Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg

Auteur Topic: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg  (gelezen 64748 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #330 Gepost op: 3 augustus 2010, 23:22:00
Denk dat de Plegen en de ACH's het wel kunnen bevestigen. Maar ik weet dat ambulance personeel bij aanrijdingen vaak foto's maken van de aanrijding zodat de behandelend arts goed kan inschatten hoe groot de klap is geweest.

Klopt helemaal.

Ik snap best dat het handig is om te weten hoe hard het ongeveer gegaan is, maar je kan toch ook een foto maken nadat het slachtoffer weggehaald is. Scheelt in dit geval een seconde of vijf,

Je bent erg druk met zo'n inzet. Wanneer er een moment komt dat je even snel een situatiefoto / impactfoto kunt schieten, moet je dat rap kunnen doen. Je gaat toch geen tijd staan te verliezen als dat niet nodig is?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #331 Gepost op: 3 augustus 2010, 23:54:47
Ik weet bijna zeker dat dit geen ambulance medewerker is. Alleen de broek is gelijk aan de overige leden. Denk inderdaad meeer aan een stagiare of een andere "meeloper", of misschein wel een niet in dienst zijnde collega. Maar hij maakt geen foto's van het wrak maar van de collega's met de patient op de brancard, vreemd???  0021
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #332 Gepost op: 4 augustus 2010, 00:00:30
Maar hij heeft wel weer handschoenen aan  ::)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #333 Gepost op: 4 augustus 2010, 00:41:45
Maar hij heeft wel weer handschoenen aan  ::)
Zijn collega's toch ook? Ken je de hele inzet? Het blijft altijd leuk om verhalen te verzinnen en conclusies te verbinden nav een foto zonder context.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #334 Gepost op: 4 augustus 2010, 01:03:27
Zijn collega's toch ook? Ken je de hele inzet? Het blijft altijd leuk om verhalen te verzinnen en conclusies te verbinden nav een foto zonder context.
Klopt, maar daaraan kun je dus wel zien dat hij met de patiënt bezig is geweest. Ik noem simpelweg de dingen die me opvallen :)

Toen ik stage liep op de ambulance, moest ik herkenbaar zijn. Ik had nog geen ambulance-outfit, dus kreeg ik de jas van een CGV'er. Wellicht dat dit ook hier gebeurd is: de stagiair met fotocamera moet herkenbaar zijn en daarom krijgt hij een broek die op de post ligt..?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #335 Gepost op: 4 augustus 2010, 03:12:46
Ok, ik dacht dat het je vreemd overkwam. Mijn laatste zin was niet specifiek op jou gericht trouwens.

Lijkt Fotojbz in het nauw gedreven door de reacties op fotografen dat hij een opmerking en die foto plaatst, of is hij juist (toevallig) goed ontopic?


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #336 Gepost op: 4 augustus 2010, 11:48:15
Ik weet bijna zeker dat dit geen ambulance medewerker is. Alleen de broek is gelijk aan de overige leden. Denk inderdaad meeer aan een stagiare of een andere "meeloper", of misschein wel een niet in dienst zijnde collega. Maar hij maakt geen foto's van het wrak maar van de collega's met de patient op de brancard, vreemd???  0021

Wat is daar vreemd aan?

Zo te zien loopt er iemand mee die foto's MAG maken van het ambulanceteam en de inzetten die zij doen. Het komt met enige regelmaat voor dat ambulancediensten een fotograaf inhuren om haar werk vast te leggen of dat een medewerker met goede reden vrijgemaakt is om te fotograferen. Foto's zijn meestal voor intern gebruik en kunnen bijvoorbeeld in jaarverslagen gebruikt worden. De ambulancewereld doet dit, de politie ook, de brandweer misschien ook en verder doen 100.000den bedrijven in Nederland dit.

Wat ik overigens wel vreemd vind, is dat deze fotograaf niet de voorgeschreven veiligheidsmiddelen draagt en gebruikt. Dus veiligheidsschoenen en reflecterende bovenkleding. Dat is dan ook weer geen reclame voor de ambulancedienst.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #337 Gepost op: 4 augustus 2010, 15:14:05

Lijkt Fotojbz in het nauw gedreven door de reacties op fotografen dat hij een opmerking en die foto plaatst, of is hij juist (toevallig) goed ontopic?

Beetje vreemde veronderstelling en als je het goed bekijkt ook een beetje een beschuldiging. Overigens, niets van wat ik tot dusver heb gelezen zal een fotograaf hier het idee geven dat ie in het nauw gedreven wordt. Integendeel, sommige beschuldigingen en vooroordelen zeggen meer over de ciritici dan over de fotografen. Dat er hulpverleners zijn die een hekel hebben aan fotografen en hun gefotografeer: so be it. Maar er ontstaat teveel een wij-zij sfeer en dat is nergens voor nodig. Juist degenen op fora als het HV-forum dragen de hulpverleners een warm hart toe. Dan is het jammer dat ze een beetje als ongedierte worden weggezet.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #338 Gepost op: 4 augustus 2010, 17:27:17
Beetje vreemde veronderstelling en als je het goed bekijkt ook een beetje een beschuldiging. Overigens, niets van wat ik tot dusver heb gelezen zal een fotograaf hier het idee geven dat ie in het nauw gedreven wordt. Integendeel, sommige beschuldigingen en vooroordelen zeggen meer over de ciritici dan over de fotografen. Dat er hulpverleners zijn die een hekel hebben aan fotografen en hun gefotografeer: so be it. Maar er ontstaat teveel een wij-zij sfeer en dat is nergens voor nodig. Juist degenen op fora als het HV-forum dragen de hulpverleners een warm hart toe. Dan is het jammer dat ze een beetje als ongedierte worden weggezet.

Ik ben kritisch over het feit dat er -zoals vaker is gebeurd- een foto wordt geplaatst zonder context, maar wel met bedenkelijke opmerkingen erbij. Waarbij de plaatser eigenlijk de aandacht wil omdraaien (pot/ ketel etc.). Daarom de vraag of Fotojbz genoeg had van de perskritiek en de, op de vorige pagina, aanwezige opmerkingen over eventuele wetgeving.
OF dat hij de foto had geplaatst in de lijn met de titel van het topic.

Ik heb geen hekel aan fotografen, alleen vind ik het wanneer het topic verdwaald in gissen en gokken door één foto.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #339 Gepost op: 4 augustus 2010, 18:00:55
Ik ben kritisch over het feit dat er -zoals vaker is gebeurd- een foto wordt geplaatst zonder context, maar wel met bedenkelijke opmerkingen erbij. Waarbij de plaatser eigenlijk de aandacht wil omdraaien (pot/ ketel etc.). Daarom de vraag of Fotojbz genoeg had van de perskritiek en de, op de vorige pagina, aanwezige opmerkingen over eventuele wetgeving.
OF dat hij de foto had geplaatst in de lijn met de titel van het topic.

Ik heb geen hekel aan fotografen, alleen vind ik het wanneer het topic verdwaald in gissen en gokken door één foto.

Bij de foto had in ieder geval de context moeten staan (Fotojbz, kan je daar alsnog voor zorgen?). En aangezien dit topic gaat over de beroepshouding van ambulancepersoneel lijkt de foto en de vraag goed in dit topic te passen.