KNRM Harlingen krijgt boete na slepen

Auteur Topic: KNRM Harlingen krijgt boete na slepen  (gelezen 43026 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2010, 23:02:40
Sinds de politie bij het van de ondiepte trekken van een jacht het complete railingwerk lostrok mag de KLPD niet meer slepen.
Dit is een verzekeringskwestie, de schade wordt niet vergoed op het moment dat er geen sprke is van nood. Ik begrijp best dat het cowboy gevoel te liijden heeft onder het besef dat er zelfs voor de KNRM regels zijn die nageleefd dienen te worden. Zo onzinnig is dat niet. Zelfs werd het afgelopen weekend de KNRM over 16 toegesnauwd door de KLPD dat vol gas naar een boot met motorpech scheuren "overdreven gevonden werd". Ook dat is natuurlijk belachelijk, die jongens zijn ook maar gewoon bezig met hun hobby.

Edelachtbare, het was nodig voor de uitoefening van onze taak dat wij op deze zondagmiddag vol gas met flitser over het Gooimeer bleven scheurden, ook al hadden de collega's van de reddingsbrigade al gemeld dat het jacht reeds los was. Wij zijn van de KNRM, en die reddingsbrigade kan zoveel melden. Wij zijn verantwoordelijk voor de hulpverlening en dienen ons persoonlijk ervan te overtuigen dat zij de situatie juist hebben ingeschat en gerapporteerd, tot die tijd knallen wij gewoon door.
Weet U dan niet dat wij van de KNRM zijn en dat regels niet voor ons gelden?

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2010, 09:02:49
Is er op de randmeren eigenlijk een maximum snelheid van kracht?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2010, 11:20:47
Weet iemand de plaats van het incident en de plaats van de haven waar de boot met storing is binnen gebracht? Is dit de dichtsbijzijnde haven?
(...)

Iemand?


weetniet

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2010, 11:31:21
20 km in de vaargeul en 9 km per uur daarbuiten


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2010, 11:34:42
Is er op de randmeren eigenlijk een maximum snelheid van kracht?

jazeker, in de vaargeul mag je 20, daarbuiten 9.

Hard varen door de vaargeul is gekkenwerk, dus als het gas er op gaat vaar je er een eind naast.

Zou je onterecht hard varen dan vaar je al snel 60 km of meer te hard en daar krijg je dan een pv voor. Als de KNRM dat overkomt zal iedereen weer verontwaardigd zijn.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2010, 12:28:55
hij lag net benoorden Breezanddijk in een geultje dus dat is ongeveer halverwege de dijk,dus de keuze om hem naar Harlingen te brengen was niet zo vreemd


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #17 Gepost op: 27 juli 2010, 12:34:47
En wat de snelheid betreft dat was bij mij niet bekend. Maar 20 km met een grote rib door een vaargeul lijkt mij ook hinderlijk voor de overige scheepvaart,lijkt me dat je dan een goede tussenweg zal moeten nemen maar dat geldt natuurlijk voor een ieder niet alleen voor de KNRM


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 27 juli 2010, 13:00:16
En wat de snelheid betreft dat was bij mij niet bekend. Maar 20 km met een grote rib door een vaargeul lijkt mij ook hinderlijk voor de overige scheepvaart,lijkt me dat je dan een goede tussenweg zal moeten nemen maar dat geldt natuurlijk voor een ieder niet alleen voor de KNRM

Als we een snelle- en niet stationair varende patrouille doen varen wij 30 km per uur, net in plané in de vaargeul. Niemand heeft daar problemen mee, iedereen zegt ons dan nog vriendelijk gedag. Zouden wij 20 gaan varen worden de mensen wel boos, wij veroorzaken dan een enorme golf, (zoiets als de NW altijd doet) en je tank is zomaar leeg. 30, 35 km per uur wordt door alle toezichthouders geaccepteerd als zijnde de ideale snelheid. Ik vind het niet juist dat er door alle partijen (ook door JSH) vol gas gegeven wordt, ongeacht de omstandigheden en de aard van de melding. Dit getuigd van weinig inzicht en het ontbreken van inschattingsvermogen.
Er is sprake van de P2000 meldingen na 2014 van encrytie worden voorzien. Als daarmee de angst verdwijnt dat de drenkeling/boot in nood afgepakt gaat worden zal men wat minder roekeloos gaan varen hoop ik.

Henk (die zondag van 10.30 - 18.30 uur 7 liter gebruikt heeft ŕ 1,2 liter per uur met 200 PK)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #19 Gepost op: 27 juli 2010, 15:13:19
lekker offtopic: kan het zijn dat ik je zondag heb gezien Henk?
Bij Almere was het een enorme drukte met RIB's, BZK-vletten en wat al niet meer.
RB Almere, Blaricum en Huizen waren er in ieder geval en ook de NW kwam nog lekker golvend voorbij.

Er was iets te doen met kano's ofzo?

Ik kwam voorbij als schipper op onderstaande combinatie:



 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch