TIS 3.1 Trein door winkelstation - Stavoren 25-07-2010

Auteur Topic: TIS 3.1 Trein door winkelstation - Stavoren 25-07-2010  (gelezen 13965 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #20 Gepost op: 27 juli 2010, 17:17:28
Ook bevat elke trein een ATB (automatische treinbeïnvloeding), na de ,,spoorwegramp Barendrecht'' werd dit verplicht in alle treinen die op Nederlands grondgebied rijden/rijden voor werkzaamheden. Meestal grijpt de ATB in als je te hard rijdt, en wordt er geremd. Tijdens werkzaamheden blijft dit ook aanstaan, dus zou het moeten in hebben gegrepen. Maar een combinatie van dik 100m en een massa van dik 100ton, dat stopt ook niet voor een stootblokje van oude spoorstaven met oude spoorbielzen.

Was de ATB wel in werking op de lijn, of was deze buiten dienst ivm de werkzaamheden? En ATB werkt toch niet onder de 40 km per uur? Ik kan mij voorstellen dat de werksnelheid van zo'n trein in of onder die 40 km per uur ligt.
Enfin, de verschillende inspecties zullen het wel uitzoeken, zoals hier: http://www.ivw.nl/Images/Onderzoeksrapport%20Spoorstaafslijptrein%20passeert%20stoptonend%20sein%20en%20rijdt%20een%20wissel%20open%20te%20Zwolle%20op%2011%20juni%202007_tcm247-240671.pdf


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #21 Gepost op: 27 juli 2010, 17:32:52
ATB grijpt niet in onder de 40 km/h. Daarvoor is ATB-NG (nieuwe generatie) nodig, hetgeen nog niet is geïmplementeerd.

De trein moet wel sneller dan 40km/h hebben gereden, ook naar oordeel van omstanders. Anders is er ook niet zo'n ravage, we wachten het onderzoek maar af.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #22 Gepost op: 27 juli 2010, 17:56:18
Ben er wel wat in thuis, maar weet niet alles. In ieder geval weet ik dat er op een buitenlandse trein/stoomtrein met machinisten die het traject niet kennen een ,,pilot'' meegaat, dit persoon verteld dat er hier een overweg is, hier remmen en optrekken, etc. Ook hier was dit het geval, waarschijnlijk is er iets gebeurd dat niet de bedoeling was en reed de trein door de watersportwinkel.

Ook bevat elke trein een ATB (automatische treinbeïnvloeding), na de ,,spoorwegramp Barendrecht'' werd dit verplicht in alle treinen die op Nederlands grondgebied rijden/rijden voor werkzaamheden. Meestal grijpt de ATB in als je te hard rijdt, en wordt er geremd. Tijdens werkzaamheden blijft dit ook aanstaan, dus zou het moeten in hebben gegrepen. Maar een combinatie van dik 100m en een massa van dik 100ton, dat stopt ook niet voor een stootblokje van oude spoorstaven met oude spoorbielzen.


http://www.somda.nl/forum/8893/Speno-trein+door+juk+te+Stavoren+25+juni/


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #23 Gepost op: 27 juli 2010, 18:53:47
Treinen Speno geweerd na 'Stavoren'
Update: dinsdag 27 jul 2010, 18:10

Treinen van het Italiaanse bedrijf Speno mogen niet langer in Nederland rijden. Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat besloten. Zondag reed een trein van Speno door het stootblok op het station van Stavoren. Daarna boorde de trein zich door een winkel. De IVW vindt dat treinen van Speno pas weer mogen rijden als de veiligheid is gegarandeerd. De onderhoudstreinen van Speno zijn vaker betrokken geweest bij ongelukken. Zo reed een spoorslijptrein in 2007 een wissel kapot in Zwolle. De bergingswerkzaamheden in Stavoren duren nog zo'n drie dagen. De trein gaat voor onderzoek naar Duitsland.

http://nos.nl/artikel/174623-treinen-speno-geweerd-na-stavoren.html


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #24 Gepost op: 27 juli 2010, 21:46:37
Daarvoor is ATB-NG (nieuwe generatie) nodig, hetgeen nog niet is geïmplementeerd.
En hier corrigeer ik even mijn eigen posting.  :D
Op een aantal trajecten is ATB-NG wel geïmplementeerd en laat nou net Stavoren-Leeuwarden een van die trajecten zijn.

