsgaring' waar ook burgers gebruik van mogen maken. Zij handelen op dat moment in een ander belang dan die van de patient. Maar zolang ze dit doen zonder de betrokkenen en de hulpverlening te benadelen, is daar geen probleem mee.

Misschien Hulppoes, kun je je berichtgeving genuanceerder brengen. En als jij denkt dat dit forum is bedoeld om slecht frustraties te uitten jegens anderen: wees een vent/vrouw en spreek realtime mensen aan op hun gedrag.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #166 Gepost op: 27 juli 2010, 00:06:18
Als hobby het leed van andere mensen filmen/ fotograferen kan ik niet bevatten.
Als je goed kijkt dan zie je dat de meeste fotografen de hulpverlening rondom een incident in beel brengen, niet specifiek de personen die het betreft.

Dit topic begon inderdaad met een filmpje gemaakt door een 17 jarige puber en zijn maatje die wel heel overdreven verbolgen doen om een middelvinger.
Dit filmpje, waarin het gezicht van een hulpverlener volledig herkenbaar in beeld werd gebracht ( totdat de edit plaats vond) werd maar met een doel voor ogen geplaatst...........sensatie.
Geen enkele nieuwswaarde of waarheidsbevinding.
Dat laatste ben ik met je eens. Zie ook de eerdere pagina's in dit topic.

Als je de cijfers andersom zou hebben geplaatst had je een beter gevoel voor realiteit. En als er 10 rondlopen kan ik niet zien wie de 2 goeie zijn of wel?
Ik begin me zo onderhand af te vragen in welke regio/plaats je werkt. Ik herken in ieder geval mijn eigen regio niet (Kennemerland).


Hulppoes

  • Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #167 Gepost op: 27 juli 2010, 00:08:38
En als jij denkt dat dit forum is bedoeld om slecht frustraties te uitten jegens anderen: wees een vent/vrouw en spreek realtime mensen aan op hun gedrag.

Ik doe niet anders en dat gaat nogal irriteren. :)

De spreekwoordelijke druppel ken je toch wel?
De druppel die de emmer doet overlopen
de laatste aanleiding tot een al lang dreigende uitbarsting

Je tekst; Maar zolang ze dit doen zonder de betrokkenen en de hulpverlening te benadelen, is daar geen probleem mee.
En daar zit het hem nou juist. Ze benadelen de zorg wel.
Elke seconde dat jij of een van je collega`s of ik of een van mijn collega`s aan een fotograaf moet spenderen benadelen ze de patiënt.


Maar ben je nou beroeps of vrijwillig?


Ik begin me zo onderhand af te vragen in welke regio/plaats je werkt. Ik herken in ieder geval mijn eigen regio niet (Kennemerland).


Bij ons loopt het de laatste tijd de spuigaten uit.
Ze staan zelfs al bij huisadressen.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #168 Gepost op: 27 juli 2010, 00:15:18
Ik doe niet anders en dat gaat nogal irriteren. :)

De spreekwoordelijke druppel ken je toch wel?
De druppel die de emmer doet overlopen
de laatste aanleiding tot een al lang dreigende uitbarsting

Je tekst; Maar zolang ze dit doen zonder de betrokkenen en de hulpverlening te benadelen, is daar geen probleem mee.
En daar zit het hem nou juist. Ze benadelen de zorg wel.
Elke seconde dat jij of een van je collega`s of ik of een van mijn collega`s aan een fotograaf moet spenderen benadelen ze de patiënt.


Maar ben je nou beroeps of vrijwillig?

Bij ons loopt het de laatste tijd de spuigaten uit.
Ze staan zelfs al bij huisadressen.

Ik werk beroeps bij de pol en ben vrijwilliger bij verschillende medische instanties. Ik heb nog geen nare ervaring met fotografen. En als zij er zijn en in de weg (dreigen te) lopen, dan kom je met een juiste en kordate bejegening van fotografen (nogmaals, beroeps of amateur) een heel eind zonder er veel moeite in te steken en de hulpverlening gevaar loopt. Misschien wordt het tijd voor jou om een mediatraining te volgen?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #169 Gepost op: 27 juli 2010, 00:30:06
wow, wat een vooroordelen, wat een extreme standpunten. Uit welke klei ben je getrokken als je denkt dat je in de eerste hulp bezig kan zijn in het openbaar zonder omstanders, al dan niet met (telefoon)fototoestel? Als je van die gasten geirriteerd raakt, hoe ga je dat oplossen? Van dat spul komt er niet minder, eerder meer. De professionele fotograaf in vaste dienst is een beroep dat verdwijnt. Freelancers vechten om nog een plaatsje in de krant te krijgen. Die kranten hebben steeds minder budget om uit te geven aan beeld materiaal: of allemaal dezelfde foto van het ANP of de (gratis!) foto van een voorbijganger, gemaakt met de telefoon of van een P2000 scooter rijder die er nog eerder is dan de brandweer, hebben de voorkeur boven de kwaliteitsfoto van de echte fotograaf.

Professioneel Fotobureau Kastermans levert als bonus naast het fotomateriaal tegenwoordig ook (niet betaalde) filmpjes voor de internetsite van, bekijk deze en houdt vol dat dat professioneel vakwerk is, .

zomaar een voorbeeld .

Ik ben ook hulpverlener en ook ik wel eens op video vastgelegd. Als je je werk goed doet is er niets waarvoor je je hoeft te schamen. Ik ben in het begin van mijn "hulpverleningscarrière" eens uitgebreid op het journaal geweest toen ik een uitgeputte onwillige triatlon deelnemer uit het water praatte die totaal de weg kwijt was. Zowel de man als ik waren achteraf bij het zien van de ontroerende beelden apetrots. No harm done.
Als je denkt dat je in een maatschappij leeft waarbij iedereen niet alleen het hoofd afwendt, maar ook de camera omdat iemand ergens in het zicht slachtoffer ergens van geworden is, zouden de beelden van de verschrikkelijke gebeurtenissen van de loveparade nooit het journaal (youtube, geen stijl enz) bereikt hebben.

Don Quichot vocht al tegen de windmolens en je bent zijns gelijke als je denkt dat je de wereld in de 21 eeuw kan veranderen naar de tijd dat een karretje nog op de zandweg reed. Verander wat je niet accepteren kan, maar accepteer wat je niet veranderen kan.

Je opwinden over het in jouw ogen afkeurendswaardige massale gedrag van anderen, bereik je alleen dat je de trotse eigenaar wordt van een energie verslindende doelloze boosheid.
Dat overwegende denk ik denk dat de kans groter is dat de AP nooit meer deze vinger opsteekt, dan dat jochies stoppen met videootje op het internet zetten.  0098

Henk