Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg

Auteur Topic: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg  (gelezen 64844 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #210 Gepost op: 29 juli 2010, 17:46:28
Hm. Stof tot nadenken.  ::) :P En paparazzi? Stof tot nadenken... 0098


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #211 Gepost op: 29 juli 2010, 17:48:37
Ik vraag links en rechts ook wel eens een professioneel fototje op, na een inzet. Maar iedere dag tegen de wil gekiekt worden en op B-sites....of Y-sites gezet worden...stof tot nadenken..  >:D 098uo


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #212 Gepost op: 29 juli 2010, 17:50:32
Denk niet dat je erg sterk staat  :D Aangezien de foto's om de situatie gaan en niet om jou  0098 Of had je t liever andersom gezien? haha


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #213 Gepost op: 29 juli 2010, 17:50:59
Tja, wat zal ik zeggen... Weet je wat, ik laat het hierbij.
In jouw post bovenaan deze pagina gaat het om fatsoen, niet over wetten. Niet alle fotografen hebben dat fatsoen en dat is niet zomaar aan te leren. Aan de andere kant is het in de wet opgenomen dat de fotografen vrijheid hebben in het zich bevinden op een bepaalde plaats en naderhand foto's van die plaats te publiceren. Daarom heb je als hulpverlener maar te accepteren dat deze lui doen wat ze vinden dat ze moeten doen, daar heeft Tower-ladder gelijk in..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #214 Gepost op: 29 juli 2010, 17:52:00
Het wachten is uiteindelijk op een rechtzaak die door de één of de ander aangespannen wordt, zodat iedereen precies weet wat "zijn exacte plaats" in het geheel is. Alleen dan schep je echt duidelijkheid lijkt mij.

Maar laat vooral het eigen verstand boven alles gaan..  :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #215 Gepost op: 29 juli 2010, 18:00:55
Het wachten is uiteindelijk op een rechtzaak die door de één of de ander aangespannen wordt, zodat iedereen precies weet wat "zijn exacte plaats" in het geheel is. Alleen dan schep je echt duidelijkheid lijkt mij.

Maar laat vooral het eigen verstand boven alles gaan..  :)


Tja, eigenlijk is alles al duidelijk; op de openbare weg filmen etc. mag gewoon. Daar hebben HV-ers en wie dan ook zich maar bij neer te leggen.

Maar zodra iemand er hinder van gaat ondervinden en telkens door dezelfde(n) wordt gekiekt...zelfs tijdens niet-ter-zake-doende-inzetten zoals een besteld vervoertje of het schoonmaken van de brandweerwagen... ik weet 't niet.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #216 Gepost op: 29 juli 2010, 18:07:40
Je hebt natuurlijk altijd mensen die een keer beginnen. Als ik mijn (analoge) foto's van 25 jaar geleden terug zie bespeur ik ook enig enthousiasme. Van de andere kant; tegenwoordig heeft iedereen internet en kun je feilloos zien hoe je goede foto's moet kunt maken en wat men op de fora min of meer van je verlangt.

Edit: voor er weer mensen boos worden. ;)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #217 Gepost op: 29 juli 2010, 19:07:26
Even in het kort, ik heb geen fut (hoofdpijn!) om alles bijelkaar te rapen:

In 2006 heeft Rutger Castricum van Geen Stijl een incidentje gefilmd wat bij hun studio voor de deur gebeurde. Daarop is te zien dat de agenten niet gefilmd wilden worden.

Naar aanleiding van kamervragen heeft de toenmalige minister van BZK gesteld dat iemand in een overheidsfunctie op het gebied van privacy meer moet dulden dan een particulier omdat de persvrijheid vaak prevaleert.

Mijn interpretatie is dat een hulpverlener binnen de context van zijn/haar werk in beeld mag worden gebracht. Maar dan wel functioneel binnen de context! Ergo, een brandweerman aan het blussen, een ambulanceverpleegkundige die een slachtoffer helpt, een agent die verkeer regelt e.d. Een pasfoto van een agent valt daar dus buiten. Een brandweerman die na een inzet een sjekkie draait dus ook. Mensen op de rug fotograferen is vaak ook voldoende.
Uiteraard, als je de mensen kent dan kan er soms wat meer maar soms ook wat minder als je hun wensen weet. Zo zie je op mijn website foto's die je niet in de media zult zien en andersom laat ik foto's weg die té persoonlijk worden.
Uitzonderingen zullen blijven bestaan maar dat is voor risico van de fotograaf.

Overigens mag persvrijheid nooit betekenen dat je hulpverleners hindert (elke vrijheid kent verplichtingen). Andersom kunnen hulpverleners het fotograferen niet verbieden. Vandaar ook dat je een samenwerking op basis van ongeschreven regels hebt.

Rest nog de nieuwswaarde van een item. Brand, ongeval e.d. is nieuwswaardig. Een A1-rit of een onwel persoon in een woning is dat over het algemeen niet. Kan je het verbieden? Langs de weg filmen niet. Bij een woning misschien op basis van privacy maar daar is heel wat voor nodig.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #218 Gepost op: 29 juli 2010, 19:11:39
Ko, een HV-er kan niets verbieden.

Maar, als iemand stelselmatig door dezelfde persoon wordt vastgelegd, op de o.a. door jouw genoemde momenten, kan die HV-er aangifte doen van stalking. In het uiterste geval... (zal niet gauw gebeuren, maar het kan wel)

Of mis ik iets?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #219 Gepost op: 29 juli 2010, 19:19:04
Stalking is meer op één persoon gericht. Daarnaast heeft het meestal een ander doel namelijk iemand op de hielen zitten en er daarmee angst aan te jagen. Iemand die voor zijn hobby brandweerwagens volgt, desnoods vliegtuigen spot of unieke schepen op de gevoelige plaat vast probeert te leggen doet dus aan stalking.

Zou die kapitein van die beroemde vijfmaster ook gek worden van al die fotografen elke keer?