Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg

Auteur Topic: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg  (gelezen 64843 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #260 Gepost op: 29 juli 2010, 22:57:37

Nou dat gebeurt dus wel, vooral als de Brandweer om hulp gevraagd wordt staan ze er weer met zijn allen bovenop.Zie dit voorbeeld: http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/12-hulpverlening/3494-brandweer-assisteert-ambulancedienst  Doodzieke mensen, die echt niet zitten te wachten op al die belangstelling, familieleden die hun dierbare misschien wel voor de laatste keer het eigen huis zien verlaten. En dat wordt dan ook  nog op websites gepubliceerd en nog een verhaaltje bij verzonnen ook.  Hier is zeer zeker geen persbericht door de brw of ambuance  over uit gegeven omdat het gewoon geen nieuwswaarde heeft. De officiele fotografen zie je dan ook niet bij dit soort taken.En de brandweerman of ambulance broeder hoeft echt geen afdrukje van deze foto's hoor >:(
Kijk en zo krijg je langzaam een lichte irritatie als je ze weer ziet staan met de hesjes en foto en video camara´s.

Dan wordt het werk van de brandweer gefilmd/gefotografeerd en komt het slachtoffer totaal niet (herkenbaar) in beeld. Ik begreep uit het verhaal van Dinges dat hij met zijn ambulance voor een woning staat en dat fotografen dan kiekjes gaan maken van het slachtoffer op de brancard en dat op een site plaatsen. Dat is in mijn beleving heel wat anders.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #261 Gepost op: 29 juli 2010, 22:58:49
Dan hoef je dat niet te doen als je écht wel weet wat er daar binnen zich afspeelt, ik vind het onbeschoft

Het gebeurt vaker dat op zo'n moment de buren buiten komen staan die elkaar nooit/nauwelijks spreken. Vanzelf gaat het van het een op het andere onderwerp over, meestal merk je het zelf nieteens  O0


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #262 Gepost op: 29 juli 2010, 23:02:54
Dan wordt het werk van de brandweer gefilmd/gefotografeerd en komt het slachtoffer totaal niet in beeld. Ik begreep uit het verhaal van Dinges dat hij met zijn ambulance voor een woning staat en dat fotografen dan kiekjes gaan maken van het slachtoffer op de brancard en dat op een site plaatsen. Dat is heel wat anders
Het is wat anders, dat is waar. Toch vind ik het in hetzelfde hoekje met 'respectloos' behoren, omdat het gaat om bijv. een terminale patiënt die voor het laatst het huis uit gaat. Nieuwswaarde nihil, waarom überhaupt plaatsen?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #263 Gepost op: 29 juli 2010, 23:05:52
Het is wat anders, dat is waar. Toch vind ik het in hetzelfde hoekje met 'respectloos' behoren, omdat het gaat om bijv. een terminale patiënt die voor het laatst het huis uit gaat. Nieuwswaarde nihil, waarom überhaupt plaatsen?
Omdat de 112 fotografen van 14 met de camera dan kunnen laten zien op hun versgeperste .tk website met reclame pop ups om de 5 seconden, dat ze ergens bij waren. Het hoort inderdaad in het hoekje respectloos, volkomen mee eens! O0
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #264 Gepost op: 29 juli 2010, 23:10:27
Jij maakt toch ook ongevraagd foto's van mensen die dat mischien wel helemaal niet willen, en loopt toch ook achter de hulpverleners aan naar ongevallen enz. En dan kan je er niet tegen als iemand jou fotograveerd, en dat is dan maar meteen een Kneus??
Het soort volk zoekt elkaar op zulle we maar zeggen
Ik maak overwegend foto's van de situatie en speel niet op de persoon. Dat doet deze figuur wel. Dat is wat ik probeer te zeggen.
Verder is het voor mij werk en weet ik wat ik doe. De hulpverleners weten dat ze geen last van me hebben en diegenen van wie ik weet dat ze liever niet op de foto gaan laat ik er zoveel mogelijk buiten. Hooguit komen ze dan met hun rug op de foto.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #265 Gepost op: 29 juli 2010, 23:12:27
Dat mogen jullie vinden, we leven in een vrij land.  ;)