De trein moet wel sneller dan 40km/h hebben gereden, ook naar oordeel van omstanders. Anders is er ook niet zo'n ravage, we wachten het onderzoek maar af.
Gezien de afstand waarover de trein doorgetetterd is, lijkt het mij inderdaad wel aannemelijk dat de trein meer dan 40 km/h heeft gereden.


Bronnen m.b.t. ATB: Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB_Nieuwe_Generatie

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_treinbe%C3%AFnvloeding
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB_Eerste_Generatie
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB_Eenvoudig
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB-plus
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB-plus-plus
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB-Vv


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2010, 21:57:17
Maar een combinatie van dik 100m en een massa van dik 100ton, dat stopt ook niet voor een stootblokje van oude spoorstaven met oude spoorbielzen.

Als we dan toch aan het corigeren zijn het gewicht van de trein was 2 x 80t + 6 x 40t = 400 ton. Deze is 100m doorgeschoten. Als je nou de wrijvingsweerstand weet kan je uitrekenen hoe hard de trein gereden heeft.... We kunnen ook gewoon afwachten want op een gegeven moment komt hier precies te staan wat er gebeurd is:
http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/afgerond/sector/railverkeer/


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #26 Gepost op: 27 juli 2010, 22:15:12
Verstandig afwachten dus, zo ik eerder schreef!

Maar voor de geintresseerde;

Een slijptrein is een speciale machine, voortgetrokken door een locomotief, waarmee het profiel van de spoorstaven na slijtage weer in de juiste vorm wordt gebracht. Dit gebeurt niet alleen bij treinvervoer, maar ook bij de rails voor trams bijvoorbeeld, dan wordt de machine een slijptram genoemd.

De slijptrein heeft om te kunnen slijpen een set slijpschijven onder de trein. Met een lasersysteem wordt het profiel gecontroleerd, en indien nodig rijdt de slijptrein een aantal malen heen en weer over de rails. Daarbij rijdt de trein stapvoets. Tijdens het slijpen komt een vonkenregen vrij, die vooral 's nachts goed zichtbaar is. Door de vonken kan soms brand ontstaan in bijvoorbeeld de berm van de spoorlijn. Bij droog weer wordt er daarom vanuit de trein water gesproeid.

De slijptreinen kunnen lang zijn, ze bestaan dan uit meerdere modules met slijpschijven. Een lange trein met meer modules hoeft minder vaak heen en weer te rijden dan een kortere trein. Voor speciale toepassingen bestaan er korte slijptreinen, die bijvoorbeeld de rails bij wissels, overwegen en bruggen kunnen slijpen.

In Nederland wordt meestal tijdens de nacht geslepen, om het treinverkeer zo min mogelijk te hinderen. Overdag wordt een slijptrein meestal neergezet op een emplacement, waar de slijpschijven schoongemaakt of vervangen worden. Een bedrijf dat dit soort gespecialiseerde werktreinen ontwerpt en exploiteert is Speno, gevestigd in Zwitserland.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slijptrein


katertje2009

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #27 Gepost op: 28 juli 2010, 11:01:31
In Stavoren is de berging afgerond  van de trein die zondag doorgeschoten  
 was.De locomotief en acht wagons,die voor een deel in elkaar gevouwen waren,
 zijn losgezaagd en op pontons gehesen. Ze worden naar de Italiaanse eigenaar  
 teruggebracht voor onderzoek.De treinen van en naar Stavoren rijden weer.De    
 Onderzoeksraad voor Veiligheid doet onderzoek naar het ongeluk.            
                                        
bron: headlines.nos.nl


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 28 juli 2010, 11:09:51
Verouderde seinen op rampspoor Stavoren
STAVOREN - Het spoor bij Stavoren, waar zondagavond een trein dwars door een winkel reed, is voorzien van een oud systeem van seinborden. Ook de automatische treinbeveiliging werkte niet. Er staan geen brandende oranje of rode seinen, maar drie borden die 's avonds niet zijn verlicht, schrijft het AD.

