Ervaringen met REDREG

Auteur Topic: Ervaringen met REDREG  (gelezen 9648 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

T-J

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 26 september 2004, 11:44:43
Beste Peter, wat betreft de multi-user omgeving heb je gelijk. Echter, het zou op dit moment niet de moeite waard zijn veel tijd (wat we overigens voor die schoolopdracht helemaaaaaal niet hadden) te steken in een dergelijke multi-user omgeving.

- Hoogstwaarschijnlijk hebben de meeste brigades niet de kennis in huis om iets ingewikkelders dan het huidige RedReg te installeren.
- Daarnaast kan RedReg op een eenvoudige, goedkope en vaak gratis verkrijgbare PC worden gebruikt; ideaal voor in een posthuis dus.
- Veel brigades hebben vooralsnog geen beschikking over een permanente internetverbinding of LAN/WAN... op lokatie, waardoor een multi-user systeem weinig gebruikt zal worden.
- Voor RedReg hebben wij bij aanvang van het project projectgrenzen gesteld (in overleg met de bond en enkele brigades). Hierbij is het doel van RedReg gesteld op het registreren van hulpverleningsgegevens/bewakingsgegevens ten behoeve van de brigade (voor gebruik in verslagen, voor communicatie naar gemeenten, sponsoren, media) en ten behoeve van RedNed voor het vergemakkelijken van het aanleveren van de gevraagde bewakingsgegevens. (Ons werd verteld dat de gegevens zoals in RedReg kunnen worden geregistreerd nog zeer vaak met de hand op papier worden vastgelegd!)

Ik ben het met je eens dat een omgeving die jij beschrijft technisch veel mooier is, maar het heeft mijns inziens op dit moment nog geen grote "afzetmarkt", omdat de meeste brigades niet beschikken over eerdergenoemde netwerkmogelijkheden, PDA's, mid-end (of zelfs high-end) systemen.

Tegen de tijd dat dit wel het geval is, is het natuurlijk zeker de moeite waard na te denken over een nieuw RedReg-achtig systeem! 8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 26 september 2004, 12:21:42
Ik wil niets af doen van jullie "schoolopdracht " en jullie inzet voor de deze redned applicatie..

De huidige situatie van strandreddingsbrigades vind ik eigenlijk niet meer kunnen. alle goede initiatieven die richting proffesionalisering gaan krijgen mijn volste support..

Ik had graag gezien, dat er ook voor deze applicatie, geen schoolopdracht was, maar mede geinitieerd door de partijen die ook in de toekomstige veiligheidsregio's samen werken. Om 1 applicatie te maken die voor alle OOV-partijen dit soort zaken oppakt..met maatwerk modules..

Ik kom afgelopen weken bij alle partijen die bij nationaal congres rampencoordinatie (15 september) in Ede zijn geweest.
je raad het al.
Er was weer eens niemand van de reddingsbrigades aanwezig. wel bijvoorbeeld van de KNRM.

Daar hebben we het over allerlei informatiesystemen gehad voor de OOV-sector..  En daar zie dat Politie, Ambulance en Brandweer allerlei gezamelijk initiatieven nemen, ook voor de operationele activiteiten op het strand.. Daar had dus iemand van Reddingsbrigades moeten zijn. die daar aansluiting bij had gezocht..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 26 september 2004, 12:29:42
En daar zie dat Politie, Ambulance en Brandweer allerlei gezamelijk initiatieven nemen, ook voor de operationele activiteiten op het strand..



oops!! :o


T-J

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 26 september 2004, 12:44:04
Mee eens! Ook "mijn" brigade is druk bezig aansluiting te zoeken bij andere hulpverleningsdiensten als politie, brandweer, ambulance, SIGMA eenheden en natuurlijk andere brigades. Uit ervaring blijkt echter dat er niet altijd genoeg animo is om (nog meer) vrije tijd te besteden aan dit soort bijeenkomsten.