Ik heb een andere visie op 'respectloos'. Maar dat heeft vooral te maken met herkenbaar in beeld brengen e.d.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #266 Gepost op: 29 juli 2010, 23:22:43
Ik begreep uit het verhaal van Dinges dat hij met zijn ambulance voor een woning staat en dat fotografen dan kiekjes gaan maken van het slachtoffer op de brancard en dat op een site plaatsen. Dat is in mijn beleving heel wat anders.

Maar ook nog altijd zo medisch als die afhijsing die jullie geplaatst hebben.. Denk dat iedereen wel weet dat medisch gewoon geen nieuws is..


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #267 Gepost op: 29 juli 2010, 23:25:51
De nieuwswaarde van afhijsen patient meldingen is voor mij te laag om te gaan kijken/fotograferen.
Onlangs was er in Zoetermeer een melding afhijsen patient, maar dat was het gevolg van een schietpartij, en dan heeft het plots wél weer nieuwswaarde (de schietpartij dan hè). Maar ik ga de deur niet uit voor een melding van afhijsen patient.

In mijn eigen dorp Benthuizen kent iedereen me, weet waarvoor ik kom en weten wat ik doe. Dat heb ik geleerd, ik begon toen ik 10 was met een oude camera van mijn vader foto's te maken van meldingen in Benthuizen. Ik loop dus nu al 6 jaar met een camera om mijn nek, en vrijwel alle brandweermannen ken ik persoonlijk.
Tóén liep ik in de weg op sommige momenten, maar daar heb ik van geleerd en als ik nu in Zoetermeer kom weten bepaalde agenten wat ze aan me hebben. Ook hier wordt goed gedrag beloond en slecht gedrag ook, maar dat dan in negatieve zin. Soms moeten de goeden onder de kwaden lijden, maar dat zij zo.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #268 Gepost op: 29 juli 2010, 23:27:17
Maar ook nog altijd zo medisch als die afhijsing die jullie geplaatst hebben.. Denk dat iedereen wel weet dat medisch gewoon geen nieuws is..

Over de nieuwswaarde kan je van mening verschillen idd. Maar respectloosheid vind ik weer zo'n beladen term die even gemakkelijk er tegenaan wordt gekwakt om maar een zo'n sterk mogelijk statement te kunnen maken.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #269 Gepost op: 30 juli 2010, 00:47:43
Volgens de wet mag je op en vanaf de openbare wet fotograferen en filmen. Daar heb je dus rekening mee te houden.
Bij het publiceren van foto's en video zijn wel een aantal zaken van belang:
- Portretrecht: Wanneer de geportretteerde een wezenlijk belang heeft tegen publicatie, mag de foto pas na toestemming worden geplaatst.
- Personen in publieke taken moeten volgens rechterlijke uitspraken accepteren dat het bij hun werk hoort dat ze gefotografeerd en gefilmd kunnen worden.
- Het getuigt van respect om mensen die dat niet willen niet in publicaties te tonen. Dit is echter geen recht of plicht.. In het geval van een slachtoffer kan er sprake zijn van een wezenlijk belang voor de geportretteerde en kan dus voorafgaande toestemming nodig zijn.
- Nieuwswaarde telt ook nog mee; soms gaat het belang van het brengen van belangrijk nieuws boven dat van een individu. Dit kan echter door de Raad voor de Journalistiek of rechter achteraf worden getoetst.

Belangrijkste wat vaak wordt vergeten: Voor filmen en fotograferen op openbare weg bestaan geen beperkingen. Alleen voor het publiceren van het beeldmateriaal bestaan deze. (!)