Dat blijkt uit het officiële spoorschema van spoorbeheerder Prorail dat in bezit is van deze krant.  Dit oude seinbordensysteem wordt nog amper toegepast op reguliere spoorlijnen in Nederland.

De borden, op ongeveer één kilometer van Stavoren, dienen als  oranje sein: de trein moet langzamer gaan rijden om op tijd stil te staan bij het volgende rode sein. Stavoren heeft echter geen rood sein: op het stootblok staat een stopbord. Ook onverlicht.

In plaats van te letten op oranje en rode seinen, moesten de machinisten in Stavoren letten op de onverlichte borden. De kans is groot dat de machinisten de borden hebben gemist. Het ongeval gebeurde 's avonds laat. De trein is vermoedelijk met hoge snelheid door het stootblok gereden.

Na het missen van de seinborden greep ook het systeem van automatische treinbeïnvloeding (ATB) niet in, omdat er op de trein en in het spoor bij Stavoren twee verschillende versies van ATB worden gebruikt. Hierdoor is het mogelijk dat een trein na het missen van seinen of borden met hoge snelheid doorrijdt.

Om zonder werkende treinbeveiliging te rijden, hebben werktreinen een ontheffing nodig van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, bevestigt een woordvoerder van Prorail. "Een gebruikelijke procedure. Of en hoe die ontheffing is gegeven, is deel van het onderzoek.''

Op dit type werktreinen zit een goedkopere versie van treinbeveiliging, die is geïnstalleerd nadat een trein van dit type eerder betrokken was bij een ongeval in Zwolle in juni 2007, blijkt uit documenten van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De Inspectie vond het toen voldoende dat werktreinen worden uitgerust met 'een vereenvoudigde vorm van ATB', meldt het officiële  onderzoeksrapport. Dit vereenvoudigde systeem werkt niet op het spoor bij Stavoren en op veel andere sporen in het noorden en oosten van het land.

De werktrein kwam zondag uit Rotterdam en is tot aan Zwolle getrokken door een locomotief die wél een werkend veiligheidssysteem had, melden bronnen uit de spoorwereld. Was deze locomotief met de werktrein doorgetreden naar Stavoren, dan had het ongeval niet kunnen plaatsvinden. Waarom de werktrein het laatste stuk zelf heeft gereden, zonder beveiliging, is niet duidelijk. Dat is onderdeel van het onderzoek, maar het is volgens de spoorbeheerder niet in strijd met de regels. De inspectie heeft inmiddels de veiligheidsvergunning van aannemer BAM ingetrokken. De werktrein reed onder supervisie van BAM.

Bron: AD.nl


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #29 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:38:37
Slijptreinen Speno mogen weer rijden
Uitgegeven: 4 augustus 2010 22:40
Laatst gewijzigd: 4 augustus 2010 22:40

DEN HAAG - De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft BAM Rail toestemming gegeven om weer treinen van Speno in te zetten in Nederland.

Anderhalve week geleden reed een slijptrein van Speno in Stavoren door een stootblok en ramde dwars door een watersportwinkel. De ravage was enorm.

De inspectie verbood daarop de inzet van werktreinen van het Zwitserse bedrijf. Dat is nu onder voorwaarden weer toegestaan, aldus een woordvoerster van de IVW woensdag.

Aan de toestemming zijn wel voorwaarden verbonden. Zo moet de machinist op de locomotief van de werktreinen Nederlands sprekend zijn en moet de loc voorzien zijn van het automatische remsysteem ATB.

Spoorbeheerder

BAM Rail laat in opdracht van spoorbeheerder ProRail de spoorstaven in Nederland slijpen. BAM heeft dat werk uitbesteed aan het Zwitserse Speno. Sinds het verbod van de inspectie lag het slijpwerk volkomen stil. Het railbedrijf had eind vorige week de inspectie en voorstel gedaan om onder voorwaarden weer te mogen rijden met de Speno-treinen. De IVW heeft dat verzoek gehonoreerd.

Het onderzoek naar de oorzaak van het treinongeval in Stavoren loopt nog.

© ANP