gasslang

Auteur Topic: gasslang  (gelezen 7160 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

McFozzy

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2004, 13:29:00
Ik vind het ook heel normaal dat een verhuurder de geiser/cv onderhoud en dan ook naar de gasslang kijkt.

Waar ik het over had was het controleren van woningen in het algemeen, door de overheid. Dit moet dan gebeuren door toezichthouders. Een toezichthouder heeft veel rechten alleen woningen vormen voor veel toezichthouders (o.a. brandweer) een probleem omdat ze hier alleen met toestemming van de bewoner naar binnen mogen.

Ik denk dat dat binnenkort in Eindhoven geregeld is: Zie onderstaand artikel van omroep brabant:
NRE Eindhoven zet keurmeesters in  

EINDHOVEN - Energiebedrijf NRE in Eindhoven heeft de afgelopen weken monteurs opgeleid die woningen moeten gaan keuren. De monteurs deden woensdag examen en zijn nu in staat de gas- en elektriciteitsinstallaties van huizen te controleren.

Volgens het NRE zijn de keurmeesters hard nodig, want vorig jaar bleek dat drie kwart van de woningen in Eindhoven niet door de keuring kwam. Bij sommige huizen werd het gas toen meteen afgesloten.

woensdag 28 juli 2004


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #11 Gepost op: 31 december 2004, 00:42:57
Citaat
Over op bezoek bij burgers gesproken. Hier heb je niets te zoeken vanuit je functie. Je mag vragen of je binnen mag komen maar je kan er weinig aan doen. De Nutsbedrijven kunnen een gas aansluiting afsluiten als het echt gevaarlijk is.

McFozzy,

Het betreden van woningen is wel toegestaan door de brandweer mits de gemeente de betreffende ambtenaar op grond van de Woningwet heeft aangesteld als toezichthouder!!!

 
 Artikel 100
1.
Het gemeentebestuur voorziet in het bouw- en woningtoezicht, dat in elk geval tot taak heeft:
a.
het onderzoeken van de staat van de volkshuisvesting in de gemeente, waaronder begrepen het wonen in woonwagens op standplaatsen, en het aangeven van middelen tot verbetering daarvan;
b.
het binnen de gemeente uitoefenen van toezicht op de naleving van de bij of krachtens deze wet gegeven voorschriften en
c.
het verrichten van andere werkzaamheden in verband met de uitvoering van deze wet.
2.
Met de in het eerste lid, onderdeel b, bedoelde taak zijn belast de bij besluit van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren.
3.
Toepassing van bestuursdwang bestaande uit het stilleggen van bouw- of sloopwerkzaamheden indien wordt gebouwd of gesloopt in strijd met de bij of krachtens deze wet gegeven voorschriften, vindt slechts plaats in bij de bouwverordening aangewezen gevallen en overeenkomstig daarbij gegeven voorschriften.
4.
Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen voorschriften worden gegeven omtrent het uitoefenen van toezicht op de naleving van de bij of krachtens de in artikel 2 bedoelde algemene maatregel van bestuur gegeven voorschriften.
5.
De krachtens het tweede lid aangewezen ambtenaren zijn bevoegd met medeneming van de benodigde apparatuur een woning binnen te treden zonder toestemming van de bewoner.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #12 Gepost op: 31 december 2004, 12:06:31
Shave dit betekent niet dat je de woning mag betreden indien de aanwezige bewoner hiervoor geen toestemming geeft. Deze heeft namelijk recht op privicy. Hiervoor heb je dan een toetredingsbevel nodig welke wordt ondertekent door de burgemeester. Indien de bewoner dan nog geen toestemming geeft kun je de politie inschakelen om je toetreding te verschaffen. De regelgeving is bedoeld om binnen te treden als er niemand aanwezig is. Dit betekend niet dat je je toegang mag verschaffen. Dus deuren forceren of een ruitje intikken. Het betekend dat je de woning in mag gaan indien deze geopend is. Anders doe je er verstandig aan om weer met de politie aan de deur te verschijnen inclusief toetredingsbevel.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #13 Gepost op: 31 december 2004, 12:37:55
Mus,

In geval van een brandonveilige situatie ben je op grond van het bovenstaande gemachtigd op te treden ook zonder toestemming van de bewoners. Je gaat inderdaad geen braak plegen!!!!

Dat het wel verstandig is dit in overleg met de politie te doen in geval de bewoner hier niet van gediend is is een ander verhaal maar de mogelijkheden zijn er plentie.......

Zo hebben wij vaak "hete" controles. De eigenaar kan je dan niet weigeren en doet die dat wel dan hebben we de afspraak met de politie om direct assistentie te verlenen en te zorgen dat wij zonder kleerscheuren binnenkomen en daar komt geen toetredingsbevel aan te pas.