Mede om deze reden lijkt het mij een goede zaak als de vrijwillige reddingsbrigades meer samen gaan werken met de betaalde organisaties als de politie en brandweer. Dat geldt overigens voor veel meer zaken dan alleen registratie van gegevens. Maar dat is eigenlijk een onderwerp voor een ander topic  :)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #14 Gepost op: 26 september 2004, 22:25:55
Peter, je schreef:"En daar zie dat Politie, Ambulance en Brandweer allerlei gezamelijk initiatieven nemen, ook voor de operationele activiteiten op het strand.. Daar had dus iemand van Reddingsbrigades moeten zijn. die daar aansluiting bij had gezocht" Dan schort er kennelijk iets aan de communicatie, want er zijn zeker brigademensen die daar wat zinnigs hadden kunnen zeggen, weet je zeker dat een bijdrage van de brigades daar wel op prijs werd gesteld?

In ieder geval goed dat jij er was, dan kun je ons informeren, zover je dat wilt tenminste.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 27 september 2004, 10:57:46
Ja Koen, dan weet je* tenminste wat er gebeurd is. Maar je stem heb je* niet laten horen daar.

Henk


*met "je" bedoel ik de reddingsbrigades in het algemeen, niet speciaal Koen. ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 27 september 2004, 11:35:03
Peter, je schreef:"En daar zie dat Politie, Ambulance en Brandweer allerlei gezamelijk initiatieven nemen, ook voor de operationele activiteiten op het strand.. Daar had dus iemand van Reddingsbrigades moeten zijn. die daar aansluiting bij had gezocht" Dan schort er kennelijk iets aan de communicatie, want er zijn zeker brigademensen die daar wat zinnigs hadden kunnen zeggen, weet je zeker dat een bijdrage van de brigades daar wel op prijs werd gesteld?

In ieder geval goed dat jij er was, dan kun je ons informeren, zover je dat wilt tenminste.

De organisatie van de beurs was zich niet bewust van deze omissie.., wel is er vrij veel over dit congres gepubliceerd, dus je had er kunnen zijn.. van de kant van de deelnemers werd gezegd dat de brandweer dat wel zou vertegenwoordigen..   :-\

2 burgemeesters noemde zelfs dat zij die taken bij de brandweer gingen beleggen, waarbij die vrijwilligers tijdens het zomerseizoen een belangrijke bijdrage mogen geven..  :'(

Ik dacht dat de reddingsbrigades een rampentaak hadden.. dan is er toch een coordinatiepunt ergens die zich daar mee bezig houd.. hoe kan het dan dat er helemaal niemand met reddingsbrigade achtergrond aanwezig was om op beleidsniveau en op informatievoorziening en communicatieniveau met elkaar van gedachten te wisselen..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 29 september 2004, 12:18:51
Dir congres toont nu net de verschillen aan tussen een brigade en een brandweer/ knrm. De meeste brigades kunnen niet iemand vinden binnen de vrijwilligers die een woensdag hier aan kan besteden omdat de meeste vrijilligers ook gewoon een baan hebben, voor de mensen van de brandweer en knrm is dit hun baan en kunnen naa een dergleijke bijkomst toe. Hiernaast moet je een dermate deelname bedrag betalen voor een dergelijke ibjeenkomst dat de meeste brigades wel bedanken. Hier zitten dan net de verschillen. Verder zijn er veel brandweerkorpsen en poliie die als het moet wel op het strand komen maar anders niet (je kan je ook nog afvragen of ze er zelf ook weer afkomen)

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 29 september 2004, 19:01:58
tja, volgens mij zijn er binnen REDNED wel mensen die hier hun gezicht hadden kunnen laten zien, die dus daarmee zorgen dat de reddingsbrigades als gesprekspartner blijven gezien worden..
Zij organiseren toch ook de rampentaak voor alle reddingsbrigades ??


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #19 Gepost op: 29 september 2004, 21:22:09
Het heeft er veel van weg dat de bond op het moment andere zorgen heeft. Er moet fors bezuinigd worden, terwijl het buro nu al onderbezet is.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!