Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?

Auteur Topic: Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?  (gelezen 12421 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #60 Gepost op: 10 april 2011, 17:23:56
Ik denk dat je van een vrijwilliger niet mag verwachten wat je van een beroepskracht mag verwachten. Zo vind ik het redelijk om van een beroepskracht te verwachten dat hij medisch gekeurd word, een toelatingstest aflegt etc. Ik vind het onredelijk om van een vrijwilliger vb. EHBO-er of SIMGA, te verwachten dat zij in topconditie zijn. Een sporttest, of een strenge medische keuring vind ik niet redelijk. Dat iemand niet zwaar kan tillen of maar 100 meter kan sprinten zul je als vrijwilligersorganisatie voor lief moeten nemen.

Je krijgt als vrijwilligersorganisatie gratis en voor niets arbeidsuren geschonken van de vrijwilliger. En vaak ook op de meest onlogische tijden! Daarom denk ik dat je als vrijwilligersorganisatie niet de luxe hebt om te gaan zeuren over lichamelijke prestaties van je vrijwilligers. Dat er bepaalde opleidingseisen gesteld worden vind ik meer dan terecht. Veiligheid moet voor iedereen gewaarborgd zijn. Maar ook in opleidingseisen vind ik het onredelijk om topprestaties van een vrijwilliger te eisen.

De eisen die gesteld worden aan SIGMA vrijwilligers vind ik op dit moment heel erg redelijk. Het GHOR en het NRK hebben wat mij betreft niet het recht om topprestaties te eisen van mij. Ik kom namelijk gratis en voor niets opdraven als mijn hulp gewenst is. Ze betalen misschien hooguit de benzine die ik verstook. Wie betaalt dan bijkomende kosten die mijn auto maakt om mijn reis te maken t.b.v. het vrijwilligerswerk? Ik zelf! Een auto rijdt echt niet kostendekkend voor € 0,19 cent per km!!!

Stel dat er strengere eisen aan mij als vrijwilliger gesteld worden. Bijvoorbeeld ik moet:
-vaker in de schoolbanken,
-een strengere medische keuring ondergaan,
-een sporttest afleggen,
-een psychologische test afleggen
- en nog veel meer…

Dan ga ik op een zaterdagavond nog eens 8 á 10 uurtjes schenken aan de organisaties waar ik vrijwilligerswerk voor doe. Omdat ik het leuk vind en omdat ik vrijwilligerswerk als nuttig zie. Ik kan ook commercieel werk verrichten op mijn vrije zaterdagavond dat is dubbelop kassa voor mij. Waarom zou het dan nog interessant zijn om vrijwilligerswerk te doen als men constant bij je komt zeuren om meer?

Non-profit of niet als je eisen wil stellen zul je moeten betalen. En dan niet een vrijwilligersvergoeding van 5 á 8 euro per uur maar gewoon marktconform net zoals voor beroepskrachten.

Het lijkt een beetje op mijn buurman die van mij een nieuwe fiets roze cadeau krijgt. En vervolgens vertelt die buurman dat hij liever een blauwe wil met een hulpmotortje.  ;D ;D ;D ::)

Moraal van het verhaal, Vuistregel 1 treed in werking: “wie betaalt die bepaalt”.  als vrijwilligersorganisatie moet je gewoon leren omgaan met beperkingen van je vrijwilligers. Wil je dat niet neem je gewoon beroepskrachten in dienst een o uren contract of oproepcontract bijvoorbeeld.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #61 Gepost op: 10 april 2011, 18:04:29
En mede om deze zaken die EHV-er benoemt winnen de commerciële organisaties steeds meer terrein in de evenementen wereld, zelfs opdrachtgevers zijn bereid meer te betalen voor een zekerdere hulpverlening.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #62 Gepost op: 10 april 2011, 18:13:15
Vaak zie je dat een organisatie een x-aantal handjes moet leveren.
En of dat nu een ehv-organisatie is of een andere vrijwilligerorganisatie maakt niet uit.
Je mag en moet kunnen verwachten als opdrachtgever dat deze organisatie op kennis, motivatie en inzet een bepaald niveau hebben.
Helaas komt het nogal eens voor dat er meer prio gegeven wordt aan de kwantiteit (handjes) dan aan de kwaliteit.
En dat vind ik een slechte zaak.
Want 99,9 % van de inzetten gaan zonder problemen, maar juist voor die 0,1 % moet je wel weten wat je moet doen.

