diabetes mellitus

Auteur Topic: diabetes mellitus  (gelezen 4212 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

anna

  • Gast
Gepost op: 9 juli 2004, 20:51:59
hallo,

even een vraagje,

hoe heet het medicijn ok alweer dat je geeft aan iemand met een hyperglykemie, om te voorkomen dat iemand in een coma raakt????

alvast bedankt
anneke




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2004, 21:26:20
Raak je van een hyperglycaemie ook in coma?
Als ehv-er kun je weinig doen. Bij een hypoglycaemie kun je suiker geven. Maar vaak doet de patient dat zelf al.

RAdeR


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2004, 08:58:24
Ik denk dat het GlucaGen is.
Een oranje doosje met een spuit en een flesje die je moet mengen schudden en dan optrekken en inspuiten.
Dit ligt bij mijn moeder in de koelkast en moet toegedient worden als zij bewusteloos is.
Nu weet ik dus niet zeker of het voor een hypo of hyper is.


Effe navragen bij je huisarts en je weet het heel zeker

gr Bianca :D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


anna

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2004, 12:47:15
glugagen is voor als je eenhypo hebt als je dat gaat geven als iemand eenhyper heeft zal de bloedsuiker nog hoger worden dus dat is het niet. ik heb inmiddels het antwoord al. het is actrapid.

maar heel erg bedankt voor jullie reaties.

anneke


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2004, 22:04:15
Hoi

Je bedoeld : Insuline

actrapid is de snelst werkende insuline
er zijn verschillende soorten insuline, gemixed
snl en langzaam werkend


tara

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2004, 10:39:49
beetje laat.....

inderdaad insuline. Overigens heb je naast actrapid ook nog andere (wat veel wel zullen weten maar even voor anna) snelwerkende.
En daar heb je niet genoeg aan, dan zal je ook nog een langzaamwerkende moeten spuiten.


Maar eh die coma waar je het over hebt. Loopt wel los denk ik (ik weet dat het kan gebeuren), toen ik in het begin opgenomen werd had ik een bloedsuiker van 36 zonder in coma te raken dus......


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2004, 12:31:40
(...)
Maar eh die coma waar je het over hebt. Loopt wel los denk ik (...)

Nou, reken maar dat het vˇˇrkomt hoor! De hoogte van de bloedsuiker hoeft niet veel te zeggen: Ieder lichaam reageert anders op de hoogte van hun bloedsuiker. De ene patiŰnt zal bv bij 20 niets voelen, terwijl een ander al suf wordt...

Het is zelfs een levensbedreigende situatie, moetv zeker niet onderschat worden!

Bij een hyperglycaemie treden er complexe verschuivingen op in de electrolyten: Er wordt heel veel vocht uitgescheiden (bedenk dat iemand met een hyper ook veel moet plassen en dorst heeft), en de electrolyten worden door de war gestuurd. Vaak is een "hyperglycaemisch coma" daarom ook een IC indicatie!
De AED specialist van Europa


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2004, 22:03:36
Even nog ter aanvulling; Naast Actrapid bestaat er ook Humalog en Novorapid; dat zijn de kortswerkende insulinen die ik ken en deze worden ook toegepast in de insulinepompjes.
Echter, in de acute fase van een Hyperglycaemisch coma is de toediening van insuline niet ge´ndiceerd door een leek en zelfs niet door ambulancepersoneel.  (wij geven wel een lopend infuus)
Zo snel mogelijk naar het ziekenhuis is de beste optie.


Robert H

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2004, 22:18:38
Nou, reken maar dat het vˇˇrkomt hoor! De hoogte van de bloedsuiker hoeft niet veel te zeggen: Ieder lichaam reageert anders op de hoogte van hun bloedsuiker. De ene patiŰnt zal bv bij 20 niets voelen, terwijl een ander al suf wordt...

Het is zelfs een levensbedreigende situatie, moetv zeker niet onderschat worden!

Bij een hyperglycaemie treden er complexe verschuivingen op in de electrolyten: Er wordt heel veel vocht uitgescheiden (bedenk dat iemand met een hyper ook veel moet plassen en dorst heeft), en de electrolyten worden door de war gestuurd. Vaak is een "hyperglycaemisch coma" daarom ook een IC indicatie!

U bent dan ambulanceverpleegkundige, maar ik wil toch even sterk de aandacht richten op de HYPO of te wel te laag bloedsuiker.

Mijn vader ondervind dat aan den lijfe en mijn ervaringen over hem is dat je eerder zorgen zou moeten maken met een hypo dan een hyper.
Het komt zo nu en dan voor dat hij gewoonweg zwetend
op de bank of stoel zit en gewoon weg de neiging heeft om het bewustzijn te verliezen.


Hij moet continue zijn suiker in de gaten houden en is,

 behoorlijk afgevallen.
 (hij was te zwaar, en is bovendien hartpatient).
Sinsdien moest hij de dosering insuline behoorlijk aanpassen, doet hij dat niet dan daalt z'n bloedsuiker zodanig dat hij dan in een hypo raakt en vervolgens, wat al een paar keer gebeurd is, het bewustzijn verliest.
Hij heeft het nu wel onder controle, maar een te laag bloedsuiker en hartpatient........ ::)


tara

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2004, 23:01:11
Ik bedoelde ook niet dat het niet kan, ik weet dat het kan (heb het zelf nog nooit gehad maar ik weet dus wel dat het kan).

Dan reageer ik er blijkbaar wat minder erg op want naast die 36 is het ook eens 32 en 28 geweest (beide keren door koorts :(). Ik moet wel bekennen dat ik er dan vanuit ging dat het nog hoger moet zijn om in een coma te raken (hoewel 36 toch al behoorlijk is :-\)

Maar goed, inderdaad loop je meer kans op een hypo dan een hyper.

Het ging er mij alleen even om dat ik dacht dat het dan hoger moest zijn dan 36 (omdat er bij mij ook niks gebeurd was).
Dank voor de uitleg  :-*    ;D