Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR) kans van slagen?

Auteur Topic: Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR) kans van slagen?  (gelezen 24530 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #20 Gepost op: 12 maart 2013, 22:30:51
Dan heb ik nog liever een poster van patty brard aan de muur..

 O0 ieder zijn meug

ik neem er nog een op de 'interne samenwerking'
Lijkt mij een goed begin


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2013, 09:53:16
O0 ieder zijn meug

ik neem er nog een op de 'interne samenwerking'
Lijkt mij een goed begin

Ik vind de RVR een geweldige stap voor één organisatie. Wat ik meer bedoel is dat ik qua amusement waarde liever wat anders boven mijn bed heb  098uo


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #22 Gepost op: 14 maart 2013, 10:30:00
Ik vind de RVR een geweldige stap voor één organisatie. Wat ik meer bedoel is dat ik qua amusement waarde liever wat anders boven mijn bed heb  098uo

ik kan nu nog wat meer plaatjes gaan toevoegen, maar dan gaan we echt off-topic  098uo
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #23 Gepost op: 14 maart 2013, 20:49:25
Ik ben wel nieuwsgierig geworden Joost. Ik hoop op een betere keuze dan Patty Brard of het abstracte kleurenplaatje met RVR inspanningen. On topic dan....
Ik ben voor meer samenwerking met brigades onderling, maar ik denk toch dat niet de core business van de meeste reddingsbrigades is. Deze hebben met name een lokale rol met zwemopleidingen, bewaking van meertjes en stranden. Is het nodig om om twee keer in de dertig jaar ergens achter een dijk te staan wachten tot de diek door gaat een RVR op te tuigen? Ook een first responder taak is m.i. niet de brigade core business. Prima als het verenigbaar is met de bemensing van het bewakingsgebied, maar ook als er geen p2000 of c2000 ligt zal een brigade zich uitermate inspannen voor een goede afloop van problemen in het bewakingsgebied.
Brigades hebben het moeilijk genoeg om hun hoofd boven water te houden, met afnemende fondsen (gemeentes bezuinigen ook) en om hun vrijwilligers vast te houden en te voorzien in de wensen van de gemiddelde vrijwillige hulpverlener. Zij zitten echt niet te wachten op meer uitgaven voor systemen en organisatie structuren die als de shit echt de ventilator raakt toch niet werken.
Ik respecteer iedereen die zich met hart en ziel inzetten voor de RVR en er wel het nut van inzien, maar ik ben wat pessimistischer over het slagen van de RVR. Ik zie voordat we een RVR optuigen meer in een modus waarin brigades leren met afnemende resources om te gaan en de beschikbare zo goed mogelijk in te zetten. Op zoek gaan naar compacte opleidingen, compacte kaderopleidingen en kijken wat er op de markt is. Als we het goed doen zoeken we daar de samenwerking en stralen we uniformiteit uit.

Genoeg gezeurd dezen avond... eens kijken of er nog positievere berichten op het forum geplaatst zijn.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #24 Gepost op: 15 maart 2013, 12:42:21
Genoeg gezeurd dezen avond... eens kijken of er nog positievere berichten op het forum geplaatst zijn.

Ik vind dat een hele negatieve benadering, met die insteek graaf je gewoon je eigen graf... Ik heb jarenlang bij een organisatie gewerkt waar ze ook met die insteek hun markt benaderden en dat heeft bijna tot een faillissement geleid: krimpende markt, krimpend klantenbestand en maar vasthouden aan wat je ooit goed deed, maar dan met steeds minder mensen en op steeds kleinere schaal. Nu is er een nieuwe directeur die vooral uitgaat van wat we wel kunnen, vanuit eigen kracht innoveren, investeren. Wel realistisch blijven, maar soms ook gewoon iets proberen zonder dat je weet of het gaat lukken.

In onze regio zien we de RVR echt als een kans: dingen die niet je core business zijn, kunnen dat wel worden. De Brandweer wil hier graag van onze diensten gebruik maken, niet als first responder, maar meer als 2e-lijns bij waterongevallen, zoekacties etc. Maar dan alleen als we regionaal dekkend kunnen werken. Dat konden we niet, maar we gaan nu brigades die alleen zwemopleidingen geven helpen om een vaartak op te zetten. Daar heeft de Brandweer iets voor over en die brigades worden versterkt, een vaartak trekt toch weer nieuwe en andere vrijwilligers aan. Want die zijn er wel, als je maar een uitdaging biedt. We hebben hier met z'n allen nog 0 euro uitgegeven aan de RVR, we hebben ook geen ingewikkelde overlegstructuur opgetuigd en dat zijn we ook niet van plan.

Wat hebben we dan wel gedaan? We hebben 06-nummers en mailadressen uitgewisseld van uitvoerende mensen, zodat ze elkaar kunnen benaderen met vragen en ideeen. En we hebben op een gratis site een kennisplatform opgetuigd waarin iedereen documenten kan uitwisselen, waarin we een centrale agenda hebben etc. En dan gaat het vooral om: elkaar kennen en kennis durven delen. Dus gewoon jouw draaiboeken en plannen en protocollen op internet dumpen, zodat een ander daar zijn eigen logo op kan plakken. En daar hebben we binnen 1 jaar al zoveel voordeel uit behaald!

Zo zijn we nu aan het kijken om boten en bemanningen uit te wisselen bij bewakingen: wij hebben soms als brigade zoveel in 1 weekend, dat we gewoon mensen tekort komen. Terwijl andere brigades strootjes moeten trekken wie er dit keer mag gaan. Dan bellen we even of die andere brigade misschien een boot met bemanning, of soms zelfs alleen bemanning kan leveren. Zijn we allemaal blij. Hoeft niet ingewikkeld te zijn, toch?

Ik vind het mooie aan het programma RVR dat er landelijke uitstraling komt en je op de schaal van de veiligheidsregio's kunt meedoen, maar dat er IN iedere regio maatwerk wordt toegepast. Reddingsbrigade Nederland geeft adviezen, tips en heeft enkele randvoorwaarden, maar hoe je het precies invult is echt aan de brigades zelf. Daarom hebben wij bewust gekozen om vooral praktisch samen te werken, kennis en mensen uitwisselen, samenwerken op basis van vertrouwen. Geen hierarchie, geen extra kosten. Ik weet dat er regio's zijn waar zelfs een aparte stichting is opgericht om ook materiaal regionaal onder te brengen enzo, dan moet je je volgens mij echt afvragen wat nu het doel is en wat het middel. Zoals je zelf al zegt: die structuur gaat je niet helpen als de shit de ventilator raakt, dat uitwisselen van 06-nummers wel!

Ik ben het met je eens dat we op een aantal punten compacter en goedkoper kunnen en moeten worden. Als ik aan de andere kant zie dat het bedrag dat Nederlanders jaarlijks aan goede doelen geven nog ieder jaar stijgt. En dat ik aan 1 brief naar het Rabofonds genoeg heb om 2 AED's cadeau te krijgen!? Dan zijn er nog kansen genoeg. Juist in deze veranderende maatschappij is er veel behoefte aan eigen initiatieven: waarom je handje ophouden naar de gemeente, als je op een andere manier fondsen kunt werven en dat je dan je diensten GRATIS kunt aanbieden aan die gemeente! Dat is pas win-win...

Kort gezegd: de RVR biedt heel veel kansen, maar het is aan de brigades zelf om er wat van te maken of om het kapot te maken.... 8)

 O0 098uo 98uiye
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #25 Gepost op: 15 maart 2013, 13:31:53
Ook in rvr Rijnmond zijn we inmiddels al wat stapjes verder. Eerste samenwerkingen komen ook lekker op gang!

Toch zal er verschil blijven met de RVR aan de kust en de RVR's in het binnen land. Ook bij ons zal het meer gaan op de manier zoals joost omschijft dan het bijvoorbeeld in NHN gaat.

Denkt dat het contact onderling al heel belangrijk is en een hele goede stap voor wat in de toekomst gaat komen!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #26 Gepost op: 15 maart 2013, 14:22:14
Toch zal er verschil blijven met de RVR aan de kust en de RVR's in het binnen land. Ook bij ons zal het meer gaan op de manier zoals joost omschijft dan het bijvoorbeeld in NHN gaat.

Ik ben niet zo'n voorstander van de in mijn ogen 'gemaakte' tegenstelling kust<>binnenwater. Veiligheidsregio's zijn altijd een stukje 'land', waarvan een deel dan aan zee grenst, of waar een rivier doorheen loopt, of wat aan een groot meer ligt. Primair ligt de focus van Veiligheidsregio's op 'landproblemen' als brand, ziekenvervoer, etc. Volgens mij is waterhulpverlening overal een ondergeschoven kindje, of het nu NHN of Limburg Zuid betreft...

Een van de doelen die RN heeft met het programma RVR is het onder de aandacht brengen van de mogelijkheden die Reddingsbrigades kunnen bieden in de Veiligheidsregio. En die mogelijkheden zijn volgens mij in iedere Veiligheidsregio anders. Daarin verschilt NHN van Zeeland, die weer van Brabant Noord en die weer van Groningen. En die ruimte biedt RN juist ook: dat het niet gaat om kust<>binnenwater, maar om een passende oplossing in ieder van de 25 regio's. Want niet iedere kust is hetzelfde, en ook niet al het binnenwater is hetzelfde. Juist door een regionale aanpak kun je maatwerk bieden waar VR's ook op zitten te wachten. Als de VR vraagt om een formele structuur, dan kun je die optuigen. Wij hebben 1 formele coordinator aangesteld als contactpersoon voor de VR. Daaronder is het vooral informeel. Dat vonden zij voldoende, en wij ook.  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 15 maart 2013, 14:36:14
Ik ben niet zo'n voorstander van de in mijn ogen 'gemaakte' tegenstelling kust<>binnenwater. Veiligheidsregio's zijn altijd een stukje 'land', waarvan een deel dan aan zee grenst, of waar een rivier doorheen loopt, of wat aan een groot meer ligt. Primair ligt de focus van Veiligheidsregio's op 'landproblemen' als brand, ziekenvervoer, etc. Volgens mij is waterhulpverlening overal een ondergeschoven kindje, of het nu NHN of Limburg Zuid betreft...

Ik bedoelde ook niet te zeggen dat er tegenstellingen zijn. Voor mijn gevoel zijn de kustreddingsbrigade's al verder met samenwerken als dat wij in de regio bijvoorbeeld zijn. Stranden sluiten op elkaar aan en heb je toch met elkaar te maken. Bij een evenement of een meer bewaking is het toch vaak aan een brigade.
Hier meer samenwerking in vinden is zeker goed, en proffesioneliseren nog veel beter.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #28 Gepost op: 15 maart 2013, 14:43:54
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat er tegenstellingen zijn. Voor mijn gevoel zijn de kustreddingsbrigade's al verder met samenwerken als dat wij in de regio bijvoorbeeld zijn. Stranden sluiten op elkaar aan en heb je toch met elkaar te maken. Bij een evenement of een meer bewaking is het toch vaak aan een brigade.
Hier meer samenwerking in vinden is zeker goed, en proffesioneliseren nog veel beter.

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de (informele) RVR zéker een toegevoegde waarde kan hebben voor brigades die actief zijn in het domein 'Open Water'. Ook de samenwerking tussen binnenwater en strand kan aanzienlijk verbeterd worden. Denk hierbij aan het uitwisselen van mensen en materieel, centraal organiseren van opleidingen, noem het maar op... O0 Dit kan je bereiken door goed contact met elkaar te hebben, afspraken te maken en samen een strategie te bepalen. Maar vergeet vooral niet dat de onderlinge samenwerking vaak het best tot stand kom onder invloed van een biertje in de lokale kroeg! 0098

Echter, of de RVR in de formele zin zijn vruchten gaat afwerpen moet ik eerst nog eens zien.


ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #29 Gepost op: 15 maart 2013, 18:31:31
Hoi Joost,

Ik respecteer de kansen die je ziet. Ik graaf mijn eigen zwinkuil en ga er in liggen.
Het goed is de lokale afspraken te maken, maar dat hoeft niet per se via een RVR.

Ik blijf voor de vorm nog even doemdenken.

Grz.