Doe het goed, of doe het niet!
Nutteloos aanwezig zijn doe je maar in je eigen tijd.
En ik zie het ook waar ik bezig ben en mn hobby uitoefen...... kwantiteit is belangrijker dan kwaliteit.... :(

En natuurlijk mag en kan je ons niet vergelijken met de beroepskrachten, maar vrijwillig mag nooit vrijblijvend zijn.

Maar misschien zie ik de zaken te zwart/wit....of leg ik de lat te hoog....


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #63 Gepost op: 10 april 2011, 18:27:15
Ik denk dat je van een vrijwilliger niet mag verwachten wat je van een beroepskracht mag verwachten. Zo vind ik het redelijk om van een beroepskracht te verwachten dat hij medisch gekeurd word, een toelatingstest aflegt etc. Ik vind het onredelijk om van een vrijwilliger vb. EHBO-er of SIMGA, te verwachten dat zij in topconditie zijn. Een sporttest, of een strenge medische keuring vind ik niet redelijk. Dat iemand niet zwaar kan tillen of maar 100 meter kan sprinten zul je als vrijwilligersorganisatie voor lief moeten nemen.
.......
Non-profit of niet als je eisen wil stellen zul je moeten betalen. En dan niet een vrijwilligersvergoeding van 5 á 8 euro per uur maar gewoon marktconform net zoals voor beroepskrachten.

Moraal van het verhaal, Vuistregel 1 treed in werking: “wie betaalt die bepaalt”.  als vrijwilligersorganisatie moet je gewoon leren omgaan met beperkingen van je vrijwilligers. Wil je dat niet neem je gewoon beroepskrachten in dienst een o uren contract of oproepcontract bijvoorbeeld.
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie :).

Dat je aan een vrijwilliger geen eisen mag stellen omdat hij niet betaald vind ik geen sterk argument. Denk aan vrijwillige brandweer, politie en reservisten (dat is een ander soort vrijwillig dan EHBO, maar het principe is hetzelfde). Van een vrijwillige brandweerman mag je verwachten dat zijn conditie goed genoeg is om zonder beperkingen te kunnen deelnemen aan een inzet. Niet iedere EHBO'er is geschikt voor elke inzet. Als de EHV organisatie bijvoorbeeld veel motorcross doet, dan moeten de vrijwilligers wel in staat zijn om het werk te doen.

Dat 0,19 ct per km niet voldoende is en dat je op onlogische tijden moet komen opdraven, dat staat hier niet ter discussie. Dat wordt zeer gewaardeerd.

'Vrijwillig, maar niet vrijblijvend', Stammie zegt het ook al en er is daar al eens eerder over gediscussieerd hier op het forum. Niemand heeft hier over topprestaties gesproken, of over het stellen van eisen op het niveau van beroepskrachten. Het NRK wil graag mee kunnen in de markt. Dat betekent dat ook het de vrijwilligers daar op aangepast moeten zijn. Het Rode Kruis heeft in ieder geval veel kwantiteit. Kwaliteit is erg wisselend, en het Rode Kruis moet uitkijken niet te veel de rol van sociale werkplaats te willen vervullen in het veld van evenementenhulpverlening.

Om de moraal die je noemt even te herhalen: 'wie betaalt die bepaalt: dat geld ook voor de organisaties die bv het Rode Kruis inhuren. Dus zul je ook je diensten moeten aanpassen aan de markt. Helaas zijn er RK-afdelingen en EHV-verenigingen die nog steeds denken dat ze de sterke positie hebben om zelf de eisen te stellen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #64 Gepost op: 10 april 2011, 19:22:13
Keuringseisen voor vrijwilligers en beroeps die hetzelfde beroep of functie uitoefenen dienen gelijk te zijn.
Of het nu gaat om politie, brandweer, EHBO-ers of andere beroepen of functies.
Iedereen moet op een zelfde wijze inzetbaar zijn zonder restricties.