Rene112

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 31 december 2004, 16:40:55
Mus,

In geval van een brandonveilige situatie ben je op grond van het bovenstaande gemachtigd op te treden ook zonder toestemming van de bewoners. Je gaat inderdaad geen braak plegen!!!!

Dat het wel verstandig is dit in overleg met de politie te doen in geval de bewoner hier niet van gediend is is een ander verhaal maar de mogelijkheden zijn er plentie.......

Zo hebben wij vaak "hete" controles. De eigenaar kan je dan niet weigeren en doet die dat wel dan hebben we de afspraak met de politie om direct assistentie te verlenen en te zorgen dat wij zonder kleerscheuren binnenkomen en daar komt geen toetredingsbevel aan te pas.

Het binnentreden in woningen is 'hele andere koek' dan het binnentreden in andere gebouwen!

In mijn Zandvoortse verleden heb ik geprobeerd om e.e.a. te onderzoeken om te kunnen binnentreden in woningen waarvan wij het vermoeden hadden dat er aan meer dan 4 personen logies werd verstrekt....

Dit is zeker geen eenvoudige zaak, en de mogelijkheden zijn vrij beperkt.....

Nederlanders hebben nog altijd het recht om in hun eigen woning dood te gaan door brand ;)  Daarom worden niet zo zware eisen aan de brandveiligheid in woningen gesteld.....


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #15 Gepost op: 31 december 2004, 16:50:20
Fijn om te lezen dat we op dezelfde golflengte zitten.
Met een goed gesprek kom je vaak verder dan met een bevel.   ;D
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 31 december 2004, 16:55:38
nu we het toch over binnentreden hebben,hoe is het gesteld als je bij een wateroverlast wordt geroepen in een flat.En het water komt in stralen van de bovenburen vandaan,is dat een kwestie ten alle tijden politie erbij laten komen?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #17 Gepost op: 31 december 2004, 16:57:26
Mus,

Ik zeg ook dat het zinvoller is om in goede orde de woning te betreden maar dat er wel de mogelijkheden zijn om het toe te passen mits de gemeente alles goed geregeld heeft met betrekking tot de bevoegdheden.

Een collega van mij was laatst op controle in binnenstad en kwam daarbij op een brandonveilige situatie in een drieverdiepingen tellend pand boven het te controleren pand. Hij is hierna gelijk de woningen gaan inspecteren wat erin resulteerde dat er op last van de gemeente spoedeisende bestuursdwang is toegepast in verband met het verbeteren van de situatie. Niet voldoen aan de eisen van de gemeente zou in het ergste geval ontruiming tot gevolg hebben. Hoezo niks te zoeken in woningen?

Ik kan je verzekeren dat we binnen nu en enkele jaren de nadruk meer gaan leggen op woningen dan op bedrijven waar niet of nauwelijks risico's zitten verbonden. Om panden te controleren heb je geen gebruiksvergunning voor nodig maar je moet handhaven op die plaatsen waar het risico zit en niet in een kantoorpand of wat dan ook.

Wij starten binnenkort al met een iventarisatie hoe het met de woningrookmelder is gesteld en of ze nog steeds voldoen aan de eisen........

De meeste slachtoffers vallen per slot van rekening nog steeds in de eigen woning en daar doen we het minst aan dus daar valt nog een flinke slag te slaan, en die komt er aan let maar op!!!

Het hele gebruiksvergunningen verhaal gaat binnenkort op de schop en de prioriteiten komen dan op veel andere plaatsen te liggen !!!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #18 Gepost op: 31 december 2004, 16:59:11
Citaat
nu we het toch over binnentreden hebben,hoe is het gesteld als je bij een wateroverlast wordt geroepen in een flat.En het water komt in stralen van de bovenburen vandaan,is dat een kwestie ten alle tijden politie erbij laten komen?

Lijkt me wel Peter,

Zo kun je nadien nooit aansprakelijk worden gesteld! Indien spoedeisen kun je wel al binnentreden maar volgens mij is bij repressief optreden de brandweer sowieso vrijgesteld om binnen te treden maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen??


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 31 december 2004, 17:01:39


Lijkt me wel Peter,

Zo kun je nadien nooit aansprakelijk worden gesteld! Indien spoedeisen kun je wel al binnentreden maar volgens mij is bij repressief optreden de brandweer sowieso vrijgesteld om binnen te treden maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen??
nou vandaar,een wateroverlast is een represieve inzet.Maar weer niet spoedeisend,(althans niet voor ons ;D ;) )Dus vandaar mijn vraag