Juist besturen van EHBO verenigingen en NRK-afdelingen dienen zich te realiseren dat een "Dads Army" imago funest is voor het aanzien.
Vaak is het de angst van besturen om leden af te wijzen of angst om repliek te krijgen. Liever geen ruzie met oud-gedienden om de rust te bewaren. Funest.
Kwaliteit kan je bieden (naast een goede opleiding en oefeningen) als men EHBO-ers inzet die fysiek hun rol aankunnen en niet rondwandelen met een verbandtrommel op de rollator. (even oneerbiedig gezegd, maar niet als zodanig letterlijk bedoeld).
Iemand die door fysieke "omstandigheden" geen evenement als EHBO-er kan bijwonen, kan gerust een goede huis-tuin-keuken EHBO-er zijn/blijven.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #65 Gepost op: 10 april 2011, 19:27:38
Keuringseisen voor vrijwilligers en beroeps die hetzelfde beroep of functie uitoefenen dienen gelijk te zijn.
Of het nu gaat om politie, brandweer, EHBO-ers of andere beroepen of functies.


Joh, laat een gepensioneerde, of een beperkt iemand, of iemand die op wat voor manier dan ook wat minpuntjes heeft, lekker EHBO-en.

Iedereen snapt dat je iemand in een rolstoel niet op een motorcross evenementje moet neerzetten.(of achter de knoppen, dat kan dan weer wel) Maar diegene kan prima een blaar prikken o.i.d. Of een leuk gesprek aangaan.

Van een  agent, brandweermedewerker of ambumedewerker gelden gewoon hogere eisen. Omdat je ten alle tijden inzetbaar moet zijn, waar dan ook, in ons kikkerlandje.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #66 Gepost op: 10 april 2011, 19:51:32
Ik denk dat de meeste clubs wel pragmatisch zijn en de mensen op de juiste plaats neerzetten. Ik heb er ook niets op tegen als bij een verenging of afdeling mensen zitten met lichamelijke beperkingen. Maar je moet goed weten waar je ze inzet. Ze toch inzetten omdat je niet veel beters hebt? Dan toch maar eens nadenken of je wel aan de aanvraag van de organisator kan voldoen. Het gaat wel om goede zorg en in sommige gevallen om mensenlevens.

Voor sommige evenementen mogen best aanvullende eisen gesteld worden. Denk aan het al genoemde motorcross, maar bijvoorbeeld ook popconcerten, dance events en andere risico-evenementen. Helaas ligt dat nog steeds erg gevoelig in EHBO-land.

(ook het aanzien en de representativiteit speelt een rol, maar dat is weer een ander verhaal ;)...)


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #67 Gepost op: 1 mei 2011, 00:29:45
Vaak zie je dat een organisatie een x-aantal handjes moet leveren.
En of dat nu een ehv-organisatie is of een andere vrijwilligerorganisatie maakt niet uit.
Je mag en moet kunnen verwachten als opdrachtgever dat deze organisatie op kennis, motivatie en inzet een bepaald niveau hebben.
Helaas komt het nogal eens voor dat er meer prio gegeven wordt aan de kwantiteit (handjes) dan aan de kwaliteit.
En dat vind ik een slechte zaak.
Want 99,9 % van de inzetten gaan zonder problemen, maar juist voor die 0,1 % moet je wel weten wat je moet doen.


Gelukkig zit ik bij een afdeling, waar bij de grotere inzetten gekeken wordt wat er aan hulpverlening nodig is en hiermee bepalen we wat er aan vrijwilligers nodig is. Bij kleinere evenementen doet iedereen gewoon zijn EHBO taken. Bij de grotere evenementen kijken we toch best wel welke vrijwilligers aanwezig zijn en welke vaardigheden en ervaring we ingepland hebben.

Een oudere vrijwilliger die misschien niet fysiek alles goed aan kan, kan nog steeds heel waardevol zijn door zijn/haar ervaring te delen met jongere vrijwilligers.

Voor een aantal functies bij onze afdeling, hanteren we extra opleidingseisen. Chauffeurs voor voertuigen als voorbeeld.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken